אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ממשלת סין משנה את דעתה לגבי אפל, משבחת את החברה צילום: בלומברג

ממשלת סין משנה את דעתה לגבי אפל, משבחת את החברה

התנצלות מנכ"ל אפל על תנאי שירות הלקוחות במדינה הקומוניסטית זיכתה את מעצמת האלקטרוניקה בדברי הלל מהשלטון. זאת, לאחר שספגה ביקורת נוקבת מכלי התקשורת הממלכתיים

02.04.2013, 16:40 | הראל עילם

הממשל הסיני שינה את מדיניותו כלפי אפל ושיבח את החברה, לאחר חודשים ארוכים בהם מתח ביקורת נוקבת על תפיסת שירות הלקוחות והאחריות שלה.

זאת, לאחר שמנכ"ל אפל טים קוק פרסם התנצלות פומבית על רמת השירות במדינה.

חקירות, מאמרים קוטלים ואפילו קומיקס

ב-2010 הפכה לשוק הגדול והחשוב ביותר עבור אפל. החברה החלה לפתוח בה חנויות רשמיות ומרשימות למראה. מוצריה זכו להיות סמל סטטוס, תורים של אלפי איש נרשמו בהשקות המוצרים שלה - ואף התפרסמו דיווחים על צעירים שהציעו שירותי מין ואף איברים מגופם כדי לממן להם אייפון או אייפד. החברה הכניסה 22.5 מיליארד דולר במכירות במהלך 2012 בסין בלבד, עליה של יותר ממאה אחוז בשנה בודדת.

מנכ"ל אפל טים קוק מבקר במפעל פוקסקון בסין, בו מורכבים מכשירי האייפון והאייפד, צילום: בלומברג מנכ"ל אפל טים קוק מבקר במפעל פוקסקון בסין, בו מורכבים מכשירי האייפון והאייפד | צילום: בלומברג מנכ"ל אפל טים קוק מבקר במפעל פוקסקון בסין, בו מורכבים מכשירי האייפון והאייפד, צילום: בלומברג

עם זאת, בשנה האחרונה החל הממשל הסיני להחריף את הביקורת שלו על אפל, בין השאר כדי לחזק את תעשיית הסלולר המקומית ולהקטין את ההשפעה של חברות מערביות על התרבות המקומית. כתוצאה מכך, הממשל הסיני חקר את אפל והחברות שעובדות איתה על תנאי העובדים, קבלת שוחד, הפרת פטנטים ורמת הזיהום במפעלים. 

 

בשבועיים האחרונים, ההתקפה עלתה מדרגה לאחר שהפיפל'ס דיילי, שופר את המפלגה הקומוניסטית, החל לפרסם מאמרים תוקפניים במיוחד על החברה. בין השאר, ביקר העיתון את רמת שירות הלקוחות במדינה - שאינו עומד באותה רמה של שירותי אפל ברחבי העולם.

 

קומיקס שפורסם יחד עם אחד המאמרים קרא לחברה שחצנית, אטומה ויהירה, בעוד שתחקיר מקיף ברשת הטלוויזיה הממלכתית גם מצא "חריגות בהתנהלות של אפל". מומחים לתקשורת סינית טוענים כי מדובר במסר שהועבר ישירות מצמרת המפלגה השלטת.

 

מתנצלים, בוכים - ומפסידים

כאמור, קוק התנצל באופן פומבי וחריג באופן החברה - שבדרך כלל נמנעת מלהגיב לתקשורת. הוא הבטיח כי החברה תאמן טוב יותר את עובדיה ותשפר את תנאי האחריות והיכולת לקבל החזרים כספיים על מוצרים פגומים. במכתב, קוק כתב: "אנו מבינים כי יש לנו עוד הרבה מה ללמוד על הפעילות בסין".

מעריצת אפל מחוץ לחנות החברה בסין, לאחר השקת האייפון 5, צילום: גטי אימג מעריצת אפל מחוץ לחנות החברה בסין, לאחר השקת האייפון 5 | צילום: גטי אימג' מעריצת אפל מחוץ לחנות החברה בסין, לאחר השקת האייפון 5, צילום: גטי אימג

בתגובה, המקומון גלובל טיימס, חלק מקבוצת פיפל'ס דיילי, שיבח את החברה ואמר: "ההתנצלות הקלה על המצב, וריככה את המתח בין אפל ובין השוק הסיני. ההתנהלות שלה ראויה לכבוד, בניגוד לזו של חברות אמריקאיות אחרות". שר החוץ הסיני שיבח מצידו את ההתנהלות "המוסרית" של אפל. דובר משרדו אמר: "אנו מברכים על דברי אפל".

חברת הפיננסים ברקליס מצידה חוזה כי למרות שההתנצלות של קוק תשפר את מצב החברה בסין, היא תראה ירידה משמעותית בהיקף ההכנסות שלה במדינה. החברה גם מזהירה כי עדיין יש את כל הסימנים שהממשל הסיני מחפש רגולוציה הדוקה יותר על כל שוק הסלולר ועל אפל וחברות מערביות בפרט. לרבעון הקרוב, החברה חוזה הכנסות למניה של 9.80 דולר, מתחת לממוצע האנליסטים שעומד על 10.13 דולר.

ההתנצלות גם משקפת את ההבדלים באסטרטגיה ובשיטת הניהול בין קוק ובין ג'ובס. קוק גם זכור בכך שנתן את ההתנצלות הפומבית הראשונה של החברה, כאשר *התנצל על איכות שירות המפות של אפל ב-iOS 6, ואף המליץ למשתמשים על שירותים מתחרים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות