הקורבנות האילמים של מלחמת המטבעות
סיפוריהם של שני ישראלים ממעמד הביניים מלמדים מיהם הנפגעים האמיתיים מההתחזקות המהירה של השקל מתחילת השנה
מוותרים על החלום
נזכרתי שיום החג השני של פסח נפתח בשתי שיחות עגמומיות למדי. תוך טיפוס מפרך במעלה בית אורן על האופניים, נלחמתי בגרביטציה וברוחות המזרחיות עם שני חברים טובים - האחד יצואן תכשיטים והשני יבואן של מותגי אופניים איטלקיים שנאלץ לאחרונה לסגור את החנות שלו.
באופן פרדוקסלי, שניהם קורבנות שנקלעו לקו האש של מלחמת המטבעות. היצואן מצד אחד, לאחר מאמצי שיווק אדירים, הגיע לגידול מרשים במכירות, אבל את ההצלחה הזו שלקח לו הרבה מאוד זמן להגיע אליה, הוא לא מצליח לתרגם להצלחה כלכלית בגלל שהתקבולים שלו בדולרים וביורו נשחקים. הירידה בשער השקל־יורו מרמה של 5 שקלים לרמה של 4.6 שקלים משקפת למעשה כרסום משמעותי בשולי הרווח שלו.
"מה יהיה כשהמכירות ייחלשו?", הוא מקשה. אני מנסה לייעץ לו לרכוש הגנות על הדולר והיורו, תוך שאני בדופק 160 ומשקפי השמש שלי מתכסים זיעה. אבל אז הוא מסביר לי שראשית, התקבולים שלו לא תמיד ידועים. שנית, היקף המכירות בפריסה שנתית הוא לפעמים קטן מדי מכדי לרכוש אופציות שעלותן הופכת למשמעותית כשהשקל חזק. מלבד זאת, הוא מוסיף שכמו שהוא מבין, עם הפקת הגז ושאר הסיבות להתחזקות השקל, הצרות שלו הם לא לטווח של שנה - אלא לטווח ארוך יותר שאינו מאפשר רכישת הגנות.
מצד שני, ואם להודות על האמת, הרחק מלפנים, רכב לו אלוף הארץ לשעבר ברכיבת כביש. אחרי שנים של רכיבה בקבוצות מקצועניות בחו"ל, ובניסיון להתחקות אחרי "טרנד הבוטיק" (יינות בוטיק, מלונות בוטיק), הוא פתח חנות בוטיק למותגי אופניים איטלקיים. הבעיה שלו החריפה בכל פעם שהגיע גל של התחזקות השקל. במצב כזה המלאי שהוא מחזיק הפך ליקר מאוד ביחס למה שניתן להשיג ב"יבוא אישי" באינטרנט.
באחת הפעמים שהגעתי למשש את הפרוכת במקדש האיטלקי, ניסיתי לייעץ לו להחזיק פחות מלאי כדי להגיב ביעילות רבה יותר לתזוזות המטבע. אלא שהוא מיד אמר שכשלקוח נכנס לקנות את זוג האופניים הנכסף ושומע שהוא צריך לחכות שלושה שבועות עד שיגיע בצבע ובמידה שהוא מבקש, הוא הולך לחנות הבאה - ושם קורע את הניילונים. כתוצאה מכך, החלום ליצור חנות בוטיק מהיבואן לצרכן נגוז.
ריקי כהן תוכל להרוויח
בקפה שאחרי הרכיבה, שני הממורמרים (ובצדק) הבינו שהם קורבן למשחק גדול בהרבה, ואמרו לי: "טוב, אז לפחות אם אנחנו נדפקים ככה, תן לנו לקנות איזו מכונית משפחתית יפנית ב־80 אלף שקל". חיפשתי מבצע שכזה בעיתון שהיה מולי ולא מצאתי. זאת, אף על פי שבחישוב מהיר הין היפני אכן נחלש מול השקל בקרוב ל־40% בחצי השנה האחרונה. בניגוד ללקוחות של יבואן האופניים, כשמדובר ביבוא רכב, יכולת התגובה שלי כלקוח פחותה בהרבה, ואת טעויות ניהול המלאי וניהול המטבע של היבואן אני כלקוח סופג במלואן, לשני הכיוונים.
תוך שבמשרד האוצר מנסים להגדיר מיהו מעמד הביניים בישראל, דבר אחד בטוח, לריקי כהן מחדרה יש הרבה מה להרוויח מכמה רפורמות בתחום היבוא בישראל. החל מיכולת לייבא באופן אישי, דרך מכסים ועלויות הנמלים ועד להיקף המוצרים המיובאים. שהרי אם חלילה הצמיחה תיפגע כתוצאה מהתחזקות השקל ודילול היצוא, לפחות בצד השני יהיה אפשר להגדיל את הצריכה וליהנות מהקלה ביוקר המחיה.
הכותב הוא סוחר מט"ח בחדר העסקאות של לאומי שוקי הון
32 תגובות לכתיבת תגובה