אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקורבנות האילמים של מלחמת המטבעות צילום: שאטרסטוק

הקורבנות האילמים של מלחמת המטבעות

סיפוריהם של שני ישראלים ממעמד הביניים מלמדים מיהם הנפגעים האמיתיים מההתחזקות המהירה של השקל מתחילת השנה

07.04.2013, 15:28 | ליאור פאוסט
את מהדורת צאת החג העליזה יחסית סיים דני קושמרו עם בשורה משמחת לעם שהגיעה לאחר שעות ארוכות בפקקי החג. "מחר יופחתו מחירי הדלק בשיעור של 38 אגורות לליטר", הודיע המגיש המאושר, שחיוך של הישג אמיתי נסוך על פניו. כששמעתי את הבשורה, כבר הייתי בדרכי לפתוח את השמפניה ולחגוג את המאורע המשמח. אלא שאז שמעתי ברקע את "ההסבר" למהלך - "ירידת מחירי הדלק בעולם". חוסר הדיוק היכה בי. האם מנסים להסתיר מאזרחי ישראל שהמטבע שהם משחררים בקלות מארנקם הוא אחד המטבעות החזקים בעולם מתחילת השנה?

מוותרים על החלום

נזכרתי שיום החג השני של פסח נפתח בשתי שיחות עגמומיות למדי. תוך טיפוס מפרך במעלה בית אורן על האופניים, נלחמתי בגרביטציה וברוחות המזרחיות עם שני חברים טובים - האחד יצואן תכשיטים והשני יבואן של מותגי אופניים איטלקיים שנאלץ לאחרונה לסגור את החנות שלו.

באופן פרדוקסלי, שניהם קורבנות שנקלעו לקו האש של מלחמת המטבעות. היצואן מצד אחד, לאחר מאמצי שיווק אדירים, הגיע לגידול מרשים במכירות, אבל את ההצלחה הזו שלקח לו הרבה מאוד זמן להגיע אליה, הוא לא מצליח לתרגם להצלחה כלכלית בגלל שהתקבולים שלו בדולרים וביורו נשחקים. הירידה בשער השקל־יורו מרמה של 5 שקלים לרמה של 4.6 שקלים משקפת למעשה כרסום משמעותי בשולי הרווח שלו.

שקל. אחד המטבעות החזקים בעולם, צילום: בלומברג שקל. אחד המטבעות החזקים בעולם | צילום: בלומברג שקל. אחד המטבעות החזקים בעולם, צילום: בלומברג

"מה יהיה כשהמכירות ייחלשו?", הוא מקשה. אני מנסה לייעץ לו לרכוש הגנות על הדולר והיורו, תוך שאני בדופק 160 ומשקפי השמש שלי מתכסים זיעה. אבל אז הוא מסביר לי שראשית, התקבולים שלו לא תמיד ידועים. שנית, היקף המכירות בפריסה שנתית הוא לפעמים קטן מדי מכדי לרכוש אופציות שעלותן הופכת למשמעותית כשהשקל חזק. מלבד זאת, הוא מוסיף שכמו שהוא מבין, עם הפקת הגז ושאר הסיבות להתחזקות השקל, הצרות שלו הם לא לטווח של שנה - אלא לטווח ארוך יותר שאינו מאפשר רכישת הגנות.

מצד שני, ואם להודות על האמת, הרחק מלפנים, רכב לו אלוף הארץ לשעבר ברכיבת כביש. אחרי שנים של רכיבה בקבוצות מקצועניות בחו"ל, ובניסיון להתחקות אחרי "טרנד הבוטיק" (יינות בוטיק, מלונות בוטיק), הוא פתח חנות בוטיק למותגי אופניים איטלקיים. הבעיה שלו החריפה בכל פעם שהגיע גל של התחזקות השקל. במצב כזה המלאי שהוא מחזיק הפך ליקר מאוד ביחס למה שניתן להשיג ב"יבוא אישי" באינטרנט.

באחת הפעמים שהגעתי למשש את הפרוכת במקדש האיטלקי, ניסיתי לייעץ לו להחזיק פחות מלאי כדי להגיב ביעילות רבה יותר לתזוזות המטבע. אלא שהוא מיד אמר שכשלקוח נכנס לקנות את זוג האופניים הנכסף ושומע שהוא צריך לחכות שלושה שבועות עד שיגיע בצבע ובמידה שהוא מבקש, הוא הולך לחנות הבאה - ושם קורע את הניילונים. כתוצאה מכך, החלום ליצור חנות בוטיק מהיבואן לצרכן נגוז.

ריקי כהן תוכל להרוויח

בקפה שאחרי הרכיבה, שני הממורמרים (ובצדק) הבינו שהם קורבן למשחק גדול בהרבה, ואמרו לי: "טוב, אז לפחות אם אנחנו נדפקים ככה, תן לנו לקנות איזו מכונית משפחתית יפנית ב־80 אלף שקל". חיפשתי מבצע שכזה בעיתון שהיה מולי ולא מצאתי. זאת, אף על פי שבחישוב מהיר הין היפני אכן נחלש מול השקל בקרוב ל־40% בחצי השנה האחרונה. בניגוד ללקוחות של יבואן האופניים, כשמדובר ביבוא רכב, יכולת התגובה שלי כלקוח פחותה בהרבה, ואת טעויות ניהול המלאי וניהול המטבע של היבואן אני כלקוח סופג במלואן, לשני הכיוונים.

תוך שבמשרד האוצר מנסים להגדיר מיהו מעמד הביניים בישראל, דבר אחד בטוח, לריקי כהן מחדרה יש הרבה מה להרוויח מכמה רפורמות בתחום היבוא בישראל. החל מיכולת לייבא באופן אישי, דרך מכסים ועלויות הנמלים ועד להיקף המוצרים המיובאים. שהרי אם חלילה הצמיחה תיפגע כתוצאה מהתחזקות השקל ודילול היצוא, לפחות בצד השני יהיה אפשר להגדיל את הצריכה וליהנות מהקלה ביוקר המחיה.

הכותב הוא סוחר מט"ח בחדר העסקאות של לאומי שוקי הון

תגיות

32 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

32.
"הלפיד" שלנו כבה ברגע הצגת תוכנית כלכלית לוחצת ומקשה עלינו כאזרחים.
כמשפחה שעלתה מקנדה,לדאבוננו לא נותר לנו אלא להשתמש בדרכון הזר לשוב על עקבותינו,בלתי נסבל לנהל כאן חיים שפויים מהרבה בחינות,אבל הנושא הכלכלי הוא בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל". לעניות דעתי משפחתי אינה הראשונה ובודאי אינה האחרונה לנהוג בדרך זאת. הצלחנו להתמודד עם הכל מכל,אך נושא הכלכלה הוריד אותנו "שאולה" כן לקנדה.
מדיניות מאכזבת לחלשים , דרכון זר וחסל מכאוב  |  08.04.13
29.
שחיקה
כיבואן ומשווק ברצוני לומר שאכן כרגע הריווחיות שלנו משתפרת 0בתנאיט שאתה משלם כעת לספק) או קונה מטבעות לקניות עתידיות אולם יש לזכור כי השחיקה בריווחיות מטורפת כל העליות שהיו בשנתיים האחרונות נספגו על ידי השוק וברוב המקרים שמחיר הממוצע לפריט ירד ליצואן ברצוני להזכיר כי גם אתחומרי הגלם הוא קונה כעת יותר בזול נכון שזה אינו מפצה במלואו ביחס למכיר המכירה אולם עדיין חו"ג זולים יותר בקיצור לא משהו לאף אחד כעת בארצינו הנחמדת
דודי , מרכז  |  07.04.13
28.
רכבים יפנים - שחיקה במחיר
אני אתן לחכם שכתב את הכתתבה דוגמא מהשטח ונבדוק: קניתי מאזדה 626 חדשה ב182 אלף שח בתאריך 12/2005 היום מחירה של חדשה אותו מחיר כ-182 אלף שח המדד עלה בכ-20 אחוז מינימום אז למה אתה בוכה? לא שינו שעלה ולא שינו שירד.... לא אומר שהם צדיקים , אבל תראה שלא מי יודע מה דפקו אותנו אז.... שלא יעבדו עליכם (לא לשכוח את האצבע)
ת.מ. , מרכז  |  07.04.13
לכל התגובות