אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השבדית האחרונה: הדגם החדש של וולוו V40

השבדית האחרונה: הדגם החדש של וולוו V40

הדגם נוצר רגע לפני שוולוו עברה לידיים סיניות במטרה לרענן את התדמית האפורה של המכונית השבדית. הסטיישן הנוכחי אכן רחוק מלשעמם בזכות עיצוב הרפקתני ביחס למותג השמרני, וגם מצליח להגדיל את יתרונו בתחום הבטיחות

08.04.2013, 09:04 | תומר הדר

לענף הרכב, בדיוק כמו לדרבי, יש חוקים משלו. מדובר במקבץ כללים לא כתוב, שמכתיב לכל מכונית כיצד עליה להיראות בדיוק, כיצד עליה להתנהג וכיצד עליה אפילו להישמע. קוראים לזה "זהות מותגית", והכללים ברורים מאוד: אלפא רומיאו מייצרת מכוניות מהנות לנהיגה. אאודי מייצרת מכוניות איכותיות. ב.מ.וו מייצרת מכוניות איכותיות ומהנות לנהיגה. ומה עם וולוו? וולוו מייצרת מכוניות בטוחות.

קראו עוד בכלכליסט

מי שנכנס לסוכנות ורוצה לרכוש אלפא רומיאו חדשה חושב איך הרעש של האגזוז יגרום לעוברים ושבים להסתובב. מי שקונה וולוו חושב על תאונת דרכים. הבעיה היא שבשנים האחרונות כל יצרני הרכב חושבים על תאונות דרכים. לראיה, עוד ועוד יצרנים זוכים לציון המרבי של חמישה כוכבים במבחני הריסוק של ארגוני הבטיחות האירופיים, מה שדרש מוולוו שינוי כיוון מחשבתי: לא עוד מכונית בטוחה אך משעממת, אלא מכונית בטוחה ומרתקת.

כאן ניצבה בפני אנשי וולוו בעיה טורדנית נוספת: נושא הבעלות. עד 2010 היתה וולוו בשליטת פורד האמריקאית. בשנה זו נמכרה וולוו לקונצרן ג'ילי הסיני. עם העברת הבעלות לג'ילי מידיה של פורד זכתה וולוו לכמה "נדוניות", שנועדו להקל על ג'ילי בבליעת היצרנית השבדית, כגון פלטפורמות לייצור רכבים. על פלטפורמות אלה בדיוק מבוססת וולוו V40 החדשה. 

וולוו V40. דווקא הסינים הנהיגו איכות חומרים גבוהה יותר מבעבר וולוו V40. דווקא הסינים הנהיגו איכות חומרים גבוהה יותר מבעבר וולוו V40. דווקא הסינים הנהיגו איכות חומרים גבוהה יותר מבעבר

 

איכות החומרים השתפרה

בז'רגון של וולוו האות V מסמלת תצורת סטיישן. עבור חובבי המותג מדובר לרוב בגרסה משעממת למדי של אחד מדגמי וולוו הקיימים, שנועדה לשנע משפחות וכלבים בביטחון מוחלט. כך היה גם בדור הקודם של וולוו S40 ובגרסת הסטיישן שלה, ה־V40, אך הדגם החדש הוא ברייה חדשה לחלוטין: וולוו מציעה אותו אך ורק בתצורת סטיישן.

מדוע דווקא סטיישן? התשובה טמונה בקטגוריה: בשנים האחרונות קטגוריית המכוניות המשפחתיות הקטנות זוכה באירופה להצלחה ניכרת, בעיקר הודות לכמה דגמים משפחתיים ספורטיביים מסוגם של אאודי A3, מרצדס A קלאס וב.מ.וו סדרה 1. לכל הרכבים הללו יש גרסה בעלת חמש דלתות, כיאה ליצרנים שמתמודדים על ארנקם של אירופאים אניני טעם.

בוולוו הצעידו את הקונספט צעד קדימה ומציעים גרסת סטיישן בלבד. לכל מי שמצפה למצוא כאן וולוו סטיישן אפרורית צפויה אכזבה: V40 החדשה היא מכונית שרחוקה מאוד מלשעמם. הברקה סינית? לא ממש: V40 החדשה היא המכונית האחרונה שעיצב פטר הורנבי הבריטי, מעצב הבית של וולוו שערק לפני כשנתיים לשורותיה של ג'ילי. לפני כן הוא החליט ככל הנראה להשאיר חותם ולעצב וולוו שאמנם תיראה כמו וולוו לחלוטין, אך תיראה גם הרפתקנית.

מקדימה V40 מאופיינת בחרטום ענק ובולט שמאכלס את סמל וולוו המוכר שתחום בשני צדיו בפנסים דמויי בועה. כל פנס מהווה נקודת התחלה לפס בולט שמפוסל בירכתיה של ה־V40 ונמשך עד לפנסים האחוריים, ומעליו קבועים במרכב חלונות דמויי טיפה ואילו תחתיו בולטים חישוקי גלגלים ענקיים שמותקנים בקצותיו של המרכב. מפתיע? בהחלט כן, V40 היא מכונית נאה.

גם בפנים הצליחו אנשי וולוו לשמר את זהות הוולוו המוכרת, אך עדיין הקפידו שתא הנוסעים לא יהיה מקום משעמם. ברוב דגמי וולוו מהשנים האחרונות הקונסולה המרכזית מותקנת בשיטה של "בקרה צפה", כלומר כל מערכות השליטה העיקריות מותקנות על לוח בקרה גדול בין הנהג והנוסע, ומאחוריו יש חלל ריק גדול, ו־V40 אינה יוצאת דופן. לזכותה של וולוו יצוין שדווקא הסינים הנהיגו איכות חומרים מצוינת וגבוהה יותר מזו של הדור הקודם.

וולוו V40 מבפנים וולוו V40 מבפנים וולוו V40 מבפנים

תיבת ההילוכים מתבלבלת לעתים

האם V40 נוסעת כמו וולוו? התשובה היא לא. V40 נוסעת כמו פורד פוקוס, וגם כמו מאזדה 3, כי תחת המרכב המפוסל שוכנת פלטפורמה של פורד, שאותה חולקות פוקוס ומאזדה 3. על פי וולוו הפלטפורמה עברה שינויי כיול של מערכת הבלימה, המתלים וההיגוי. ואכן, בשורה התחתונה V40 היא מכונית שמתנהגת היטב.

אף שמכונית המבחן בגרסת "אקטיב" צוידה בחישוקי גלגלים גדולים, V40 היטיבה לבלוע את מהמורות כבישי הצפון בקלות. ההיגוי מכויל על הצד הספורטיבי, אך לא מדובר במכונית בעלת התנהגות חדה כמו זו של ב.מ.וו סדרה 1, אלא ברכב שמיועד להפגין התנהגות כביש צפויה ובטוחה. על המנוע אין צורך להרחיב: מדובר במנוע בנפח 1.6 ליטרים בעל מגדש טורבו, שהועבר אל V40 כמעט במלואו מ־V40 הקודמת.

המנוע חזק מאוד, אך תיבת ההילוכים האוטומטית לעתים מתבלבלת בהעברות הילוכים, במיוחד בתאוצות חזקות. למרבה הצער, V40 אינה מצוידת במנגנון שמאפשר העברת הילוכים מגלגל ההגה, פריט נפוץ במכוניות בקטגוריה.

אם V40 היא וולוו שאינה נוסעת כמו וולוו, כיצד יתפתו הקונים? התשובה טמונה בשפע האבזור הבטיחותי: מערכת למניעת החלקה, מערכת מניעת צליפת שוט, מערכת לניטור מצבי עומס בנהיגה, כל אלה מופיעות בקטלוג של V40, אך האטרקציה המהותית ביותר, במיוחד בכבישי ישראל העמוסים, היא מערכת בקרת השיוט: V40 יודעת לקרוא במדויק את המרחק מהמכונית שנוסעת לפניה ולשמור עליו. כך זה פועל: הנהג מכוון את בקרת השיוט למהירות מסוימת, וכאשר V40 חשה שלפניה נוסעת מכונית אטית, היא תאט גם כן.

המערכת פועלת ללא דופי וגם תבלום את V40 בבלימת חירום מלאה מלווה בצפצוף אם נהג V40 לא יהיה ערני מספיק. מדובר במערכת בטיחותית מאין כמוה שצריכה להוות שיקול קריטי בבחירה בין וולוו לבין מתחרות שאינן מצוידות במערכת דומה. למי שרוצה להראות אכפתיות כלפי הולכי רגל שמורה אפילו האופציה להתקין כרית אוויר חיצונית, כזו שתשמור על הולך רגל תועה שייקרה בדרכה של V40.

הצליחה ליישר קו מול אאודי וב.מ.וו

לסיכום, וולוו V40 היא ללא ספק וולוו מיוחדת. בניגוד לדורות הקודמים של V40, שלא ממש היו מסוגלים ליישר קו עם המתחרים מבית אאודי וב.מ.וו, הדור החדש לא נופל ממתחריו בעיצוב, בביצועים ובהתנהגות. יתרה מכך, אף שמתחריה של וולוו שידרגו בשנים האחרונות את בטיחותם של רכביהם, בוולוו עדיין מצליחים לשמור על יתרונותיהם הבטיחותיים לעומתם.

עם זאת, בפניה של V40 עדיין ניצבת בעיה אחת: התדמית. וולוו V40 רחוקה מלהיות מכונית משעממת, אך רוכשי מכונית ההאצ'בק היוקרתית, שרגישים לנושא התדמית, עשויים להתקשות בעיכולה של וולוו מעניינת.

וולוו V40

מנוע: בנזין, נפח 1,596 סמ"ק, הספק מרבי 180 כ"ס, מומנט מרבי 27.5 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 225 קמ"ש, זינוק מ־0 ל־100 קמ"ש: 8.5 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 16.3 ק"מ לליטר, נתוני מבחן 8.7 ק"מ לליטר

בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: 4

מחיר: 200 אלף שקל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
V40=פוקוס=מאזדה 3
V40=פוקוס=מאזדה 3 זה אותה מכונית כשכל יצרן בוחר מנוע ועושה קצת פחחות.... בוולוו בגלל המצב העדין אפילו לא שינו כלום מהפוקוס....אותו מנוע פורד גרמני נהדר 1.5 ליטר טורבו שנותן 152 סוסים שטסים עם הפוקוס שקלה בהרבה מהוולוו ואוכלת את מאזדה שנאלצה להעמיד מנוע 2.0 ליטר כדי להתקרב לפוקוס. היתרון של הפלטפורמה V40=פוקוס=מאזדה 3 הוא שכל אחד בוחר מה שמתאים לו ובסוף אף אחד לא יודע שכולם נוסעים ברכב גרמני = פורד פוקוס = פורד אסקורט
יהוידע היודע  |  16.01.18
לכל התגובות