אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גוגל: היה שלום, חיפוש טקסטואלי. אהלן וסהלן "מסע בין כוכבים" צילום: בלומברג

גוגל: היה שלום, חיפוש טקסטואלי. אהלן וסהלן "מסע בין כוכבים"

בכיר גוגל מתאר את עתיד תחום החיפוש: קבלת מידע קולי, בדומה למחשב שבחללית האנטרפרייז. הפיתוח אפשרי מבחינה טכנולוגית וצפוי להשפיע רבות על המודל הכלכלי של החברה ועל הארגונים שתלויים בה

14.04.2013, 16:13 | הראל עילם

גוגל, למרות כל מוצריה ושירותיה, עדיין מפורסמת בראש ובראשונה בזכות מנוע החיפוש שלה, אתר אינטרנט פשוט ונקי שנועד לספק לכם מקסימום מידע במינימום זמן.

קראו עוד בכלכליסט

אבל אם תשאלו את אמית סינגל, ראש מחלקת פיתוח מנוע החיפוש בחברה, בעוד כמה שנים גוגל תהיה משהו אחר לגמרי - והיא שואפת להיות לא פחות מהמחשב של ספינת החלל אנטרפרייז.

לקבל תשובות עוד לפני שהספקת לשאול

בראיון מקיף עם מגזין "סלייט", סינגל אומר כי החזון של החברה הוא לבחון את מחשב הספינה המפורסם מ"מסע בין כוכבים", המסוגל להבין כל שאלה אשר נשאל בקול - ולהשיב בתשובה ממוקדת, מנומקת ואנושית. כלומר, גוגל רוצה ליצור מחשב שמסוגל להקשיב לבני אדם, להבין כל שאלה ולנסח תשובה ממוקדת.

"מחשב, תמצא לי מה עושים נגד חללית קלינגונית", צילום: איי אף פי "מחשב, תמצא לי מה עושים נגד חללית קלינגונית" | צילום: איי אף פי "מחשב, תמצא לי מה עושים נגד חללית קלינגונית", צילום: איי אף פי

מחשב כזה זקוק למאגרי מידע עצומים, הבנה סמנטית מתקדמת, יכולת זיהוי קול ואינטליגנציה מלאכותית. לגוגל כבר יש את מאגר המידע הגדול בהיסטוריה, וטכנולוגיית זיהוי קול מוצלחת למדי.

"העתיד של גוגל הוא להיות המחשב של מסע בין כוכבים, וזה מה שאנחנו בונים", אמר. "זה מנוע החיפוש המושלם - אתה שואל שאלה, והוא נותן לך את התשובה הנכונה, תשובה אחת נכונה. ולפעמים הוא אומר לך דברים עוד לפני שידעת שאתה צריך לדעת אותם".

בהמשך, הוא הרחיב: "זה לא רק מטאפורה שאנחנו משתמשים על מנת להסביר לאחרים מה אנחנו בונים. זה האידאל שאנחנו מכוונים אליו, לבנות משהו כזה, אבל ריאליסטי." מבחינתו, מדובר במודל חיקוי, שגם עולה פעמים רבות במהלך השיחה בין המהנדסים והמעצבים השונים. "אני עובד בתחום החיפוש כבר 22 שנה, ועכשיו זאת התקופה הכי מלהיבה בחיי".

שינוי המודל הכלכלי של גוגל 

 

השאיפות של גוגל אינן חדשות - החברה משכללת את יכולות זיהוי הקול והחיפוש הסמנטי שלה ולאחרונה שכרה את ריי קורצוויל - אולי החוקר החשוב ביותר בעולם בתחום הזה. היא גם שילבה מערכת חיפוש קולי חכמה, בדומה לסירי, באנדרואיד והשיקה את Now, מערכת חכמה שנועדה לחזות את צרכי המשתמש ולענות עליהם גם בלי שיציין אותם במפורש.

 

החיפוש הטקסטואלי יוחלף, מה שישפיע על ארגונים רבים, צילום מסך: Google החיפוש הטקסטואלי יוחלף, מה שישפיע על ארגונים רבים | צילום מסך: Google החיפוש הטקסטואלי יוחלף, מה שישפיע על ארגונים רבים, צילום מסך: Google

 

המעניין בהכרזה של סינגל הוא שהחברה חוזה לעצמה עתיד בה חיפוש קולי יחליף את החיפוש הקיים. בעוד שאפשר לראות את ניצני המהפכה האלו כבר היום, גם חיפוש קולי בדרך כלל מספק לנו מידע בצורה הקלאסית - של לינקים וטקסט. מנוע החיפוש של העתיד, אם כך, יצטרך להבין בני אדם בצורה עמוקה יותר מחיפוש חכם. הוא גם יצטרך לדעת לענות לשאלה, כלומר לסכם ולהמשיג את המידע שכיום זמינים באותם לינקים, אתרים וערכי ויקיפדיה לתשובה קצרה וקולעת.

 

וחשוב מכך, כל זה יקרה ללא ביקור באתר של גוגל וללא לינקים, תוצאות חיפוש או דירוגים, אלא על ידי קבלת שאלות ומתן תשובות שיתבצע לחלוטין בצורה קולית. עתיד כזה גם יהיה הרבה יותר סגור, וידרוש מאיתנו פחות שימוש בדפדפן ובאתרים.

התוצאה תהיה גם שינוי חד מאוד במודל הכלכלי של גוגל, שכיום נסמך על פרסומות ותוצאות מקודמות. בתי עסק קטנים שכיום חודרים לתודעה על ידי פרסומות יעלמו בעולם שבו אין מקום לעשרה לינקים אלא רק לתשובה קצרה. הדבר גם ללא ספק ישפיע על תעשיית ה-SEO, שכיום עומלת לקדם אתרים ולהתאים אותם למנוע החיפוש של גוגל.

סינגל חוזה כי החברה תגיע לרמה הנדרשת בתוך שלוש שנים בלבד - ואנשים יתחילו לצפות לשאול את גוגל שאלות, ולקבל תשובות נכונות ומדויקות בכל פעם, מספר פעמים ביום. "בתוך חמש שנים, אתה לא תאמין שאי פעם היית יכול לחיות בלי זה. אתה תסתכל על מנוע החיפוש של היום ותשאל - האם באמת אי פעם חיפשתי ככה. חגרו את החגורות. זה קורה, ובימי חיינו".

תגיות