אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"השילוב בין אינטרנט ואמנות מרתק אותנו"

"השילוב בין אינטרנט ואמנות מרתק אותנו"

דיוויד דיהק, בעל חברת +Art, יפתח בסוף השבוע את שערי הביאנלה האינטרנטית הראשונה - תערוכה מקוונת של 180 יצירות שבחרו אוצרים מובילים בעולם. לכלכליסט הוא מספר על ההבדל בין הביאנלה לתערוכה פיזית והקשר בין אמנות לרשת חברתית

22.04.2013, 09:08 | רעות ברנע

"רעיון הביאנלה האינטרנטית צמח במקרה", אומר דיוויד דיהק (Dehaeck), מייסד חברת +Art פלטפורמה אינטרנטית להצגת יצירות, אותה הקים יחד עם אשתו נטלי הייבמן (Nathalie Haveman), "במטרה לחשוף אמנים מבטיחים לציבור".

דיהק והייבמן הם גם היזמים של הביאנלה האינטרנטית הבינלאומית הראשונה, BiennaleOnline, תערוכה מקוונת שתיפתח לקהל הרחב בסוף החודש למשך שנתיים שלמות, בהשתתפות 180 אמנים ממדינות שונות, שנבחרו על ידי אוצרים בכירים מרחבי העולם. "הרעיון הוא ליצור תחלופה של היצירות כעבור שנה", הוא מספר בשיחה עם "כלכליסט", "בתום השנתיים יוחלפו האמנים בחדשים ואז תיפתח הביאנלה השנייה".

דיוויד דיהק ונטלי הייבמן דיוויד דיהק ונטלי הייבמן דיוויד דיהק ונטלי הייבמן

דיהק והייבמן, בלגים מאנטוורפן, גדלו במשפחות שבהן אמנות היתה חלק בלתי נפרד מהחיים. "אמה של נטלי היתה יועצת לגלריות", מספר דיהק, "ואמא שלי היתה רסטורטורית ששיפצה עבודות של המאסטרים הגדולים. שנינו בילינו כילדים בגלריות, מוזיאונים ומכירות, והעיסוק הזה הפך לחלק מהדנ"א שלנו. במקביל, שנינו מתעניינים בפיתוח לאינטרנט, והשילוב בין אינטרנט ואמנות מרתק אותנו. בשלב הראשון תכננו לפתח אלגוריתם, מעין מנוע חיפוש שיאתר אמנים מבטיחים ברשת, ויאפשר לאספנים, גלריות וחובבי אמנות למצוא את האמנים הבאים שהם רוצים להשקיע בהם ולעקוב אחריהם. אבל סיימנו עם רשימה של כ־2,000 אמנים, כמות גדולה בהרבה ממה שרצינו וגדולה מכדי לעקוב אחריה באופן שוטף. אף על פי ששנינו באים מרקע של אמנות ושנינו בעלי השכלה אקדמית בתחום, כדי לנסות לסנן את הרשימה הזאת הגענו למסקנה שאנחנו צריכים להיוועץ באנשי מקצוע, והחלטנו לפנות לאוצרים".

בין 30 האוצרים המובילים שהשתתפו בבחירת האמנים לביאנלה נמצאים האנס אולריך אורביסט (Hans Obrist) מגלריה סרפנטיין בלונדון, דניאל בירנבאום מהמוזיאון לאמנות מודרנית בשטוקהולם וג'נס הופמן (Jens Hoffman) מהמוזיאון היהודי בניו יורק, לצד אוצרים עצמאים בכירים ממדינות שונות. "כל אוצר ביקש לבחור חמישה אמנים שעליהם הוא יכול להצביע כהבטחות, וכך נבנתה התערוכה", מסביר דיהק. "כיוון שהבנו שזו תערוכה שצריכה להיות מוצגת לאורך זמן, ואיתור האמנים הללו לוקח זמן גם הוא, אימצנו את קונספט הביאנלה (תערוכה שמוצגת אחת לשנתיים - ר"ב). היינו מופתעים שאף אחד עדיין לא יזם קונספט כזה בקנה מידה בינלאומי, אבל זה אפשר לנו להיות הראשונים שעושים את זה".

איך תפעל התערוכה המקוונת?

"לא רצינו לשכפל את הביאנלות הקיימות במציאות, זה נראה לנו משעמם. היום חללים וירטואליים מאפשרים הרבה יותר מזה. כל אחד מהאמנים יציג עד עשר עבודות בחמישה סוגי מדיה: צילום, ניו מדיה (וידיאו ארט), מיצב, מיצג ומה שאנחנו מכנים 'מדיה מסורתית' - ציור ופיסול. לכך הוספנו גם את ממד הרשת החברתית. בין המבקרים בתערוכה תיווצר דינמיקה - אפשר יהיה לתקשר ולראות את המהלכים של המבקרים הנוספים. עניין חשוב נוסף שהוספנו הוא אינפורמציה מפורטת על האמנים שתגיע באמצעות סרטוני וידיאו שבהם כל אחד מהאוצרים יספר מדוע בחר באמנים הספציפיים הללו".

איזה סוג של מבקרים, או גולשים, אתם מצפים שיגיע לבקר בביאנלה?

"מהניסיון למדנו שמי שמתעניינים הם שני סוגים של אנשים: הסוג הראשון מבקש מבט מהיר ומפוקס על האמנים המבטיחים מההיצע הרב שקיים ברשת ובתערוכות פיזיות. הסוג השני הם אנשים שמתכוונים לעקוב לאורך זמן אחרי אמנים צעירים, להשקיע בהם ולטפח אותם. קהל נוסף שאנחנו מכוונים אליו הוא קהל של הגלריות הבינוניות, שרבות מהן נמצאות היום בקשיים כלכליים. בשנים האחרונות, כפי שאנחנו רואים, נוצר מצב שבו הגלריות המובילות בעולם עובדות מצוין ומתחזקות קשרים עם אספנים עשירים שמפרנסים אותן יפה. לעומתן, רוב הגלריות הן בגודל בינוני ומטה, וחלק נכבד מהן נמצא היום בקשיים שמקורם בעיקר במשבר הכלכלי האחרון. נשמח אם אותן גלריות יגלו עניין באמנים המציגים, ויוכלו דרך הביאנלה ליצור איתם קשרים".

העבודות יעמדו למכירה?

"אנחנו לא עוסקים במכירה בשום צורה והפלטפורמה של הביאנלה אינה מאפשרת הזמנת עבודות. אבל כל אחד מהמבקרים יכול ליצור קשר עם אמן או עם הגלריה המייצגת אותו, אם יש כזאת. אנחנו כמובן לא לוקחים עמלות".

חשבתם לדרוש תשלום קבוע עבור הביקור בביאנלה, אבל חזרתם בכם.

"נכון. בתחילה הרעיון היה לגבות 10 יורו מכל מבקר כדי לכסות את עלויות הממשק ולהפריש תשלום לאמנים המשתתפים. אבל יש בתערוכה עבודות של אמנים שאפשר למצוא דימויים נוספים שלהם ברשת. אותם אמנים לא הרגישו בנוח לגבות תשלום עבור הצפייה בעבודות, בעוד שאפשר לצפות בהן בחינם במקומות אחרים. כמו כן, מפני שמדובר בפרויקט ראשון מסוגו, אף אחד לא יודע למה לצפות כשהוא נכנס לביאנלה, ולא רצינו ליצור מצב שבו אנשים ישקיעו כסף ויתאכזבו. לכן החלטנו שנפעיל את הפרויקט בשיטת 'שלם כפי יכולתך' - כל מבקר יוכל לשלם סכום שהוא רואה לנכון לאחר שנכנס, ביקר והתרשם. מובן שהתשלום אינו חובה. 70% מהסכום שבתקווה נשיג ישמש אותנו להמשך הפעלת הפרויקט, ו־30% ילך לאמנים המשתתפים".

הביאנלה האינטרנטית תוצג מ־26 באפריל באתר artplus.com

תגיות