אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מתאמנים על הפורמט

מתאמנים על הפורמט

במיפ האחרון מכרו חברות ההפצה הישראליות פורמטים שהצופה הישראלי לא יזכה לראות, בעיקר פיתוחים שונים של טרנד האימון האישי ושעשועונים

23.04.2013, 08:30 | תמר וילרפורט

הדימוי של ישראל בעולם כמעצמת תוכן נוצר בזכות פורמטים וסדרות כמו "חטופים" ו"לעוף על המיליון". בפסטיבל מיפ האחרון המפיצים הישראלים מינפו היטב את התדמית היצירתית, בין השאר כדי למכור לחו"ל פורמטים שאנחנו אולי לעולם לא נכיר. לדוגמה, "Can You Face It", סדרה שמתבססת על טרנד האימון האישי, או "Gran Plan", סדרה על שלוש סבתות שמתפקדות על תקן של מאמנות אישיות, נמכרו ישירות לשוק הבינלאומי, בלי שהוקרנו קודם בישראל.

"השוק הישראלי בשלוש השנים האחרונות הוא שוק משברי, ומרגע שהבנו שאנחנו לא יכולים לסמוך על גופי השידור שיספקו לנו פורמטים התחלנו לפתח פורמטים בעצמנו", אומר ל"כלכליסט" אבי ארמוזה, מנכ"ל ארמוזה פורמטס. לדברי ארמוזה, "כשחברה מציגה כל חצי שנה במיפ, היא חייבת להגיע עם חידושים, ואנחנו לא יכולים לחכות שערוץ משדר או חברת הפקה יעשו עבורנו את העבודה. מרגע שבנינו פלטפורמה של הפצה אנחנו חייבים להזין אותה בתוכן, לכן עברנו לתהליך של פיתוח מוצרים ישירות לשוק הבינלאומי".

 "Gran Plan". סבתות מאמנות אישיות "Gran Plan". סבתות מאמנות אישיות  "Gran Plan". סבתות מאמנות אישיות

"בארץ אין דבר כזה צפייה לפני הפריים טיים, הרצועות האלה לא נחשבות", אומרת רויטל בזל, מנהלת מכירות תוכן ישראלי בחברת דורי מדיה, "ואנחנו מאבדים עולם שלם של תוכן. הרבה מאוד שעשועונים או פורמטים קטנים של אולפן, שעולים 15–20 אלף דולר לפרק ולא 5,000 דולר כמו שמשקיעים בארץ, מוצאים את עצמם בחוץ. ואז קורה שהפרה רוצה להיניק יותר משהעגל רוצה לינוק. היום בעולם יש ביקוש לרעיונות יצירתיים וחדשניים והשוק הישראלי יודע לתת מענה, אז בעצם בשנה־שנתיים האחרונות אנחנו רואים שדברים שהתחילו כפיילוט או טריילר כבר משודרים ביותר ממדינה אחת".

לדברי בזל, לא חייבים להמציא בכל פעם את הגלגל, גם פורמטים ששודרו בעבר בישראל יכולים בעיבוד נכון להימכר בשוק הבינלאומי. "לקחנו עכשיו למשל את 'סוף הדרך' (מעין 'המירוץ למיליון' שמקרבת בין קצוות בחברה הישראלית, ששודרה בעבר בערוץ 2 - ת"ו), שלא שווקה לחו"ל, והחלטנו שעם כל מה שעובר על אירופה זה מתאים להם. ארזנו את הסדרה מחדש בשיתוף עמי גלאם, ויצרנו שורה של ניגודים, מוסלמי עם נוצרי, אוהד ריאל מדריד עם אוהד ברצלונה ועוד. זה לא הופק לשוק הבינלאומי, אבל זה מתאים לשם. עם הזמן אתה לומד איך לארוז את הפורמט שיימכר לחו"ל".

בישראל או באירופה

בסיכום המסורתי של פוסט־מיפ מצביעים השניים על עסקאות מרשימות. בארמוזה פורמטס הסדרות הנמכרות הן "Gran plan", שנמכרה לכ־20 מדינות ובהן גרמניה, יוון, צרפת, הולנד, אוסטרליה וסקנדינביה; "Catch", שעשועון אינטראקטיבי, שנמכר לצרפת, ספרד, איטליה, פורטוגל וטורקיה; ו"Special Delivery", שעשועון שבמרכזו שליח פיצה, שיעלה בספרד ופורטוגל וכרגע מתנהל משא ומתן עם גוף משדר בארה"ב, ועוד.

בדורי מדיה מכרו את זכויות הפורמט "Family Restart" או בעברית "התפוח נופל רחוק" ל־15 מדינות, ובהן גרמניה, הולנד, בלגיה, איטליה ומדינות סקנדינביה. הסדרה, שיצרה רותי רודנר, מחברת בין משפחות מסוכסכות באמצעות מאמן משפחתי, כמובן. הצלחה נוספת נרשמה ל"Smart Face", שעשועון רחוב שיצר עודד מנשה, שישים את ישראל על המפה של בולגריה, גרמניה ואוסטרליה. "קראוון", עוד סדרת אימון למשפחות, נמכרה לכעשר מדינות, חלקן דרך עסקה שנעשתה עם סוני. גם ערוץ 10 צילם פילוט ל"קראוון", וכעת נותר לראות מי יראה ראשון את הסדרה, קהל ישראלי או אירופי?

תגיות