אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חוק ההסדרים: השינויים במערכת המשפט יוסיפו עוד אגרות ובירוקרטיה צילום: אלכס קולומויסקי

חוק ההסדרים: השינויים במערכת המשפט יוסיפו עוד אגרות ובירוקרטיה

השינוי המשמעותי המוצע בטיוטת החוק הוא הפחתת אגרת פתיחת תיק ל־22.25 שקל והטלת אגרות על כל בקשות הביניים בתיק. הציפייה היא שהוספת אגרות על הליכי ביניים תקצר את אורך חיי התיק

25.04.2013, 08:10 | משה גורלי
בפרק ייעול בתי המשפט מציעים כמה הסדרים שחלקם נועדו להקל על בעלי דין וחלקם על המערכת. השינויים גם נועדו, כהגדרת הטיוטה, ל"הפחתת תמריצים לעודף התדיינות".

השינוי המשמעותי המוצע בטיוטת החוק הוא הפחתת אגרת פתיחת תיק ל־22.25 שקל והטלת אגרות על כל בקשות הביניים בתיק: 60 שקל בבית משפט השלום ו־100 שקל במחוזי. הציפייה היא שהוספת אגרות על הליכי ביניים תקצר את אורך חיי התיק.

אשר גרוניס, נשיא בית המשפט העליון, צילום: מיקי אלון אשר גרוניס, נשיא בית המשפט העליון | צילום: מיקי אלון אשר גרוניס, נשיא בית המשפט העליון, צילום: מיקי אלון

התייעלות נוספת צפויה להפחית כ־1,000 שקל בגובה הפיקדון שמגישי בקשת פשיטת רגל חייבים להפקיד בידי הכנ"ר כמקדמה להוצאות ההליך. מתוך הסכום הזה 800 שקל מופנים לפרסום בעיתונות ו־200 שקל לפרסום ברשומות. הטיוטה מציעה לבטל את חובת הפרסום ולהסתפק בהודעה אישית לנושים ובפרסום באתר האינטרנט של הכנ"ר. חיסכון נוסף למערכת מוצע במעבר ממשלוח החלטות ופסקי דין בדואר למשלוח למיילים המצויים במערכת נט המשפט. ההצעה תחסוך למדינה 5–10 מיליון שקל בשנה.

בעניין תביעות נגד ביטוח לאומי בבתי הדין לעבודה: מכיוון שכשני שלישים מהתביעות נדחות (מתוך כ־10,000 תיקי תביעה שנפתחים כל שנה), מוצע לחייב בתשלום אגרה בסך 141 שקל כל תיק תביעה שנפתח בבית הדין. אם התביעה התקבלה - תוחזר מחצית האגרה לתובע.

לעניין עומס העבודה על השופטים מוצע להרחיב את סמכות הרשמים הבכירים לדון גם בעבירות ברירת קנס. בכך, נטען בטיוטה, יופחת עומס משמעותי מנטל העבודה המוטל על השופטים וייחסך זמן שיפוטי יקר.

השורה התחתונה

השינויים הללו אינם בשורה. הוספת סמכויות לרשמים בעבירות קנס חייבת שינוי חוקתי; אגרות על הליכי ביניים כבר נוסו בבתי המשפט לענייני משפחה וכשלו כי הוסיפו בירוקרטיה; ונתבעים "כבדים" לא יירתעו מלשלם 100 שקל

תגיות

תגובה אחת לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
המהפכה האמיתית נדחית עוד ועוד
שנים רבות מדברים על כך אך אין מי שמצליח לעשות זאת - השתחררות מן השיטה המנדטורית של מערכת בתי המשפט ומעבר למערכת תבי משפט מודרנית. המערכת בתי המשפט של המנדט בתי המשפט ברמה הנמוכה = בתי משפט שלום היו מוגבלי סמכויות, בעיקר בגלל שרבים משופטיהם היו "ילידים". לכן כל התיקים המשמעותיים והחשובים היו במחוזי. בית משפט מחוזי תפקד גם כערכאת ערעור וגם כבית משפט בדרגה ראשונה. בשינויים שונים כך המצב עד היום. בגלל הסמכויות המוגבלות של בית משפט השלום ושיקולים נוספים הוקמו כל מיני בתי דין למטרות שונות. מקצתם הפכו לבית הדין לעבודה, אך רבים מהם נותרו - כל מיני ועדות עררר לענינים שונים, שסמכויותיהן מוגבלות. השינוי הדרוש, שעשוי לחסוך כסף רב וטרחה מרובה לשופטים הוא הפיכת בית משפט השלום לערכאה כללית שדנה בכל דבר ובכל ענין, במסגרת מחלקות שונות (פלילית, אכיפת חיובים, אזרחית כללית, מסים מנהלי וכדומה]. הפיכת בית משפט מחוזי לבית משפט לערעורים בלבד והפיכת בית המשפט העליון לבית משפט לחוקה עם סמכות מוגבלת לערעורים בדרגה שניה, או יצירת בית משפט לערעורים בדרגה שניה ובמקביל או מעל בית משפט עליון חוקתי
אנוש  |  25.04.13