אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סופר-סיני צילום: Nigel Harniman

סופר-סיני

MG3, מכונית הסופר־מיני החדשה של יצרנית הרכב הסינית, מציעה תא נוסעים מרווח, אך איכות גימור שמזכירה מכוניות קוריאניות מלפני עשר שנים ומנוע שנוטה להרעיש. מחירה בישראל צפוי לנוע בין 60 ל־70 אלף שקל, והצלחתה תיקבע לפי גובה ההנחות

29.04.2013, 08:01 | תומר הדר, שנגחאי

פולקסווגן סנטנה היא המכונית המסוכנת ביותר שנמכרת כיום בסין. במיוחד בצהוב או כתום בוהק. ישראלים חדי עין יזהו שסנטנה היא בפועל פולקסווגן פאסאט משנות השמונים שמפעלי פולקסווגן בסין ייצרו במיליוני עותקים עד 16 בינואר השנה, כאשר הסנטנה האחרונה ירדה מפס הייצור. גילה המתקדם של הסנטנה מהווה בפני עצמו ערובה להיותה מכונית לא בטוחה בסטנדרטים מודרניים, אך הבעיה אינה חוסר העמידות בפני תאונות, אלא פוטנציאל הפגיעה הגבוה בהולכי רגל. הסנטנה, כך מתברר, היא המונית הנפוצה ביותר ברחובות שנגחאי ומשמשת את נהגי המוניות כמעט בבלעדיות. ואלה, שמבוצרים בתוך המוניות בתוך כלוב פלסטיק קשיח שמפריד אותם מן הנוסעים, אינם מתייחסים כלל להולכי רגל. 

MG3. דומה באופן חשוד לסקודה פאביה, צילום: Nigel Harniman MG3. דומה באופן חשוד לסקודה פאביה | צילום: Nigel Harniman MG3. דומה באופן חשוד לסקודה פאביה, צילום: Nigel Harniman

הרמזור המיוחד להולכי רגל שבדרך ננג'ינג מתחלף לירוק. בכל העולם האיש הירוק הקטן שברמזור הוא סוג של מסר מרגיע: אפשר לחצות ללא סכנה. אך הולכי הרגל המקומיים ממשיכים לעמוד. הם יודעים שנהגי המוניות אורבים להם. המערביים, שרגילים לסמוך על האיש הירוק, ממהרים לחצות את הכביש. ואז הסנטנות תוקפות. אור ירוק להולכי רגל הוא דגל אדום לנהג מונית בשנגחאי. הולכי הרגל נפוצים לכל עבר בבהלה כשהסנטנות העתיקות מאיצות בכיוון מעבר החציה בחריקת צמיגים. מאבק נהגי המוניות בסין מוכתר בהצלחה.

שוק שרק צומח

הסנטנה העתיקה שנפוצה ברחובות שנגחאי במספרים מרשימים אינה דוגמה חריגה להצלחה פנומנלית של דגם מיושן, שאירופים כבר מזמן שכחו מקיומו, בשוק הרכב הסיני, שמאופיין בהתנהגות צרכנים ייחודית: לפי נתוני איגוד יצרני הרכב הסיני, בשנת 2008 נמכרו בסין 9.38 מיליון מכוניות, בשנת 2010 כבר נמכרו 18.06 מיליון מכוניות, ואילו ב־2012 שנחשבה שנה קשה בשוק הרכב הסיני נמכרו 19.3 מיליון מכוניות חדשות. המסר ברור: רמת המינוע בסין - כלומר מספר המכוניות לנפש - נמוכה, ושוק הרכב הסיני ימשיך להתאפיין במגמת צמיחה בשנים הקרובות.

רובן המכריע של המכוניות שנמכרות בסין - על חרטומן מתנוסס סמל של יצרן רכב מערבי, אך המכוניות עצמן מיוצרות בסין במסגרת שיתופי פעולה עם יצרני רכב מקומיים. ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב הגדולה ביותר בסין, מייצרת את מכוניותיה בשיתוף עם SAIC המקומית. פולקסווגן, יצרנית הרכב השנייה בגודלה, מייצרת את דגמיה המיועדים לשוק הרכב הסיני בשיתוף עם FAW, ורק קומץ יצרני רכבי יוקרה דוגמת יגואר ופורשה מרשים לעצמם לייבא מכוניות מאירופה. שיתופי הפעולה אינם מקריים: השלטונות בסין מודעים לכוח הקנייה האדיר של הצרכנים הסינים, במיוחד בתקופה שבה צרכני רכב בארה"ב ובאירופה מצמצמים רכישות לנוכח המשבר הכלכלי ואינם מעוניינים להוציא מטבע זר מן המדינה.

היכן בכל התמונה הזאת נמצאים יצרני הרכב הסיניים שבעבר איימו להציף את שוק הרכב הישראלי במכוניות זולות? ובכן, ברחובות שנגחאי עתירי מותגי היוקרה המכוניות של צ'רי, ג'ילי, גרייט וול ודונגפנג הן מחזה נדיר. כאן מעדיפים פולקסווגן, מרצדס, לקסוס וביואיק. עם זאת, בשנים האחרונות ניכרת בסין מגמה חדשה: הסינים, שנאלצו בשנים האחרונות לצפות כיצד תרבות המערב הולכת ומתפשטת ברחובות שנגחאי, מגלים יותר ויותר סימני מחאה כלפי תרבות הצריכה המערבית. כשהטמפרטורה ברחובות שנגחאי יורדת מתחת לעשר מעלות, התושבים מעדיפים להתעטף במעילי פועלים שחורים ובכובעי מצחייה שחורים, שמסמלים בעיניהם חזרה לשנים שבהן הסיני הממוצע לא נדרש לשלם 200 אלף דולר למטר רבוע בדירה במרכז שנגחאי.

פנים תא הנהג, צילום: תומר הדר פנים תא הנהג | צילום: תומר הדר פנים תא הנהג, צילום: תומר הדר

כאן נכנסים לתמונה יצרני הרכב הסיניים שמנסים לרכוב על גל הנוסטלגיה הלאומני, אך למרות הצהרת הכוונות הקומוניסטית והמעילים השחורים הסינים לא יקנו כל מותג. לאחר שנחשפו לרמות הגימור והאמינות של יצרני הרכב המערביים, הם לא ממהרים לרכוש מכוניות של יצרני רכב סיניים, אלא רק כאלה שמשדרות שילוב נדיר של זהות סינית, איכות גימור גבוהה ויוקרה. כאן נכנסת לתמונה MG. רוב יצרני הרכב שמתהדרים בסמל של מותג מערבי הם יצרנים מערביים שמחזיקים מפעלים בסין. MG היא ההפך: יצרנית רכב סינית שמחזיקה גם במפעלים בבריטניה. אם השם MG נשמע מוכר, לא מדובר בטעות: MORRIS GARAGES נוסדה בבריטניה בשנת 1920 והחליפה מספר רב של ידיים. עם בעליה הקודמים של החברה נמנות רובר הבריטית וב.מ.וו. לאחר קריסתה של רובר בשנת 2005 רכשה קבוצת ננג'ינג הסינית את הזכויות לשם MG ואת מפעלי החברה הישנים תמורת 97 מיליון דולר. ב־2007 נרכשה ננג'ינג על ידי SAIC הסינית, ובשנת 2011 החלה החברה לייצר דגמי MG חדשים במפעלי החברה ההיסטוריים בבריטניה ובשנגחאי.

וכעת לנקודה הישראלית: MG היא אחת משני יצרני רכב סיניים בלבד שמשווקים מכוניות נוסעים בישראל. עד כה שיווקה החברה בארץ את 550 - מכונית הנוסעים הסינית הראשונה ששווקה בישראל - וכיום היא משווקת בארץ את 350 המשפחתית. בעוד כמה חודשים תצטרף אליהם MG3, מכונית סופר־מיני ראשונה של MG שתתבסס על פלטפורמה בתכנון היצרנית הסינית.

מקום גם להורים

התנועה בכבישי שנגחאי מטורפת. מערכת הכבישים של העיר, שמונה 23.5 מיליון תושבים, מאכלסת בכל רגע נתון מאות אלפי נהגים וכולם מוכנים למלחמה על כל סנטימטר של כביש. הכללים ברורים ואינם שונים מהותית מאלה שנהוגים בישראל: מי שנוהג במכונית יוקרה גרמנית שחורה הוא מלך הכביש; עבורו הסיני הממוצע יסטה מנתיב הנסיעה, לרוב תוך סיכון מהותי ליושבי הרכב. מי שאינו נוהג במכונית יוקרה גרמנית יעדיף טכניקת נהיגה התקפית הכוללת חציית פסי הפרדה לבנים, חציית אי תנועה, תאוצות פתאומיות וסטיות מנתיב הנסיעה ללא כל התראה.

לפני היציאה לקרב בכביש ההיקפי של שנגחאי, מבט מהיר: בניגוד ל־MG550, שהיתה דומה מאוד לדגמי העבר של רובר, ל־MG3 יש זהות משל עצמה, אך גם מעט משל סקודה פאביה, ש־MG3 דומה לה באופן חשוד, במיוחד באזור קורות הצד האחוריות. MG3 נחשבת למכונית סופר־מיני, אך מתהדרת בממדים מכובדים: אורכה 3.99 מטרים. לשם השוואה, אורכה של פאביה, שנחשבת למכונית סופר־מיני גדולה למדי, הוא 4 מטרים. הסינים אינם חובבי מכוניות קטנות, אך הסיבה מפתיעה: אמנם למשפחה סינית מותר להביא רק ילד אחד לעולם, אבל המכונית אמורה לשמש גם להסעת ההורים, שדורשים מקום מכובד מאחור. MG3 אמורה לרקוד על שתי החתונות. תא הנוסעים שלה הוא שילוב של מזרח ומערב, טוב ורע. הוא מרווח מאוד, במיוחד בחלקו הקדמי, וגם מעוצב נאה, אך איכות הפלסטיקים עדיין אינה עומדת בסטנדרטים מערביים.

בתא הנוסעים עצמו ניכר ניסיון להעניק מראה פולקסווגני באמצעות פלסטיקים קודרים, אולם התוצאה מזכירה באיכותה דווקא מכוניות קוריאניות מלפני עשר שנים. כך לדוגמה, באופן תמוה מערכת החימום והאוורור, שמעוצבת כמו מערכת בקרת אקלים, כוללת בתוכה גם את המתגים שאחראיים להפעלת מאותתי החניה. בתא הנוסעים ניתן למצוא גם מגעים עיצוביים מדליקים, כמו בקרות השליטה לרדיו מגלגל ההגה, שמעוצבות כמו כפתורי אייפד. את מתגי השליטה לאיתות ולאורות ניתן ישר לזהות: הם לקוחים מדגמי שברולט רבים, ש־SAIC הסינית מייצרת עבורה מכוניות. תנוחת הישיבה מעט בעייתית: ההגה לא מתכוונן לרוחק ולכן מעט קשה למצוא תנוחת ישיבה נאותה.

רעשים מהצמיגים

MG3 מצוידת במנוע 1.5 ליטרים, שמפיק 106 כוחות סוס. המנוע משודך לפטנט שאינו חביב על הישראלים: תיבת הילוכים אוטומטית רובוטית, כלומר תיבת הילוכים ידנית בעלת מצמד, שהמכונית אחראית לפעולתה. הנהג אינו מחליף הילוכים כלל, MG3 מחליטה מתי להעביר הילוכים. בפקקים האדירים של שנגחאי קשה מאוד לאתגר את MG3, אך המנוע אינו ממהר לשחרר את 106 סוסיו. מתחת ל־3,000 סיבובים לדקה המנוע חלש למדי, ומעל 4,000 סיבובים לדקה הוא יוצר שאון רב.

במפתיע, דווקא תיבת ההילוכים הרובוטית, שתוכננה בפיאט, פועלת באופן הרבה יותר חלק והרמוני מתיבות דומות שמותקנות במכוניותיה של פיאט עצמה. בצד שמאל נהג במיניוואן חום ענק של ביואיק מאיים על קיומה של MG3. הוא לא מאותת, לא מתריע ופשוט מאיץ היישר בכיוונה של MG3, שנכנסת לתמרון חירום - לחיצה חזקה על דוושת התאוצה, מעבר מהיר של שלושה נתיבים, מהירות גבוהה, דפיקות לב. MG3 שרדה, הסיני בביואיק ניצח. במהירות גבוהה MG3 חושפת חיסרון נוסף: רמה גבוהה של רעשים מכיוון הצמיגים והכביש. עם זאת, מכונית המבחן מיועדת לצרכנים סינים. אירופים יזכו למכוניות במפרט מעט שונה. הנסיעה עצמה נוחה למדי, אך הכביש המהיר עצמו כמעט נטול פגמים. למרות כל הסכנות שרדה MG3 בנסיעת המבחן. בישראל MG3 צפויה לעלות כ־60–70 אלף שקל, מחיר שימצב אותה מול מתחרות אירופיות. בפועל, MG3 עדיין אינה מגיעה לרמתן של המתחרות מאירופה ומיפן, מה שעשוי להקשות בחדירתה לישראל. עם זאת, לזכותה יעמדו כמה יתרונות: ליבואנית MG דוד לובינסקי יש חברת ליסינג, פריים ליס, שתסייע בהחדרתה. מלבד זאת, כדי להצליח בישראל כיום נדרשות הטבות והוזלות לא רשמיות, כלומר מבצעי מימון אגרסיביים, הטבות למועדוני צרכנות ועסקאות טרייד אין בתנאים טובים. אם יבואנית MG תעניק את אלה ללקוחות הפוטנציאלים, סביר להניח שהיבואנית תצליח להעלות לכבישי הארץ מספר נאה של מכוניות.

מנוע: בנזין, נפח 1,498 סמ"ק, הספק מרבי 106 כ"ס, מומנט מרבי 13.5 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 182 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־8.5 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 16.1 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: טרם נקבעה

מחיר: טרם נקבע

תגיות