אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביטוחי הבריאות הפרטיים לא יוגבלו צילום: חיים צח

ביטוחי הבריאות הפרטיים לא יוגבלו

המפקח על הביטוח עודד שריג בלם את הניסיון להסדרת ביטוחי הבריאות הפרטיים. שרת הבריאות יעל גרמן עשויה ללחוץ על לפיד לשינוי ההחלטה

30.04.2013, 08:22 | מיקי פלד ותומר אביטל

הלחץ של המפקח על הביטוח במשרד האוצר פרופ' עודד שריג עשה את שלו - בטיוטת חוק ההסדרים אין אזכור להגבלת ביטוחי הבריאות הפרטיים. למרות ניסיון עיקש של אגף התקציבים באוצר ולמרות תמיכה של אנשי משרד הבריאות, הצליחו שריג ואנשיו למנוע נזק כספי להכנסות חברות הביטוח.  

קראו עוד בכלכליסט

כל שנותר עתה לאנשי אגף התקציבים לסמוך עליו הוא התערבותה של שרת הבריאות יעל גרמן, חברת מפלגתו של שר האוצר יאיר לפיד, שאולי תשפיע עליו להכניס בכל זאת חלק מההגבלות על הביטוחים הפרטיים.

בחודש שעבר פורסם ב"כלכליסט" כי אגף התקציבים ומשרד הבריאות מתכננים לבצע מהפכה שתגביל ותסדיר את שוק ביטוחי הבריאות המסחריים שבשני המשרדים הסכימו כי גדל יתר על המידה - ההוצאה על ביטוחי בריאות עלתה ב־142% בשמונה שנים. הביקורת הקשה נגד הביטוחים הפרטיים היתה כי הם למעשה לא מספקים לציבור את מה שהם מבטיחים לו, אם בגלל כפל ביטוח ואם בגלל סעיפים בפוליסה שמונעים את המימוש שלה כאשר החולה נדרש לעשות זאת. באגף המפקח על הביטוח התנגדו באופן מסורתי לכל פגיעה שכזו, וטענו כי הפוליסות הקיימות הן טובות וכי כל שינוי רק ייקר אותן ואף עשוי לפגוע ביציבות חברות הביטוח.

המפקח על הביטוח עודד שריג, צילום: מיקי נועם אלון המפקח על הביטוח עודד שריג | צילום: מיקי נועם אלון המפקח על הביטוח עודד שריג, צילום: מיקי נועם אלון

על פי התוכנית המקורית של אגף התקציבים, לחוק ההסדרים אמור להיכנס סעיף שיחייב חולה לבחור אם ברצונו להפעיל את הביטוח המשלים שיש לו בקופת החולים או בחברת הביטוח, ולא את שניהם. כיום יש מקרים שבהם חברת הביטוח מפנה את החולה אל הביטוח המשלים, שמממן את הטיפול בעוד החברה משלמת את ההשתתפות העצמית. כך חברת הביטוח כמעט לא מפסידה כסף וכל העלויות של הטיפול נופלות על קופות החולים.

אפשרויות נוספות היו הגבלת טווח הכיסוי של ביטוחי הבריאות כך שיוגדר באופן מפורש כי הם מכסים רק תרופות וטיפולים שמחוץ לסל הבריאות, או הגבלת השימוש של הביטוחים הפרטיים בבתי החולים הציבוריים. דבר מהרעיונות האלו לא נכנס לחוק בנוסחו הנוכחי.

במקום זאת, הטיוטה הנוכחית מגבילה את ספקי השירות - בתי החולים הפרטיים, אך לא את הגורם המממן - הביטוחים המשלימים או הביטוחים הפרטיים של חברות הביטוח. כך, האוצר מציע להגביל את האפשרות של קופות החולים לרכוש שירותי אשפוז וניתוחים מבתי החולים הפרטיים, כגון הרצליה מדיקל סנטר ואסותא.

האוצר מציע להסמיך את שרי האוצר והבריאות לקבוע תקרת צריכת שירותי אשפוז של הקופות בבתי החולים הפרטיים, בדומה לזו שקיימת בבתי החולים הציבוריים. עם זאת, האוצר גם מגדיר ברירת מחדל ולפיה תחול מגבלת התפתחות הכנסה על בתי החולים הפרטיים שמוכרים שירותים לקופות. ההגבלה תאסור על קופה לרכוש יותר שירותים מאשר בסכום שאותו רכשה בשנה שעברה, בהתחשב בהתייקרות הטבעית של השירותים וגידול של 1.2% באוכלוסייה.

כמו כן, תיעשה הפרדה מבנית וניהולית בין בית חולים ממשלתי לבין תאגיד הבריאות - הזרוע הכלכלית שלו. תאגידים אלו מבצעים אותן פעולות פרטיות שלעתים רווחיות יותר מאשר הפרוצדורות הרפואיות שהן חלק מסל הבריאות, ובאוצר מעוניינים לגרום לכך שבתי החולים לא יעבירו פעולות רווחיות מכיס א' - הקופה הציבורית - אל כיס ב' - הקופה הפרטית שלהם, ובכך ייצרו שם גירעונות.

תגיות