אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בחזרה למציאות המדומה: לחיות בתוך משחק מחשב

בחזרה למציאות המדומה: לחיות בתוך משחק מחשב

Oculus Rift, קסדת המציאות המדומה שהופצה החודש לראשונה, מחזירה לחיים את טרנד הגיימינג שגווע בשנות התשעים, והפעם עושה את זה נכון: עם מחיר ומשקל נמוכים היא כבר הותאמה למשחקים הפופולריים ביותר, ואומצה גם לתחומים כמו טיפול בנפגעי הלם קרב

30.04.2013, 13:56 | הראל עילם

בימים האחרונים פתחו 12 אלף חובבי טכנולוגיה, גיימרים ומפתחי משחקים מסביב לעולם חבילות שקיבלו בדואר ושלכאורה החזירו אותם אל העבר. בתוך הקופסה, שתמורת תכולתה שילמו 300 דולר, נחה ערכת מציאות מדומה, דומה לקסדות שלפני כ־20 שנה חשבו שישנו את עולם הגיימינג אולם מאז נעלמו.

קסדת המציאות המדומה Oculus Rift מאפשרת לחוות מבפנים להיטים כמו Team Fortress 2 קסדת המציאות המדומה Oculus Rift מאפשרת לחוות מבפנים להיטים כמו Team Fortress 2 קסדת המציאות המדומה Oculus Rift מאפשרת לחוות מבפנים להיטים כמו Team Fortress 2

אבל Oculus Rift, המוצר שהוציאו מהתיבה בשקיקה, לא דומה בשום דבר למוצר המסורבל ההוא. למעשה הוא מתקדם, זול וקל הרבה יותר, ואמור לעשות את כל מה שמשקפי מציאות מדומה לא הצליחו לעשות עד כה.

מאחורי המשקפיים החדשים האלה עומד מהנדס אמריקאי צעיר בשם לאקי פאלמר, שהוא עצמו בעל אוסף מערכות המציאות המדומה הגדול בעולם. הוא מחזיק בסך הכל ב־46 ערכות שונות, אבל להגדרתו אף אחת מהן לא מתאימה למאה ה־21. לבסוף הפיתוח צד את עינו של ג'ון קארמק, מנכ"ל ומייסד חברת ID ויוצר מותג המשחקים Doom, אשר החליט לסייע לפאלמר להפוך את החזון שלו למציאות פחות מדומה.

באוגוסט 2012 עלה הפרויקט לקיקסטארטר וגייס בתוך חודש סכום מרשים של 2.5 מיליון דולר, כשהכוונה המקורית היתה לגייס כעשירית מהסכום הזה.

תעשיית הגיימינג אימצה בחום

 

הריפט הוא יותר קסדה מאשר משקפיים, ומכסה את כל זווית הראייה של המשתמש עם זוג מסכים בגודל 7 אינץ' כל אחד. מוצרים דומים שיצאו עד עכשיו לשוק, ואף כאלה קיימים, מיועדים בעיקר לסימולציות עבור גורמי צבא ומדע, עולים מיליוני דולרים ולרוב הם גם כבדים ומסורבלים. ריפט, לעומת זאת, כולל מסכי LCD מתקדמים וחיבור USB פשוט, כך שהוא יכול לעבוד, בתיאוריה, עם כל משחק מחשב קיים.

הריפט אומץ במהירות על ידי מספר רב של חברות משחקים ומפתחים עצמאיים. על ידי שימוש בג'ירוסקופ, מגנטומטר ואקסלרומטר המשקפיים יודעים לעקוב בדיוק רב אחר תנועות הראש והעיניים של המשתמש, ומפתחים יכולים לבנות בעזרתם ממשקים מסוג חדש לחלוטין. כריס רוברטס, יוצר סדרת Wing Commander, כבר הבטיח כי המשחק החדש שלו Star Citizen, שהצליח לשבור את שיאי מימון ההמונים של כל הזמנים וגייס 9 מיליון דולר, יתמוך במשקפיים.

לצד רוברטס, וכמובן קארמק ו־Doom 4 העתידי, גם חברת Valve הבטיחה כי משחקיה יתמכו במשקפיים, וחברת לינדן לאבס הודיעה כי גם העולם הווירטואלי Second Life יזכה בקרוב לתמיכה מלאה. חברת CCP האיסלנדית, מפתחת משחק הרשת הפופולרי EVE, חשפה לאחרונה משחק ייעודי לריפט בשם EVR, שזכה להתעניינות רבה. "אם אי פעם חלמתם להטיס חללית, המשחק הזה ישלים לכם את החלום", אמר עליו בן קוצ'רה, עיתונאי המשחקים המוביל בעולם.

כמה מפתחים כבר החלו ליצור דברים מרתקים עם הריפט שמרחיבים מעט את גבולות הגזרה שלו. חברת Virtuix יצרה את Omni, הליכון מיוחד שמחקה את התחושה של ההליכה לפי השיפוע ותנאי הדרך בעולם הווירטואלי, כך שהשחקן מרגיש שהוא הולך ממקום למקום בזמן שהוא משתמש במשקפיים. דוגמה אחרת היא שיתוף פעולה בין סטודנטים למדעי המחשב בכל העולם, שהוביל ל־Project Holodeck. פרויקט זה, בשילוב של ערכות ריפט, בקרים פשוטים, חיישנים ומצלמות שמבצעות לכידת תנועה בזמן אמת, מצליח ליצור משחקים קבוצתיים שבהם כמה שחקנים יכולים לקחת חלק במציאות מדומה - ללא צורך בהשקעה פיננסית משמעותית.

 

מפיסול ועד פסיכותרפיה

הריפט כבר מתחיל לעורר עניין בתחומים אחרים. ד"ר אלברט ריזו מאוניברסיטת קליפורניה, המתמחה בטיפול בנפגעי הלם קרב, אמר: "אין לי ספק שהריפט ישנה את כל עולם הטיפול הפסיכולוגי. המערכת הזאת יכולה לעשות הרבה יותר מתעשיית המשחקים".

ריזו מתייחס לתחום הצובר תאוצה בשנים האחרונות - השימוש במציאות מדומה כדי לטפל בבעיות פסיכולוגיות. גם כאשר משתמשים מודעים לכך שהם מדברים עם מחשב או נמצאים בסביבה מדומה, הדבר עדיין מסייע להם פסיכולוגית להתמודד עם קשיים, התמכרויות, דיכאון, פגיעות נפשיות, מחלות נפש ועוד.

"הטכנולוגיה לא נמצאת היום היכן שאנחנו צריכים שהיא תהיה כדי לטפל בכולם", הסביר ריזו. "על ידי תרפיית חשיפה וטיפול בהלם קרב, הרעיון הוא להיכנס לראש של המטופל". ניסויים אחרים הראו כי שימוש בדמויות וירטואליות מהווה טיפול אפקטיבי עבור צעירים בודדים שסובלים מדיכאון, בעוד כמה מטפלים הראו כי שימוש במשחקי חברה במציאות מדומה, כגון הענקת כוחות־על למשתמשים, יכול להעניק לצעירים בעלי קשיים חברתיים את היכולת לחוש אמפתיה.

במקרה אחר, חוקרים מצאו כי מכורי סמים שעוברים ניקוי רעלים בזמן שהם במציאות מדומה רושמים אחוזי החלמה גבוהים יותר.

הפתרון גם שימושי במיוחד לנכים ופצועים. רובוט חדש בשם RABT־vi מסוגל להשתמש במציאות מדומה ובחיישנים כדי לתת לפצועי רגל הזדמנות להתאמן בהליכה במציאות מדומה ובמגוון רחב של תנאים. במקרה אחר, עיוורים יכולים להשתמש במערכות מציאות מדומה כדי ללמוד כיצד להתמצא במרחב על ידי שימוש באוזניות.

אבל אחד הפתרונות המרתקים ביותר הוא Leonar3Do, תוכנה וערכת תלת ממד חדשה שמראה את עתיד האמנות היוצרת. אמנים יכולים להשתמש במציאות מדומה כדי לפסל פסל וירטואלי שאוטומטית הופך להיות פסל אמיתי, הודות לחיבור למדפסת תלת־ממד.

תגיות