אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קולנוע: מה לראות בדוקאביב

קולנוע: מה לראות בדוקאביב

מקופאיות בסופר ישראלי ועד פושעי מלחמה באינדונזיה, פסטיבל הקולנוע הדוקומנטרי שנפתח היום בת"א מציע מגוון רחב של סיפורים ונקודות מבט. "כלכליסט" סוקר את הסרטים

02.05.2013, 09:46 | ענת טוריסקי

פסטיבל דוקאביב שנפתח הערב מציע מגוון סרטים מהעולם לצד פאנלים ואירועי חוצות. "כלכליסט" ממליץ על סרטים מסקרנים במיוחד. התוכנייה המלאה ב־ docaviv.co.il.

"רוקדים ביפו" (ישראל 2013). סרטה של הילה מדליה הוקרן החודש גם בפסטיבל טרייבקה, ונבחר כסרט הפתיחה של דוקאביב. סיפורו של הרקדן פייר דוליין, שנולד ביפו בתקופת המנדט לאם פלסטינית ואב בריטי, חוזר לעיר הולדתו כדי להשתתף בפרויקט המפגיש בין ילדים יהודים וערבים באמצעות המחול.

"בצלה של השמש" (בריטניה 2012). לא קל להיות אתם? נסו להיות לבקנים טנזניים. סרטו של הארי פרילנד עוקב אחר שניים כאלה, הנתונים במאבק הישרדותי - הם נרדפים בשל אמונה שלפיה כריתת איבריהם ושימוש בהם מביאים עושר ומזל.

"מחפשים את שוגרמן" (ארה"ב 2012). הסרט זוכה האוסקר אמנם כבר שודר בטלוויזיה, אבל בפסטיבל הוא יוקרן בכיכר הבימה, והציבור מוזמן לצפות ללא תשלום. מסע חיפוש אחר מוזיקאי שנשכח לגמרי בארה"ב, אבל הפך כוכב ענק בדרום אפריקה.

לחצו לצפייה
גלריית כלכליסט: (5 תמונות)

"אח בדם" (ארה"ב 2012). זוכה פסטיבל סאנדנס האחרון (זכייה כפולה ונדירה בבחירת הקהל ובחירת השופטים) מביא את סיפורו של רוקי בראט: תרמילאי מפיטסבורג שבמהלך טיול בהודו נקשר לקבוצת ילדים נשאי HIV בבית מחסה, ונשאר שם כמדריך למרות אשרה המתירה לו שהות מוגבלת. "אח בדם" זכה לשבחים על הטיפול נטול הקלישאות שלו בנושא עם פונטציאל שמאלצי נוסח "האמריקאי הטוב מציל את הילדים המסכנים מהעולם השלישי" (בראיון ל"כלכליסט" אמרה קרוליין ליברסקו, פרוגרמרית בכירה בסאנדנס, שהסרט עוסק בכפילות של התפקיד המערבי כמושיע מול אחריות המערב למצב העגום מלכתחילה). זהו סרט הביכורים של סטיב הובר, ותהליך ההפקה שלו מומן בעזרת אתר קיקסטארטר.

"מעשה בהרג" (דנמרק/נורווגיה/בריטניה 2012). ההמלצה של סיני אבט, המנהל האמנותי של דוקאביב. ב־1965 התחוללה הפיכה צבאית אלימה באינדונזיה, והסרט חוזר לפושעי המלחמה שנטלו בה חלק פעיל. במקום לראיין אותם על מעשיהם, הם התבקשו לכתוב את סיפורם כתסריט, ואז הצטלמו לסרט שחיברו, לפי הז'אנרים ההוליוודיים האהובים עליהם, בתפקיד עצמם ובתפקיד קורבנותיהם. המרואיינים בסרט, גיבורים פטריוטיים בעיני עצמם, שיתפו פעולה בשמחה, והצגת תפיסת המציאות שלהם בצורת פנטזיה הוליוודית חושפת יותר על הרציונליזציה של פשעי מלחמה משהיו חושפים ראיונות מסורתיים או ניסיון לשחזור ריאליסטי. הבמאי ג'ושוע אופנהיימר מתארח בפסטיבל וישתתף בשיחה לאחר הקרנת הסרט.

"מחנה 14 - אגף השליטה הטוטאלית" (גרמניה 2012). פרויקט שמשתמש בשילוב לא מובן מאליו בין סיפור קשה של דיכוי ורדיפה לאנימציה, במסורת "עכבר" ו"פרספוליס". הסרט מביא את סיפורו של שין דונג הויק, שנולד וגדל כ"אסיר פוליטי" במחנה מעצר בצפון קוריאה, ורק בגיל 23 הצליח לברוח מהמחנה וגילה את העולם החיצון. עדותו מובאת בשילוב קטעי אנימציה המשחזרים סיטואציות מהמחנה ועדויות של חיילים וסוהרים.

"סופרוומן" (ישראל 2013). זוג היוצרים רונן זרצקי (בעבר עורך "עובדה") ויעל קיפר חתומים על "ראיתי ציפור" מ־2011, סרט המתעד את מצבן של חיות הבר בישראל שנופלות קורבן לציידים, הרעלות ובנייה, ופעילים ספורים מנסים לשפר את המצב. סרטם החדש של השניים מביא גם הוא תמונת מצב מקומית, מציאותית ובעייתית, אבל הפעם במתחם אורבני יותר. להבדיל מפרויקטים קצרים של תיעוד אנושי כמו "מחוברים" ו"האח הגדול", הסרט תיעד לא פחות משנתיים בחייהן של חמש קופאיות בסופרמרקט בת"א, בזמן המשמרות והפסקות הסיגריה.

תגיות