אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שחקן חדש בענף הרכב? צילום: אוראל כהן

שחקן חדש בענף הרכב?

עיניו של מיכאל לוי, מנכ"ל סמל"ת יבואנית פיאט, נשואות אל רכישת יפנאוטו. אם הרכישה תתממש היא תחזק את קבוצת פיאט, אך לא בטוח ששר התחבורה יאשרה

02.05.2013, 15:05 | תומר הדר

ביום שלישי השבוע, בשקט יחסי, התרחש מאורע שעתיד להשפיע על ענף הרכב הישראלי: סמל"ת, סוכנות מכוניות לים התיכון, יבואנית פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה, הגיעה להסכם עם שמעון ברזילי, מ שהיה המועמד העיקרי לרכישת יפנאוטו יבואנית סובארו, לפיו סמל"ת תקים יחד עם ברזילי חברה ש-95% ממנה יהיו שייכים לסמל"ת והיתר בבעלות ברזילי.   

קראו עוד בכלכליסט

על פניו מדובר בעוד מהלך שבו מותג רכב מחליף ידיים, אך בענף עוקבים אחריו בדריכות גבוהה ממספר סיבות, ביניהן העיתוי והפוטנציאל התחרותי הטמון בו. למי שאינו בקיא, יפנאוטו, יבואנית סובארו, מדשדשת זה שנים ארוכות בתחתית טבלת המסירות וזאת למרות היצע דגמים נאה שעל חרטומו מתנוסס סמל בעל היסטוריה מפוארת בשוק הרכב הישראלי. הסיבות לכך הן מגוונות וכוללות עבר בעייתי ורצוף סכסוכים, שערי מטבע בעייתיים והיצע דגמים שאפילו כיום אינו כולל מכונית משפחתית.

סובארו. מדשדשת בתחתית הטבלה למרות ההיסטוריה המפוארת בשוק הרכב הישראלי, צילום: אתן יצרן סובארו. מדשדשת בתחתית הטבלה למרות ההיסטוריה המפוארת בשוק הרכב הישראלי | צילום: אתן יצרן סובארו. מדשדשת בתחתית הטבלה למרות ההיסטוריה המפוארת בשוק הרכב הישראלי, צילום: אתן יצרן

עבור מיכאל לוי, בעלי סמל"ת, רכישת יפנאוטו היא כמעט "להיות או לחדול". למרות שפע המותגים מבית קונצרן פיאט בהם לוי מחזיק, בפועל, מסירותיה של קבוצת פיאט אינן מסוגלות להביאה לראש הטבלה או אפילו לרשימת המותגים המובילים.

הפתרון הטוב ביותר עבור לוי הוא רכישת מותג מהמזרח הרחוק שיחזק את היצע המותגים בבעלותו. לוי אינו זר למותגים כאלה: בעבר הוא החזיק בזיכיון לייבוא מכוניות קיה, שכיום עושה חיל בישראל. מאז ניסו אנשיו להשיג זיכיונות למותגים נוספים שטרם שווקו בישראל, אך ללא הועיל, מה שהותיר רק פתרון של השתלטות על מותג קיים.

במידה והעסקה אכן תצא לפועל, ללוי יהיה ביד קלף מנצח: סביר להניח שמתקניה של סובארו יוטמעו במערך המכירות והמסירות המפותח של לוי שמותאם כבר כיום למספרים גדולים של מכוניות, הרבה יותר ממסירותיה של פיאט.

מיכאל לוי, בעלי סמל"ת. רכישת יפנאוטו עשויה להקפיץ אותו לראש טבלת המסירות, צילום: אלירן אביטל מיכאל לוי, בעלי סמל"ת. רכישת יפנאוטו עשויה להקפיץ אותו לראש טבלת המסירות | צילום: אלירן אביטל מיכאל לוי, בעלי סמל"ת. רכישת יפנאוטו עשויה להקפיץ אותו לראש טבלת המסירות, צילום: אלירן אביטל

בנוסף, שער המטבע היפני מאיר פנים ליבואנים הישראלים והמכוניות היפניות שבות להיות אטרקטיביות. במצב כזה, לוי עשוי בתוך פרק זמן קצר בלבד להצטרף למועדון האקסקלוסיבי של יבואני רכב המחזיקים באמתחתם במותגים אירופיים וגם מותגים מן המזרח הרחוק, כמו קבוצת דוד לובינסקי ודלק מוטורס.

עם זאת, הדרך אינה חלקה ולכן עיני יבואני הרכב נשואות בכיוונה של סוכנות מכוניות לים התיכון: השבוע אישרה הממשלה את רפורמת ענף הרכב של ישראל כץ. הרפורמה עצמה יצרה הרבה רעש אך גוועה בקול דממה דקה, לא לפני שבכל זאת קבעה כמה קווי יסוד, שאחד החשובים בהם הוא ההיתר לשר התחבורה לקבוע האם יבואני רכב יוכלו לקבל היתר להוסיף מותגים להיצע הדגמים שלהם.

באופן כללי, בשוק שבו רוב יבואני הרכב "נעולים" על מותגים ספציפיים בחוזים ארוכי טווח, הסיכוי שמישהו מבין יבואני הרכב אכן יחליף או יוסיף זיכיון הוא נמוך למדי, אך עובדתית מיכאל לוי היה חייב למהר לנסות ולרכוש את הזיכיון ליבוא סובארו למרות המכשולים הרגולטוריים שבדרך.

כעת עיני ענף הרכב נשואות לשר התחבורה ישראל כץ, שבימים האחרונים מיהר לתקוף את יבואני הרכב במה שבהחלט עשוי להיראות כשטף תמוה של הצהרות נטולות כיסוי. כץ אף עשוי לנסות ולהוכיח ליבואני הרכב שכוחו עדיין במותניו באמצעות הטלת ווטו על עסקת יפנאוטו וסוכנות מכוניות לים התיכון.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
כתבה מנותקת מהמציאות
מיכאל לוי החזיק מותג קוראני (קיה) והצליח לרצוח אותו ב 100%, רק כאשר ניתקו לגמרי בין קיה לסמל"ת היה סיכוי להחיות את המותג אם כבר היום מערך השירות של סמל"ת בנוי לטפל בכמויות גדולות מאוד זה בעיקר סימן שמדובר במערך בזבזני ומיותר אני לא יודע בדיוק למה סובארו נכשלו, האימפרזה לא היתה כל כך רעה הבעיה היתה בעיקר שהמתחרות נתנו יותר - תמחור נכון היה פותר את הבעיה אם סמל"ת ישתלטו על סובארו נוכל לראות שני מותגים מפוארים שוקעים במצולות באופן סופי.... האמת זה חבל
נהגוס  |  02.05.13