אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ויסוצקי ופרי גליל נדרשות לשלם 2 מיליון שקל למימון הסבת כמעט חינם ליינות ביתן צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

ויסוצקי ופרי גליל נדרשות לשלם 2 מיליון שקל למימון הסבת כמעט חינם ליינות ביתן

רגע אחרי המיזוג בין יינות ביתן לכמעט חינם החלה הרשת לגבות מספקים עמלה עבור הסניפים המשודרגים שהיא מקימה. הספקים שנאלצו לשלם עשרות אלפי שקלים עבור כל סניף טוענים: הרשת מנצלת את כוחה בעיקר מול הקטנים. יינות ביתן: לא מגיבים ליחסינו עם ספקים

09.05.2013, 08:44 | גיל קליאן
המדיניות האגרסיבית של יינות ביתן מול הספקים מאיימת לייצר לרשת סכסוכים נוספים. ל"כלכליסט" נודע כי הרשת קיזזה לאחרונה באופן חד־צדדי 1.3 מיליון שקל מוויסוצקי ו־750 אלף שקל מוויטה פרי גליל עבור תשלומים שהוגדרו כ"עמלות הסבה".

קראו עוד בכלכליסט

מדובר למעשה בתשלום עבור הסבת 36 סניפי כמעט חינם לסניפים חדשים של יינות ביתן, בעקבות רכישת הרשת בחודש פברואר האחרון. ככל הנראה קיזוזים נוספים בוצעו גם מול ספקים אחרים, ולטענת גורם בענף הקמעונאות הרשת נמצאת בדיונים על עמלות דומות גם מול הספקים הגדולים.

 , צילום: עמית שעל צילום: עמית שעל  , צילום: עמית שעל

"מול הספקים הקטנים והבינוניים הרשת מרשה לעצמה לבצע קיזוזים כספיים חד־צדדיים, בעוד את הספקים הגדולים היא מבקשת לחייב בסכומים שונים אבל לא עושה זאת באופן חד־צדדי", הסבירו גורמים בענף הקמעונאות את אופן התנהלות הרשת.

במקרה של ויסוצקי, קיזזה יינות ביתן תשלום של 35 אלף שקל בממוצע על הסבה של כל סניף (החיוב השתנה לפי גודל הסניף), כאשר מדובר ב־36 סניפים שצפויים לעבור הסבה. במקרה של ויטה פרי גליל מדובר בחיוב ממוצע של כ־21 אלף שקל לסניף.

בשלב זה נראה כי החברות לא מתכננות לעבור בשתיקה על הקיזוז, והחלו במו"מ מול נחום ביתן, בעלי הרשת, כדי לקבל לפחות חלק מכספם בחזרה. לא מן הנמנע כי המו"מ אף יוביל לסכסוך מסחרי - כמו הסכסוכים שפרצו עם סנו, שוקולד השחר ויעקבי, שעצרו אספקות סחורה לחלקים של הרשת הממוזגת.

הספק מעביר עמלה, הציבור הוא זה שמשלם

ברשת יינות ביתן לא המציאו את השיטה של קיזוזים חד־צדדיים וגם לא של עמלות הסבה. ביחסים בין ספקי המזון לקמעונאים התפתחו עם השנים שלל חיובים מוזרים יותר ומוזרים פחות שמטרתם אחת - עוד כסף לרשת.

כך ניתן למנות את עמלות ההסבה שנגבות על הסבה של סניפים מרשת לרשת, עמלות הקמה על סניפים חדשים, חיובים על "מידוף", עמלות על סדרנות עצמית, עמלות על השתתפות בפרסום והשתתפות במבצעים, ומה לא. עלות החיובים מוצאת את דרכה מן הסתם למחיר המוצר, כלומר יוצאת בסופו של יום מכיס הצרכן בסופר.

היכולת לקזז כספים מספקים נובעת מאופן הפעולה של שוק קמעונאות המזון. השוק פועל כך שהספקים מספקים סחורה לרשת ומקבלים עליה תשלום רק לאחר שהסחורה נמכרת לצרכן.

כך נוצר מצב שהרשת תמיד חייבת כסף לספק ויכולה להחליט באופן חד־צדדי לשלם לו פחות. כאשר מדובר בספק קטן שאינו מחזיק בכוח מיקוח רב מול הרשת, מודיעה לו האחרונה במקרים רבים כי ביצעה קיזוז של כמה אלפי שקלים או עשרות אלפי שקלים מהצ'ק החודשי שמגיע לו. אז הספק צריך להחליט אם לנסות להחזיר לידיו חלק מהכספים שקוזזו חד־צדדית, או שלמען יחסי העבודה עם הרשת יספוג את התשלום.

נחום ביתן. "החל להתנהל מול ספקים כמו שופרסל ומגה", צילום:  שוקה כהן נחום ביתן. "החל להתנהל מול ספקים כמו שופרסל ומגה" | צילום: שוקה כהן נחום ביתן. "החל להתנהל מול ספקים כמו שופרסל ומגה", צילום:  שוקה כהן

הרשתות הסבירו בעבר עמלות הסבה שגבו בכך שהן מבצעות השקעות גדולות בהסבה של סניף ממותג אחד לאחר. במקרה של ביתן, אכן מבוצעות השקעות גדולות בסניפים של כמעט חינם, מבניית מחלקות חדשות כמו מחלקות דגים טריים, ולפעמים גם חידוש של קצביות, הקמת תאי שירותים, רכישת עגלות חדשות ועוד. עם הסבת הסניפים הראשונים העריכו אנשי ביתן את ההשקעה בכל סניף במאות אלפי שקלים.

הוצאה נוספת של הרשת בהשקת סניף מוסב נוגעת למחירי המוצרים - שיורדים כדי למשוך את הלקוחות לתוך הסניף החדש ו"לגנוב" אותם מהסניפים המתחרים של הרשתות האחרות שפועלות באותו מתחם.

"תמיד יהיו לך כמה ספקים לא מרוצים"

מאז רכשה את כמעט חינם ספקים רבים טענו כי יינות ביתן סיגלה לעצמה את ההתנהלות של שופרסל ומגה בכל הקשור לחיובים חד־צדדיים בתואנות מוזרות. אותם ספקים טענו כי ביתן מנסה לממן באמצעותם את עלות רכישת חנויות כמעט חינם. חלק מהספקים אף התלוננו בנושא לרשות ההגבלים העסקיים, אך זו לא מצאה פגם בהתנהלות הרשת. כעת מסעירה התנהלות הרשת בעיקר את הספקים הקטנים, שמנסים להתמודד עם כל החיובים והשינויים בתנאי התשלום שמגיעים אליהם מהרשת הממוזגת.

עם הסבת שלוש החנויות הראשונות של כמעט חינם ליינות ביתן במודיעין, בירקונים ובקריית אתא דחו אנשי ביתן את התלונות של הספקים. ערן וידר, מנהל השיווק של הרשת, אמר אז ל"כלכליסט": "אני שומע דברים אחרים מספקים. תמיד יהיו לך כמה ספקים לא מרוצים, אבל לרובם זה עושה רק טוב. תבין, לנו אין מותג פרטי. לכמעט חינם היה מותג פרטי. זה יתרון לספקים קטנים שנהנים משטחי מדף שהלכו פעם למותג הפרטי".

אושיק אפרים, מנכ"ל ויו"ר ויטה פרי גליל, טען אתמול: "לא קיבלנו שום חיובים עודפים ואין לנו בעיה עם ביתן".

מוויסוצקי לא נמסרה תגובה. מיינות ביתן נמסר: "אנו לא מגיבים על יחסינו עם לקוחותינו מעל גבי העיתון".

תגיות