אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפתרון הבעייתי למילוי קופת האוצר

הפתרון הבעייתי למילוי קופת האוצר

ההצעה להטיל מס על דיבידנדים מרווחי שיערוך היא צעד שטחי ולא הוגן. דרושים פתרונות מעמיקים יותר

09.05.2013, 09:19 | טארק דיביני

בימים האחרונים התבשרנו כי במסגרת חוק ההסדרים מתכוון משרד האוצר להטיל מס על חלוקת דיבידנדים מרווחי שיערוך. להצעה זו השלכות רחבות היקף על התנהלות החברות ועל יכולתן לחלק דיבידנדים.

בשנים האחרונות, עקב אימוץ כללי החשבונאות הבינלאומיים (כללי ה־IFRS), החלו חברות רבות לשערך את הנכסים שברשותן באופן שהגדיל את העודפים הצבורים. המהלך אפשר להן חלוקה מואצת של רווחים אלה. בשל עיקרון המימוש הנהוג בדיני המס, רווחים אלה לא חויבו במס במועד השיערוך, והמיסוי שלהם נדחה עד למועד המימוש בפועל של הרווח, בדרך כלל בעת מכירת הנכס.

בשנתיים האחרונות טענה רשות המסים כי דינם של דיבידנדים אלו אינו כדינם של דיבידנדים אחרים, ולכן יש להטיל מס מיוחד על חלוקתם. מתוך רצון להבטיח גביית מס במקרים אלו, מציע חוק ההסדרים לתקן את הוראות פקודת מס הכנסה, באופן שיחול מיסוי על רווחים חשבונאיים לפני מימוש הנכס. בהתאם להצעה, עצם חלוקת סכומים לבעלי המניות ייחשב כמימוש הנכס בגובה הסכום המחולק המגולם. כלומר, בכל חלוקה של דיבידנד מתוך רווחי שיערוך תצטרך החברה המחלקת לשלם מס רווח הון. מס זה מתווסף למס שיחול על בעלי מניות בשל קבלת הדיבידנד.

שר האוצר, יאיר לפיד, צילום: עמית שאבי שר האוצר, יאיר לפיד | צילום: עמית שאבי שר האוצר, יאיר לפיד, צילום: עמית שאבי

דרוש קיזוז

הצעה זו צפויה לשנות את התנהלות החברות במשק, ולבטח של חברות הנדל"ן המניב. דווקא בשל המשמעות הכבדה של החלטה זו והשלכותיה על ההתנהלות במשק, עולה ביתר שאת השאלה עד כמה החלטה זו מוצדקת ועניינית.

רבים יטענו שלא ייתכן כי חברות יוכלו לחלק דיבידנדים מתוך רווחים שלא שולם בגינם מס. לפי גישה זו, אי־תשלום מס על שיערוך מהווה פגיעה בקופת המדינה ובא על חשבון נישומים אחרים. אינני בא לחלוק על גישה זו אך אל לנו לטעות ולצבוע את הרצון להטיל את המס הזה בצבעים ורודים . מדובר בהצעה תקציבית שמטרתה להגביר את גביית המס, ואין קשר בינה לבין צדק מיסויי.

בעייתיות נוספת העולה מההצעה נובעת מכך שלא הובאו בה בחשבון שינויים נוספים הנדרשים בעקבות המהלך. כך למשל, חריגה מהכלל הבסיסי של היעדר חבות במס הוני טרם מועד המימוש תחייב, מטעמי סימטריה והגינות, גם הכרה בהפסד כתוצאה מירידת ערכם של נכסים. ההצעה תחייב תיקון של פקודת מס הכנסה כדי לאפשר קיזוז לחברה במקרה של הפסד. הרי אין לתאר מערכת מס סבירה והוגנת שתטיל מס במועד היווצרות הרווח, אך לא תאפשר ניצול הפסד שייווצר בגין אותו רווח מאוחר יותר.

מתי המוכר נהנה?

ניתן למנות עוד כמה היבטים שכנראה לא הובאו בחשבון בניסוח ההצעה, כמו הגדרת חלוקה, הגדרת רווחי שיערוך ועוד.אך דבר אחד ברור: לא ניתן להציע חצאי הצעות. הצעה חייבת להיות מקיפה ולכלול התייחסות למלוא ההיבטים. יכולות להיות מחלוקות על עצם הטלת מס זה ועל המועד להטלתו, אך תיקון המכיל שינויים בעקרונות הבסיסיים של דיני המס הנהוגים זה עשרות שנים לא נעשה בחטף.

השינוי צריך להיעשות תוך ראייה כוללת, ולא פחות מכך מתוך מחויבות למערכת מס טובה ויעילה, שתבטיח גביית מסים מהנישומים אך גם תדאג שמיסוי כזה יהיה אמיתי והוגן.

הכותב הוא רו"ח ועו"ד, שותף ומנהל מחלקת מיסוי נדל"ן בפירמת BDO זיו האפט

תגיות