אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פינוי־בינוי לראש העירייה צילום: צפריר אביוב

בלעדי לכלכליסט

פינוי־בינוי לראש העירייה

עיריית לוד מקדמת את פינוי בניין העירייה ויחידות הדיור הצמודות אליו לטובת הקמת מתחם ענק שיכלול כ־300 דירות, לצד מרכז מסחרי ומשרדים

13.05.2013, 09:16 | דותן לוי

עיריית לוד מקדמת פרויקט אשר יאפשר את פינוי בניין העירייה ובנייה של כ־300 יחידות דיור במתחם של כיכר הקומנדו בעיר, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בפרויקט פינוי־בינוי ראשון בישראל המשלב בתוכו בנייה למגורים, מסחר ומבנים ציבוריים בהיקף גדול. המשמעות היא שהיזמים יידרשו לנהל משא ומתן עם שורת גורמים: מסחריים, דיירי הבניין והעירייה.

מדובר בכיכר בשטח של כ־22.8 דונם המתוחמת במשולש הרחובות שדרות דוד המלך, יוברט המפרי ורבי טרפון. המתחם כולל כיום בניין רכבת בן ארבע קומות מעל קומת מסחר וכן מרכז מסחרי חד־קומתי, אולם אירועים ותחנת שיטור קהילתי. בבניין הרכבת יש 38 יחידות דיור וכן 16 חנויות בקומת הקרקע. הבניין מחולק כך שכשני שלישים ממנו משמשים כמשרדי העירייה, כולל לשכת ראש העירייה, ואילו השליש הנותר משמש למגורים. אולם האירועים משתרע על שטח של 1,400 מ"ר, ובמבנה המסחרי נמצאות כיום 27 חנויות בשטח של 1,625 מ"ר. בסך הכל מדובר בשטח בנוי קיים של כ־6,500 מ"ר.

בניין העירייה מתחם כיכר הקומנדו בלוד, צילום: צפריר אביוב בניין העירייה מתחם כיכר הקומנדו בלוד | צילום: צפריר אביוב בניין העירייה מתחם כיכר הקומנדו בלוד, צילום: צפריר אביוב

את הפרויקט קידמה בעבר חברת קרדן נדל"ן אך הוא נזנח בשלביו ההתחלתיים, ככל הנראה לאור היחס הגבוה של יחידות הדיור אשר חייב את החברה לחפור מרתפי חניה ובכך הפך אותו לבלתי כלכלי. כיום מקדם את המתחם היזם נסים אסייג באמצעות חברת נאסא שבשליטתו. את הפרויקט מלווה עו"ד שמוליק לכנר ממשרד נשיץ-ברנדס

פרוטוקול ישיבה שנערכה לאחרונה בלשכת ראש העירייה מאיר ניצן חושף כי אדריכל הפרויקט קובי יסקי ממשרד יסקי מור סיוון הציג תוכנית המצמצמת את מספר יחידות הדיור מיחס של כ־1:9 (בניית תשע דירות חדשות על כל דירה שהורסים) עד לרמה של 280–300 יחידות דיור, זאת בהשוואה לתוכנית הקודמת שכללה 468 יחידות דיור אשר תוכננו להיבנות בחמישה מגדלים בני 18–22 קומות. עיקר העבודה כעת הוא בהיבט הכלכלי־תכנוני מכיוון שהיזמים מצדם מבקשים להגיע להיקף יחידות דיור אשר יאפשר להם, מצד אחד, לוותר על החניונים התת־קרקעיים ומצד שני להותיר את הפרויקט כלכלי. לדברי יסקי, "מקדם היחס פועל לפעמים נגד התוכנית. אם אתה נותן יחס גבוה, אתה יוצר צפיפות גבוהה, בונה מגדלים ומתחייב במרתפי חניה וכך מגדיל עלויות. בגלל המחירים הנמוכים בלוד אתה מגיע למקדם גבוה, ובכיכר הקומנדו אנחנו עדיין מנסים לחפש את הנוסחה שתוריד את היחס אבל עדיין תאפשר את קיום הפרויקט". ראש העירייה ציין בישיבה כי תידרש תמורה הולמת לעירייה עבור פינוי הבניין. לפי הערכות, מדובר בסכום של 8–10 מיליון שקל.

הפרויקט יתבצע בצורה של בינוי־פינוי, כך שבשלב ראשון יוקם מגדל מגורים על רחבת החניה, ורק לאחר מכן, בשלושה שלבים נוספים, ייבנו יתר המגדלים.

הדירות החדשות בלוד נהנו בשנה האחרונה מעליית מחירים של כ־12%, ומחיר דירה חדשה ממוצעת, נכון לרבעון הראשון של 2013,עומד על 1.13 מיליון שקל, עלייה של 2.4% בהשוואה לרבעון הקודם.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
לא לאפשר במדינה צפופה כמו שלנו לאף יזם לוותר על חניונים תת קרקעיים מספיק עם תכנון גרוע
מגדלים וסביבם ים של אספלט ורכבים שמרעישים יום ולילה יוצאים נכנסים לחניות זה סיוט בהתגלמותו להפסיק את התכנון הבזבזני הזה שיחפרו מרתפי חניה וירויחו קצת פחות או יבנו יותר לגובה
די לשערוריה  |  14.05.13
1.
פינוי בינוי בלוד
ראשית צריך לברך על היוזמה. בעקרון, כל תכנית בינוי בינוי היא ברכה לעיר, לשכונה ולדיירים ובעיר כמו לוד על אחת כמה וכמה. הבעיות במיזמי פינוי בינוי הם יחסי ההמרה בין שווי הפינוי (מצב קיים) לתמורה שהפרויקט יכול להניב. במצבו החדש. על פניו היחס שמציינת הכתבה, 9 דירות חדשות מול דירה מפונה, אינו מספיק וקשה לראות איך הפרויקט יתרומם. יחס ההמרה כולל בתוכו גם את דרישות המיסוי ודרישות גורמים שונים כמו תחבורה, בריאות, צבא והירוקים. אם העיריה, ממ"י/רמ"י ומס רכוש ימצאו את הדרך לצמצם את דרישותיהם למינימום ובעלי הדרישות התמיד מוגזמות בועדה המחוזית ימנעו מהתערבות (ויפנימו את העובדה שהאויב הגדול ביותר של הטוב הוא היותר טוב) יתכן ובכ"ז המיזם יוכל להמריא.
חוני המעגל פינות  |  13.05.13