אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יקבי רמת הגולן יורדים מהמדפים של יינות ביתן צילום: קובי רן, שוקה כהן

יקבי רמת הגולן יורדים מהמדפים של יינות ביתן

הרשת של נחום ביתן ממשיכה לנסות לממן את המיזוג שלה עם כמעט חינם דרך חיוב ספקים. אחרי סנו, שוקולד השחר, ויסוצקי ופרי גליל, כעת מסתכסכת הרשת גם עם יקבי רמת הגולן בעקבות חיוב חד־צדדי בגובה 750 אלף שקל

20.05.2013, 09:28 | גיל קליאן

המאבק של רשת יינות ביתן לשיפור תנאי הסחר שלה מול הספקים אחרי רכישת רשת כמעט חינם גרם לה להסתכסך כעת גם עם יקבי רמת הגולן בעקבות חיוב חד־צדדי של 750 אלף שקל. סנו ושוקולד השחר כבר ירדו ממדפי הרשת בעוד פרי גליל, ויסוצקי ושלל ספקים בינוניים נוספים נאבקים בחיובים חד־צדדיים אחרים שקיבלו מיינות ביתן. ל"כלכליסט" נודע כי יקבי רמת הגולן הפסיקו לספק סחורה לרשת אחרי סירובה של האחרונה לחזור בה מהחיוב.

קראו עוד בכלכליסט

יינות ביתן השלימה בפברואר האחרון את רכישת כמעט חינם מידי רני ועדי צים לפי שווי חברה של 350 מיליון שקל. הרכישה הקפיצה את הרשת בראשות נחום ביתן לליגה של הגדולים - מבחינת שטחי מסחר היא הפכה לשחקן השלישי בגודלו בשוק, כאשר מספר הסניפים שלה קפץ מ־27 ל־63 ושטחי המסחר שלה המריאו מ־34 אלף מ"ר ל־75 אלף מ"ר.

מאחורי הקלעים מתנהל בימים אלה מו"מ בין הרשת למגוון ספקים, בעיקר קטנים ובינוניים, בעקבות חיובים, שינוי תנאי אשראי ומהלכים נוספים של הרשת, שלטענת הספקים נועדו לממן על גבם את רכישת כמעט חינם.

ביתן על רקע יקבי רמת הגולן, צילום: קובי רן, שוקה כהן ביתן על רקע יקבי רמת הגולן | צילום: קובי רן, שוקה כהן ביתן על רקע יקבי רמת הגולן, צילום: קובי רן, שוקה כהן

כך למשל, ויסוצקי ופרי גליל קיבלו חיובים על הסבות סניפים, כלומר השתתפות שלהן בעלויות הסבת הסניפים הנרכשים של כמעט חינם לסניפים של יינות ביתן. במקרה של ויסוצקי, קיזזה יינות ביתן תשלום של 35 אלף שקל בממוצע על הסבה של כל סניף (החיוב השתנה לפי גודל הסניף), כאשר מדובר ב־36 סניפים שצפויים לעבור הסבה. במקרה של ויטה פרי גליל מדובר בחיוב ממוצע של כ־21 אלף שקל לסניף. לא מן הנמנע כי גם החיוב של יקבי רמת הגולן נומק ב"הסבת סניפים", אם כי כמה ספקים קיבלו חיובים גם עם סיבות אחרות, למשל תשלום על מידוף.

ברשת יינות ביתן לא המציאו את שיטת החיובים החד־צדדיים לספק לצורך שיפור רווחיות הרשת, אך במקרה של ביתן הספקים מתלוננים כי בחודשים מאז הרכישה הלכה הרשת רחוק מדי עם החיובים האלה, והיא מקזזת סכומים גדולים שהופכים לפעמים את פעילות הספק ללא כדאית כלכלית. במקרים כאלה הגיוני שהסכסוך על החיובים מגיע למצב של עצירת אספקה, שכן כאשר הספק מפסיד כסף מההתקשרות הרבה יותר קל לו להפסיק לספק סחורה. כרגע, כאמור, שלושה ספקים בחרו בדרך הזו - סנו, שוקולד השחר ויקבי רמת הגולן.

במסגרת הסבת הסניפים של כמעט חינם בונה יינות ביתן מחלקות חדשות כמו מחלקות דגים טריים, מחדשת קצביות, מקימה תאי שירותים, רוכשת עגלות חדשות ועוד. עם הסבת הסניפים הראשונים העריכו אנשי ביתן את ההשקעה בכל סניף במאות אלפי שקלים. נוסף לכך, הרשת רושמת הוצאה בהשקת כל סניף חדש בעקבות הורדות מחירים שנועדות למשוך את הלקוחות.

עם הסבת שלוש החנויות הראשונות לאחר המיזוג דחו אנשי ביתן את התלונות של הספקים. ערן וידר, מנהל השיווק של הרשת, אמר אז ל"כלכליסט": "תמיד יהיו לך כמה ספקים לא מרוצים, אבל לרובם זה עושה רק טוב. תבין, לנו אין מותג פרטי. לכמעט חינם היה מותג פרטי. זה יתרון לספקים קטנים שנהנים משטחי מדף שהלכו פעם למותג הפרטי".

יקבי רמת הגולן לא הגיבו לידיעה. מיינות ביתן נמסר: "אנו לא מגיבים על יחסינו עם לקוחותינו מעל גבי העיתון".

תגיות