אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מלחמת המחירים לא תמוטט שום קמעונאי" צילום: תומי הרפז

ראיון כלכליסט

"מלחמת המחירים לא תמוטט שום קמעונאי"

3 חודשים אחרי שמכר את כמעט חינם ליינות ביתן רני צים מתמקד בנדל"ן מסחרי ומדבר בחופשיות על ענף הקמעונאות: "מוכרים לכם שקיים חשש ליציבות? זה לא נכון". הוא גם מותח ביקורת על מליסרון ועזריאלי "שלא נותנות לשוכרים להרוויח"

21.05.2013, 08:43 | גיל קליאן ואורנה יפת

"החיים ממשיכים, הכל בסדר. זה עצוב למכור עסק שהוא כישלון, אבל אני לא רואה את כמעט חינם ככישלון", כך מציג בעלי כמעט חינם לשעבר רני צים את הרגשתו שלושה חודשים לאחר מכירת הרשת שייסד עם אחיו עדי ליינות ביתן לפי שווי של 350 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

האקזיט המשפחתי מכמעט חינם "החלטנו למכור רק כדי שיהיה שלום בית" רני צים על ההחלטה שלו ושל אחיו עדי למכור את כמעט חינם שייסדו ליינות ביתן: "אנחנו בקשר מצוין מאז המכירה וזה עשה טוב לשנינו" גיל קליאן ואורנה יפת, תגובה אחתלכתבה המלאה

"לפני המכירה לא עשינו שופינג וחיפשנו קונים", נזכר צים במאחורי הקלעים של העסקה, "המשא ומתן עם נחום (ביתן - ג"ק וא"י) היה חסוי ודיסקרטי מאוד, ויכולנו לקבל יותר מאחרים, אבל לא הניע אותנו הכסף, אלא המשפחה. ראיתי את הנתק שהולך להיות אצלנו לדורות ולא רציתי את זה".

"אני עובד עכשיו קשה יותר מלפני המכירה"

צים ואחיו, שכל אחד מהם החזיק ב־34% ממניות צים שיווק (החברה הציבורית שהחזיקה את כמעט חינם - ג"ק וא"י), ניהלו את המשא ומתן עם ביתן בשקט מוחלט חודשים ארוכים. מיד לאחר העסקה ארז צים את עצמו ונסע לנופש. "נסעתי לתאילנד לחודש וחצי, אבל עכשיו אני עובד אותו הדבר, אולי קשה יותר".

לדברי צים, מאז המכירה הוא לא ביקר בסניפים שיינות ביתן הסבה לסניפים שלה. "לא הייתי שם כי אני עסוק מאוד", הוא אומר, אבל מקפיד לפרגן לנחום ביתן: "נחום ואני חברים טובים, וממש אין לי כאב בטן על שמכרתי לו את הרשת ועכשיו הוא מצליח. כשאני מוכר למישהו נכס, אוי ואבוי לו אם לא יצליח. אני רוצה שהסניפים האלה ימשיכו לפעול".

רנ צים: "אני לא פוסל להקים רשת חדשה, אבל לא מרגיש עכשיו שאני חייב לפתוח חנויות", צילום: תומי הרפז רנ צים: "אני לא פוסל להקים רשת חדשה, אבל לא מרגיש עכשיו שאני חייב לפתוח חנויות" | צילום: תומי הרפז רנ צים: "אני לא פוסל להקים רשת חדשה, אבל לא מרגיש עכשיו שאני חייב לפתוח חנויות", צילום: תומי הרפז

על פי החוזה עם יינות ביתן יש לך תקופת צינון לפני ההקמה של רשת חדשה?

"אין לי לי שום תקופת צינון בהסכם מולם. התעקשתי על זה. אני לא פוסל את האפשרות שאקים רשת חדשה, אך אני לא מרגיש עכשיו כאילו אני חייב לפתוח חנויות. יצאתי מהתחום הזה. תמיד אהיה קמעונאי, אבל זה לא כמו בכמעט חינם, שהיתה רק קמעונאות, בוקר ולילה".

מה אתה חושב על הסכסוכים הרבים של ביתן עם הספקים הבינוניים?

"תמיד בא איזה ספק ואומר משהו, זה שוק של סוחרים. תמיד ספק כזה או אחר יתלונן על משהו. עזבו את זה. בכמעט חינם פרגנו לספקים מסוימים וביינות ביתן לספקים אחרים. מי שלא עבד טוב עם יינות ביתן, מן הסתם לא טוב לו גם עכשיו".

היתרון הגדול בלשוחח עם צים רגע אחרי שיצא מהעסק הוא שהוא מסוגל לדבר בחופשיות גדולה על ענף קמעונאות המזון ועל הדפוסים שמניעים אותו. כך, בעוד כל קמעונאי המזון אומרים מעל כל במה כי התחרות על המחיר יצאה מפרופורציה וכי מכירת מוצרים בהפסד מאיימת על יציבות הענף, צים מגיב בגיחוך על אמירות אלה: "אתה מבין איך מוכרים לכם שקיים חשש ליציבות הענף? כל פעם שיש רעש מורידים את מחיר הירקות לשקל. אחר כך זה עובר למחלקת הבשר, אבל אז הירקות כבר לא בשקל".

אז איזו רשת מציעה את המחירים הנמוכים ביותר?

"אין סופר שמציע את המחירים הנמוכים ביותר. אין דבר כזה. אתה לא יכול להיות הכי זול בהכל. זה שיווק. רמי לוי, אושר עד, יינות ביתן, שופרסל דיל - כל החבר'ה האלה נמצאים בדיסקאונט, אז הם יהיו הזולים ביותר לאורך זמן. אין הכי זול נקודה. זו קלישאה".

"כשפוקס וקסטרו באות לבית שאן מעריכים אותן"

הראיון עם צים נערך לרגל פתיחת מרכז מסחרי שצים הקים בבית שאן על שטח בנוי של 14 אלף מ"ר ואמור להיפתח היום. לצד המרכז יפעל פארק מוטורי שהקים צים על 12 דונם.

לדברי צים, מוקד הפעילות שלו כיום הוא לא קמעונאות, אלא נדל"ן מסחרי: "הפעילות הקמעונאית שלי היא הרגל הכי חלשה בקבוצה היום", הוא אומר. "הקמעונאות שאני עושה משרתת את המרכזים המסחריים שאני מחזיק, והכוח שלי נובע מהיכולת להקים בנדל"ן שלי איזו חנות שאני רוצה בתוך רגע".

פרט למרכז שהקים בבית שאן מפעיל צים שלושה מרכזים על כ־40 אלף מ"ר בערד, במעלות ובנתיבות ובמקביל שוקד על בניית ארבעה מרכזים שייפתחו בשנתיים הקרובות על כ־90 אלף מ"ר. אחד המרכזים יהיה אאוטלט ענק בכפר סבא: "האאוטלט האמיתי הראשון בארץ", הוא מבטיח.

כמו כן מחזיק צים בפעילות משמעותית בתחום הנדל"ן למגורים ומקים 169 יחידות דיור בערד ו־26 קוטג'ים בראשון לציון. הזרוע הקמעונאית שלו כוללת נכון להיום שתי חנויות שמוכרות מוצרי קוסמטיקה מים המלח ופועלות ממרכזים מסחריים של צים.

על רקע התרחבות פעילות הנדל"ן המסחרי של צים בשנים האחרונות קל להבין מדוע הוא מנסה להצניע את פעילותו הקמעונאית. כמי שמשכיר היום עשרות אלפי מ"ר לקמעונאים בארץ הוא לא רוצה להיתפס כמי שיש לו אינטרסים כשוכר.

הדמיית המרכז המסחרי החדש של צים אחזקות בבית שאן. "בפריפריה יש התעוררות" הדמיית המרכז המסחרי החדש של צים אחזקות בבית שאן. "בפריפריה יש התעוררות" הדמיית המרכז המסחרי החדש של צים אחזקות בבית שאן. "בפריפריה יש התעוררות"

 

למה אתה מתמקד במרכזים מסחריים? אין מספיק קניונים בארץ?

"ברמה הארצית כן, יש יותר מדי קניונים, אך ברמה האזורית חסר המון מסחר בארץ. הקניונים שנמצאים איפה שאני נמצא ישנים, אולד פאשן, בלי עוגנים גדולים. אשדוד היום לא מעניינת כי היא רוויה מכל כיוון, גם באר שבע רוויה מכל כיוון. יש פריפריה, ויש פריפריה של פריפריה, ולשם אנחנו נכנסים".

מה היתרון שלך על פני קבוצות חזקות כמו עזריאלי ומליסרון?

"עזריאלי היא קבוצה כבדה שנמצאת במרכז וגובה דמי ניהול של 80 שקל למ"ר. השוכרים בעזריאלי מתגלגלים, לא נותנים להם להרוויח כסף. כך גם במליסרון. אני עובד באזורים שהם לא עובדים בהם. אני לא מתיימר לפתוח מרכזים מסחריים מולם. כבר הוכחתי את עצמי בפריפריה, המרכזים שלי עובדים. לא יודע לומר אם זה רווחי או לא, כי אלה תהליכים של עשר שנים, אבל הפדיונות עולים".

האוכלוסייה בפריפריה הולכת לבזבז בקניון במצב הכלכלי של היום?

"יש בפריפריה התעוררות, ואנשים לא מכירים את זה. הרכבות מתחילות להתחבר. משהו חזק קורה שם. יש הגירה חיובית של חבר'ה צעירים לשם. מי הצרכן הכי חזק של מותגים בארה"ב? השחורים מהברונקס. תן להם גורמט ונעלי נייקי. פוקס או קסטרו יש בכל מקום במרכז, אבל כשהן פותחות חנות בבית שאן מעריכים אותן".

אם אתה מכוון לפריפריה של הפריפריה למה החלטת להקים אאוטלט דווקא בכפר סבא?

"המתחם בכפר סבא אחר לגמרי. נבנה שם חנויות אאוטלט גדולות למותגים על 2,000 מ"ר - לחנות - כמו האאוטלטים בארה"ב. אין דבר כזה היום בארץ. המתחם הזה יהיה על כביש 6, יהיה פתוח בשבת ויכוון ליותר ממיליון תושבים. תהיה לנו חשיפה אדירה על כביש 6 ועלויות תפעול זולות מאוד".

עד כמה שונים דמי הניהול שאתם גובים מאלה שגובים עזריאלי ומליסרון?

"בקניונים הגדולים דמי הניהול הם 75–80 שקל למ"ר. אלה המחירים שעזריאלי ומליסרון גובים משוכרים. במרכז שאני מפעיל במעלות, שהוא סגור, אני גובה 35 שקל למ"ר, וצריך להעסיק את אותו השומר ולהפעיל את אותו המזגן. בפאואר סנטרים אנחנו גובים דמי ניהול של 16–17 שקל למ"ר. אלה העלויות האמיתיות. שכר דירה הוא 100–120 שקל למ"ר. היתרון שלנו הוא שאנחנו חובשים בעצם שני כובעים. אני לא בא כיזם, משכיר והולך. אני יכול למלא חללים מסחריים, אם יש צורך בכך. זו לא בעיה לבנות חנות בגדים אם צריך".

יש לך התחייבות להשכיר שטחים ליינות ביתן?

"אני משכיר לכולם. אני משכיר לכל מי שרוצה. אני לא יכול לעשות איפה ואיפה בין שוכרים".

ההשקעות הגדולות שלך במרכזים מסחריים יחזירו את עצמן?

"ההשקעה במרכזים תחזיר את עצמה בענק. באזור בית שאן, למשל, יש 30–40 אלף תושבים. כדי שיהיה למרכז שלי מתחרה, מישהו צריך להקים מרכז גדול יותר. כדי שמישהו ייכנס לבית שאן האוכלוסייה צריכה להכפיל את עצמה, וזה לא יקרה בעשר השנים הקרובות".

"רציתי שאופיס דיפו תהפוך לדיסקאונט"

אחד המהלכים שצים לא הצליח להשלים הוא רכישת רשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, שלבסוף נקנתה בידי אבי מלכה. לדברי צים, הוא לא הצליח לרכוש את הרשת לנוכח התנגדותה למהלך של קבוצת המרכזים המסחריים ביג, שהיתה אחת הנושות הגדולות של הרשת. "ביג מנעה ממני כניסה לאופיס דיפו כי אני מתחזק בתחום המרכזים הפתוחים וזה הרתיע אותה מאוד", הוא אומר.

למה רצית לקנות את אופיס דיפו?

"חשבתי שלאופיס דיפו היו ניהול גרוע ופלטפורמה טובה. לא חשבתי לצמצם שטחים בכלל (מה שכעת עושה אבי מלכה - ג"ק וא"י). אם הייתי קונה את הרשת, הייתי מכניס לשם תלבושות לבית הספר. לרשת חסרות כניסות של אנשים. היום לקוחות נכנסים לשם פעמיים־שלוש בשנה וצריך להגיע ל־15 כניסות. הרעיון לא היה לצמצם את סניפי אופיס דיפו, אלא לראות איך אפשר לייצר לרשת עוגנים חדשים".

אפשר להפוך את אופיס דיפו לרשת דיקסאונט?

"אפשר להפוך אותה לרשת דיסקאונט. לא חייבים להרוויח בכל הקטגוריות. זה לא מעניין להרוויח על כלי כתיבה או על דפים למחשב. אם 'תשרפי' 100 או 200 פריטים, זה לא מה שיהרוג לך את העסק. לפעמים עדיף להפסיד קצת כסף כדי להכניס עוד קהל. אופיס דיפו היא חברה שצריכה הון, שצריכה כסף. אני לא מאמין בלקחת עסק ולהתגלגל איתו. צריך להרוויח כסף ונדרשות השקעות. המותג של אופיס דיפו עייף. צריך לנקות את האבק מהלוגו, מהמדפים, מהכל".

למה לא התעקשת לרכוש את הרשת?

"בביג רצו שאצא מיידית מהמרכזים שלהם עם חנויות אופיס דיפו. לא היה אכפת לי לצאת ולמסור סניפים, אך הם רצו שאני אצא באותו רגע. עברתי גלגולים שונים בעולם הקמעונאות והרווחתי כסף בחיים כדי לא ללכלך את השם שלי. אנחנו אנשים עם רגשות שחיים בארץ. בביג לחצו עליי שמחר בבוקר אסלק 500 עובדים, וזה היה לפני החג. אני לא אתן יד לרעיון לשלוח משפחות הביתה לפני החג. לא היה אכפת לי לצאת מהפרויקטים של ביג בתוך שנה וחצי או שנתיים, אבל הם לא אפשרו את זה. לא רציתי. יצא לי כל הכיף".

תגיות