אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אנחנו לא עושים רעש צילום: אוראל כהן

אנחנו לא עושים רעש

אילן חלפון, מנכ"ל ובעלים משותף של רשת האופנה סאקס, פותח חנות באמסטרדם ולא מתפשר על איכות: "נשארנו במשי ולא התבלבלנו בגלל המצב הכלכלי, גם כשאחרים התבלבלו"

22.05.2013, 08:23 | רוני קציר

"כשכולם מפחדים, זה הזמן הכי טוב לתקוף", אומר אילן חלפון (49), מנכ"ל ומבעלי חברת האופנה הישראלית סאקס, נוכח ההחלטה לפתוח את החנות השלישית של סאקס בחו"ל, הפעם באחד הרחובות הראשיים באמסטרדם, רחוב הקניות ליידססטראט. חלפון מתייחס למצב הקשה של שוק האופנה העולמי, וזה האירופי בפרט. "כשאתה מגיע היום לאירופה ומסתכל על קולקציה, אתה יכול להבין אם חברה היא בהתגוננות או בהתקפה. אפשר להרגיש עד כמה החברה הסתכנה, אם הלכה על הכיוון המסחרי או גם שתלה את מה שיהפוך לניצני האופנה העתידית", הוא מסביר, "בתקופות משבר כולם במגננה, מתחילים להיראות אותו דבר ולייצר אותם דגמים, וכשאתה מגיע חזק, בטוח, צבעוני ואיכותי - אתה מאפיל על האחרים".

אילן חלפון, צילום: אוראל כהן אילן חלפון | צילום: אוראל כהן אילן חלפון, צילום: אוראל כהן

את סאקס, שמונה כיום 16 חנויות בישראל ומשווקת ל־600 בוטיקים ביותר מ־18 מדינות באירופה, הקים חלפון ב־1983. ב־2007 רכשה חברת האופנה פוקס 50% מאופנת סאקס ב־25.7 מיליון שקל, ועד היום הבעלות על החברה משותפת, כשחלפון משמש מנכ"ל, רונית אשתו מעצבת ראשית, אחיו עמוס מנהל לוגיסטיקה ובתו הצעירה בר אחראית על עיצוב קו הבייסיק הצעיר של החברה, הנקרא Simple Life. חלפון מכחיש כי השותפות הגיעה מתוך קושי כלכלי, וטוען שזו החלטה אסטרטגית לשם מינוף הרשת. ב־2012 גלגלה הרשת מחזור של כ־60 מיליון שקל, ועל פי הדוחו"ת הכספיים, בשנים 2009–2012, בעיצומה של תקופת המשבר, צמחה החברה ב־85%, נתון שכולל כמובן את המכירות ברחבי העולם.

משקיעים באירופה

"שוק האופנה נחלק לשניים: שוק המוצרים הזולים ושוק המוצרים היקרים, ויש בעיה רצינית עם שוק מוצרי האמצע, שנפגע מכל הכיוונים", מסביר חלפון את הצמיחה של סאקס. "המוצרים של סאקס, למשל, אינם מוצרים המוניים ואינם מיוצרים בסדרות גדולות. את לא יכולה לקחת פריט שעשוי 100% משי ולמכור בזול, זה משגע אותי כשחברות מוכרות 100% פוליאסטר לאנשים וכותבות על זה סילק־לייק או סילק־לוק (דמוי משי או מראה משי). הרבה מאוד חברות פנו לעולם של המוצרים הזולים והאמינו יותר במחיר ופחות במוצר. אנחנו נשארנו נאמנים למוצר, נשארנו במשי. אנחנו צומחים בגלל הנאמנות שלנו למוצר, לאיכות ולחומרי הגלם, ולא התבלבלנו בגלל המצב הכלכלי, גם כשאחרים התבלבלו".

השוק בעולם ובאירופה בפרט נמצא במשבר. למה לפתוח דווקא עכשיו?

"המחשבה מאחורי פתיחת חנויות בחו"ל היא להציג את הכוח של המותג בשלמותו. שלוש החנויות שפתחנו בחו"ל (בסנדטון שבדרום אפריקה, מוסקבה ואמסטרדם) הן אמנם חנויות בזכיינות, אבל קשה מאוד למצוא היום באירופה זכיינים מקומיים שיהיו מוכנים להשקיע מאות אלפי יורו. הם צריכים להאמין מאוד במוצר ובמותג. אנחנו משתדלים להשקיע במדינות החזקות כמו גרמניה, שוויץ, הולנד ומדינות סקנדינביה, וגם צרפת שעכשיו נמצאת בפיתוח אצלנו. ביוון, למשל, אנחנו כבר לא משווקים כרגע, ובאיטליה שעוברת משבר מטורף - אנחנו משווקים ממש מעט ורק עובדים בכיוון של שימור מערכות הקשרים שם על אש קטנה".

עם זאת, היתה תחושה בשנים האחרונות שקצת נעלמתם.

"אני לא חושב שנעלמנו, אנחנו לא חברה שעושה הרבה רעש. אנחנו לא עסוקים בלעשות יחסי ציבור לעצמנו, וכמעט לא מפרסמים. תמיד האמנו ונמשיך להאמין שהמוצר וההתנסות בו מדברים בעבורנו. אנחנו נשארים נאמנים למוצר. משבר או לא משבר, אצלנו המשי נשאר משי".

תגיות