אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סוף הדרך: מתי ואיך לסגור את העסק צילום: דוד הכהן

סוף הדרך: מתי ואיך לסגור את העסק

אם העסק שלכם נקלע לקשיים וחובות, פשיטת רגל או פירוק החברה עשויים להיות הפתרון האופטימלי כדי לעצור את הנפילה; במה כרוכה סגירת עסק ואיך ממשיכים הלאה

25.05.2013, 10:50 | מעין מנלה
להיות בעל עסק בישראל זה לא קל, השוק תנודתי ומושפע בין היתר מגורמים פוליטיים וביטחוניים, צריך להתמודד עם בירוקרטיה סבוכה, עם תחרות, עם לקוחות ועם אשראי הבנקים. ההתנהלות בסביבה העסקית הקשה של המשק הישראלי עלולה להביא אותך, בעל העסק, לצומת דרכים בה תצטרך להחליט על המשך קיומו.

קראו עוד בכלכליסט

אחת ההחלטות הקשות ביותר אולי בחייו של עסק היא ההחלטה על סגירתו. אצל עסקים שאינם חברה בע"מ מדובר בבקשה לפשיטת רגל ועבור עסקים שמנוהלים באמצעות חברה בע"מ מדובר בפירוק.

בשנת 2012 נסגרו כ-41,500 חברות ועסקים, עלייה של כ-6%, לעומת השנה הקודמת. כ-39 אלף עסקים נסגרים בישראל בממוצע מדי שנה (בין השנים 2002 עד 2011), כך לפי נתונים שנמסרו על ידי להב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים לפי נתונים סטטיסטיים של משרד האוצר. 15% מהעסקים לא שורדים את שנת הפעילות השנייה וכמעט מחצית מהעסקים שנפתחים לא שורדים את השנה השישית לקיומם.

הסימנים שמראים שאולי כדאי לסגור את העסק

כשהחובות מצטברים ולאורך זמן יש בעיה לעמוד בהם צריך לבדוק אם אפשר להמשיך להפעיל את העסק. "לכל עסק קיימות התחייבויות שונות בהן עליו לעמוד במהלך התנהלותו השוטפת, כאשר ההתחייבויות הנפוצות הן לבנקים, לרשות המסים ולספקים", אומר זאב גרוס, מנהל חטיבת עסקים קטנים ובינוניים בפירמת הייעוץ אלוני האפט. "במידה ובעל העסק מזהה קושי לפרוע התחייבויות אלו על פי המועדים המוסכמים, הדבר מהווה תמרור אזהרה אשר על בעל העסק לבחון בצורה יסודית", הוא אומר.

סגירת העסק, לפעמים הפתרון האופטימלי, צילום: דוד הכהן סגירת העסק, לפעמים הפתרון האופטימלי | צילום: דוד הכהן סגירת העסק, לפעמים הפתרון האופטימלי, צילום: דוד הכהן

הסיבות שיכולות להוביל לאי עמידה בהתחייבויות של העסק הן רבות ולא בהכרח מעידות על כישלון בניהול. לעתים תקבולים מלקוחות נדחים או לא משולמים עקב קריסת הלקוחות, הבנק לעתים מצמצם את האשראי מסיבות השמורות עמו, יכולה להיות ירידה בהכנסות וברווחיות כתוצאה מכניסת מתחרים או ירידה בביקוש ויכול להיות צמצום של משרדים ממשלתיים בהם תלוי העסק.

יש מקרים בהם הקושי הוא זמני כמו במקרה של עיכוב בתקבול מלקוח. עם זאת, במקרים רבים זהו אחד הסימנים המצביעים על מצוקה קבועה אשר עלולה להמשיך ולהחריף ולבסוף להביא את העסק למצב של 'חדלות פירעון', אומר גרוס.

במצב כזה, פשיטת רגל או כינוס נכסים עשויים להיות הפתרון האופטימאלי לבעל העסק כדי לעצור את הסחף בו הוא נמצא, אומר גרוס, ללמוד ולהבין את מצבו כיום ולקבל החלטות עתידיות על המשך התנהלותו בכל המישורים – העסקיים והאישיים.

החלטת לסגור את העסק – כיצד מתנהל ההליך?

עסק שאינו מנוהל על ידי חברה אשר נקלע לחובות שהוא לא יכול לפרוע ואין די בנכסים הקיימים שלו כדי לפרוע את חובותיו יכול לפנות להליך של כינוס נכסים ופשיטת רגל. במקרה שמדובר בחברה האפיק המתאים הוא של פירוק, הקפאת הליכים וכינוס נכסים, מסביר עו"ד אילן מוריאנו, מומחה לדיני פשיטות רגל, פירוקים וכינוס נכסים.

פשיטת רגל

הליך של פשיטת רגל מסתיים בתוך 5 שנים בממוצע. בזמן זה, אי אפשר לנקוט נגד בעל העסק בהליכים משפטיים והליכי הוצאה לפועל פרטניים כמו תביעות, עיקולים וצווי מאסר. בעל העסק זוכה בעצם לעיכוב הליכים משפטיים נגדו וכינוס כל חובותיו תחת גג אחד.

עו"ד אילן מוריאנו עו"ד אילן מוריאנו עו"ד אילן מוריאנו

להליכי פשיטת רגל שתי מטרות עיקריות. הראשונה היא ריכוז הנכסים של בעל העסק וחלוקתם לנושים בדרך היעילה ביותר. השנייה היא לאפשר למי שנקלעו לחובות בתום לב לפתוח דף חדש בחייהם על ידי כך שבתום ההליך הם מקבלים "הפטר" מהחובות. בזמן ההליך בעל העסק, החייב, צריך לעמוד בתשלומים החודשיים שלו במסגרת צו הכינוס, ולהגיש דו"חות חודשיים על הכנסותיו והוצאותיו.

פירוק חברה

במקרה שהעסק מנוהל כחברה והוא נקלע לחובות שהחברה לא יכולה לפרוע ההליך המתאים הוא פירוק חברה. ישנן שתי אפשרויות לסגירת חברה, הראשונה היא פירוק מרצון שבמקרה כזה בעל המניות (בעל החברה) לוקח על עצמו התחייבות אישית לכסות את כל חובות החברה, מסביר מוריאנו. ממונה רו"ח או עו"ד כמפרק החברה. תפקידו הוא לחסל את עסקי החברה, לשלם את חובותיה ואם נותרים חובות הוא גובה אותם מהבעלים וכן גובה חובות מכאלו שחייבים לחברה. כעבור כשנה וחצי מחברה נמחקת מרשם החברות.

האפשרות השנייה היא פירוק בפיקוח בית משפט. במצב כזה בדרך כלל נושי החברה מבקשים את הפירוק ואז החברה היא החייבת ולא בעלי החברה, למעט במקרים שבעלי החברה חתומים כערבים אישית לחובות החברה או שהתבצע הליך של "הרמת מסך".

אופציה נוספת היא הבראה, אומר מוריאנו. "כאשר לחברה יש תכלית קיום כלכלית וניתן להציג תכנית כלכלית אשר תצדיק את המשך פעילותה ניתן להגיש בקשה להקפאת הליכים". מטרת ההליך היא לאפשר לחברה שנקלעה לקשיים פסק זמן שבמהלכו לא יינקטו נגדה הליכים כדי לאפשר לה להתאושש ולהציע לנושיה הסדר במסגרתו תשלם להם את חובותיה.

מהן ההשלכות של פירוק או פשיטת רגל?

בנוסף לדרישות ההליך המשפטי (כמו תשלום חודשי ודו"ח הכנסות) קיימות השלכות גם על בעל העסק באופן אישי. למשל, פושט רגל אינו רשאי לצאת מגבולות המדינה, הוא אינו יכול לפתוח חשבון בכל המערכת הבנקאית בארץ ואינו רשאי לרכוש נכסי נדל"ן.

במקביל להשלכות המשפטיות שהן מיידיות יש השלכות עסקיות לטווח הארוך יותר. אחת מההשלכות לטווח הארוך קשורה בהתנהלות המערכת הבנקאית בארץ, אומר גרוס. "נהוג לומר כי לבנקים בארץ יש 'זיכרון ארוך' ובמידה ובעל העסק אשר יצא מהליך פשיטת רגל מעוניין לצאת לדרך חדשה על ידי הקמת עסק חדש, קרוב לוודאי כי ייתקל בקשיים רבים בבואו לפתוח חשבון באחד הבנקים, וכל שכן בניסיון לגייס אשראי", אומר גרוס. הבנקים בארץ יסרבו ככל הנראה להעניק אשראי לבעל עסק אשר הוכרז בעבר כפושט רגל, ותהליך בניית האמון בינו לבין הבנק צפוי להתארך חודשים רבים.

יניב האפט, שותף מנהל באלוני האפט יניב האפט, שותף מנהל באלוני האפט יניב האפט, שותף מנהל באלוני האפט

בניית אמון בין פושט הרגל לבין הבנק לא קלה אבל אפשרית, אומר גרוס. בשלב ראשון לאחר פתיחת חשבון בנק עבור העסק החדש, הוא ממליץ לשים דגש על תזרים המזומנים המשפיע על ניהולו השוטף של החשבון. "קרוב לוודאי שבחשבון החדש לא תועמד כל מסגרת אשראי ולכן היתרה בו בכל עת תהיה בזכות. על בעל העסק יהיה להקפיד כי בכל יום עסקים יתרת החשבון תספיק לתשלום כל החיובים הצפויים ביום שלמחרת וכי לא תיווצר בשום מקרה יתרת חובה ולו ליום אחד. התנהלות בצורה זו לאורך זמן מהווה תנאי עקרוני ומרכזי בבניית האמון", הוא אומר.

איך אפשר לקום מן ההריסות?

פשיטת רגל היא לא גזר דין מוות עסקי. אם בעל עסק הגיע למצב של פשיטת רגל הוא צריך לשאול את עצמו האם אופיו וכישוריו מתאימים לשוב ולהיות עצמאי? ייתכן שחוסר התאמה לעצמאות הביאה את בעל העסק לפשיטת רגל. בהתאם לתשובה אליו ניתן יהיה לתכנן את העתיד ובעל העסק יוכל להחליט לאן פניו מועדות.

"ייתכן שהפתרון הכי נוח הוא להתחיל לעבוד כשכיר ובמקביל לחשוב ולתכנן את הקמת העסק החדש", אומר גרוס. "תכנון מתוך מצב של יציבות פיננסית כשכיר יהיה איכותי ונכון יותר וכך גם סיכויי הצלחת העסק החדש".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
סיבה האמיתית לנפילת עסקים, גם עסקים טובים - כנסו
זהו הסיבה שאני רואה מסביבי כבעל עסק: כל פופציק חושב שהוא יודע לנהל עסק ופותח משהו כדי להתחרות בעסק אחר שהוא ראה. איך הוא יכול לגנוב את הלקוחות של העסק הקיים? מוריד ת המחירים לחצי כמובן... גם אם הוא מפסיד (כי הוא הרי הכי חכם ולא מבין שהוא מוכר בהפסד...) הלקוחות לא טמבלים ויבואו אליו לקנות בזול, בינתיים בעל העסק שקיים כבר שנים מתחיל לספוג הפסדים, מנסה להוריד מחיר כדי להתחרות במחירים של העסק החדש, אבל הוא לא יכול להוריד לרמה של הפופציק כי הוא מבין שהוא לא יכול למכור בהפסד... כך הלקוחות הולכים ממנו, מחזור יורד, מפטרים עובדים, נכנסים לחובות... וגם הפופציק אחרי שנה רואה את הדו"ח השנתי שרואה החשבון הכין לו ונכנס לשוק מזה שהוא הפסיד מאות אלפי שקלים בגלל שלא ידע לתמחר כמו שצריך, העיקר שיהיה בזול, שהלקוחות יבואו... פופציק כמובן לא משקיע בשירות, למה לו? כי הוא לא מבין בעסקים, הוא רוצה רק למכור בזול... בעל העסק הישן פשוט לא יכול להשקיע בשירות כי פופציק הכניס אותו לחובות... וכך אנחנו מקבלים עסקים ברמה של זבל שהמוכר לא מבין מה הוא מוכר ובכלל מה הוא עושה שם... אני לא נכנס יותא לחנות שבעל העסק מגמגם על כל שאלה פשוטה ששואלים אותו על המוצרים או שעונה "האא, בדיוק לקחו לי את האחרון לפני חצי שעה, תבוא עוד שבוע"... נו באמת... ואם נחזור לפופציק... הוא סוגר את העסק אחרי שנה וחצי (כי לוקח זמן להכין את הדו"ח השנתי ועוד כמה חודשים עד שפופציק מפנים שהוא לא יודע לנהל עסק)... ובעל העסק הישן נאלץ לסגור כי נקלע ליותר מדי חובות בגלל הפופציק (השנה השישית שהזכירו בכתבה)... זה המצב... בפעם הבאה תחשבו טוב טוב אם כדי לכם לקנות בזול או לקנות טיפה יותר יקר ולהחזיק את בעל העסק שמבין מה הוא עושה וכנראה ישרת אתכם בצורה טובה יותר לאורך שנים רבות אם לא יצוצו עוד פופציקים למיניהם...
בעל עסק , מרכז  |  25.05.13
לכל התגובות