אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק או גוגל: רשות המסים כבר נערכת למכירה של Waze צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

פייסבוק או גוגל: רשות המסים כבר נערכת למכירה של Waze

רשות המסים פנתה לפני כשבוע לחברה הישראלית שפיתחה את אפליקציית הניווט הפופולרית בבקשה שתמסור מידע לגבי בעלי המניות של החברה. זאת כדי להיערך למכירתה של Waze, אף כי עדיין לא ברור למי היא תימכר

27.05.2013, 06:55 | הדר קנה

אמנם עוד לא ברור אם ווייז תימכר לפייסבוק, לגוגל או בכלל, אך ברשות המסים כבר נערכים למכירה. ל"כלכליסט" נודע כי רשות המסים פנתה לפני כשבוע לחברת הניווט הישראלית בבקשה שתמסור מידע לגבי בעלי המניות של החברה.

הרשות מבקשת למפות כמה בעלי מניות יש לחברה, כמה מהם זרים וכמה ישראלים - ובכך להיערך מבעוד מועד לעסקת המכירה, מבחינת מס רווח הון שעל ווייז לשלם, אם וכאשר תימכר. מדובר בפעולה שגרתית מבחינת רשויות המס לפני ביצוע עסקאות בהיקפים גדולים של חברות ישראליות.

קראו עוד בכלכליסט

על פי רשם החברות, בין בעלי המניות הרשומים של ווייז ישנן שתי קרנות ישראליות - ורטקס ומאגמה וכן שלושת המקימים של החברה: אהוד שבתאי, אמיר שנער ואורי לוין, המשמש כיום כנשיא החברה.

אורי לוין ממייסדי waze, צילום: אוראל כהן אורי לוין ממייסדי waze | צילום: אוראל כהן אורי לוין ממייסדי waze, צילום: אוראל כהן

Waze טרם הגיבה לשמועות

בעלי מניות יחידים ישראלים בחברה יידרשו לשלם מס רווח הון בישראל בשיעור של 25%–30%. חברות ישראליות ישלמו מס חברות בשיעור של 25% וקרנות ישראליות, שהנן גופים שקופים המשלמים מס בהתאם ליחידים המחזיקים בה, משלמות בדרך כלל מס בשיעור 25%. חברות זרות או קרנות זרות המחזיקות במניות החברה, אינן חייבות בתשלום מס רווח הון בישראל.

עו"ד ענת טנא, השותפה המנהלת במשרד אלתר ושות' המתמחה במסים, הסבירה ל"כלכליסט" את החלוקה: "יחידים ישראלים שהם בעלי שליטה בחברה, כלומר מחזיקים מעל 10% מהמניות, ישלמו מס של 25%–30%. החישוב נעשה על ידי חלוקה מיום הקמת החברה כאשר עד 2012 ישלמו 25% מס ומ־2012 ישלמו 30% (השיעורים גדלו בעקבות החלטת ועדת טרכטנברג - ה"ק). מי שאינם בעלי שליטה ישלמו מס של 20%–25% בהתאם לאותו חישוב".

לפני כשלושה שבועות פורסם ב"כלכליסט" כי פייסבוק הציעה לרכוש את ווייז בסכום שנע בין 850 מיליון דולר למיליארד דולר, ובסוף השבוע האחרון פורסם כי גם גוגל הצטרפה למירוץ ומעוניינת לרכוש את החברה תמורת מיליארד דולר.

ווייז עדיין לא הגיבה ל"כלכליסט" או לשום כלי תקשורת אחר על הידיעות בדבר הרוכשות הפוטנציאליות, למעט לאתר האינטרנט של רשת CNN. בשיחה שערכה סמנכ"לית השותפויות המסחריות של החברה די־אן אייזנור היא לא הכחישה או אישרה את הידיעה, ורק אמרה כי העובדה שווייז הפכה לאחרונה למוקד של ספקולציות, לא הזיקה לחברה.

פייסבוק זקוקה יותר ל־Waze

עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת הסכם הבנות ראשוני חתמו ווייז ופייסבוק על הסכם NoShop, שמחייב את ווייז לא לנהל משא ומתן עם חברות נוספות וליידע את פייסבוק על כל הצעה שהיא או אחד מבעלי המניות שלה מקבלים. גורם בכיר בענף, המנוסה בעסקאות מסוג זה, טוען כי "אם ווייז אכן מנהלת משא ומתן עם גוגל - פייסבוק מחוץ לתמונה והעסקה עמה בוטלה, או שהמשא ומתן עם פייסבוק מצוי רק בשלבים התחלתיים ועלה על שרטון בגלל המחלוקת על העברת המרכז הישראלי לעמק הסיליקון, מעבר שאינו רצוי בעיני המייסדים הישראלים".

בכירים בענף ההייטק מתקשים להבין את המחיר שפורסם בבלומברג, שלפיו גוגל מציעה מיליארד דולר עבור ווייז. החברה הישראלית שווה המון עבור פייסבוק, אבל לא כל כך הרבה עבור גוגל. זאת מהסיבה הפשוטה שבאמתחתה של גוגל כבר קיימת אפליקציית ניווט פופולרית בעלת יכולות דומות לאלה של ווייז. לפייסבוק, עם זאת, אין אפליקציה שכזו, והערך הכלכלי שתוכל להפיק ממנה ומשירות המיקום החברתי גדול הרבה יותר. לכן אם באמת הציעה גוגל מיליארד דולר עבור ווייז, נראה כי זה נעשה בעיקר כדי לראות כיצד יגיבו משקיעיה בעניין.

ווייז הוקמה ב־2007 וכמנכ"ל החברה מכהן נועם ברדין, שמתגורר בארה"ב. האפליקציה שלה נחשבת כיום לאפליקציית הניווט הגדולה בעולם המבוססת רשת חברתית בזכות 45 מיליון משתמשים ונתח שוק של 10% מכלל אפליקציות הניווט בארה"ב.

בשנה האחרונה שילשה ווייז את מספר המנויים שלה מ־15 מיליון ל־45 מיליון, ובמרץ בלבד היא זכתה ל־1.5 מיליון הורדות בכל העולם. כיום ווייז היא אפליקציית המפות והניווט השנייה בפופולריותה בחנויות של אפל, אחרי שירות המפות של גוגל, בארה"ב, בקנדה, בצרפת ובאיטליה.

תגיות