אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מעצ הפסידה לעירייה:  תשלם 70 מיליון שקל פיצויים על הפקעות לטובת כביש 431 צילום: עמית שעל

מעצ הפסידה לעירייה: תשלם 70 מיליון שקל פיצויים על הפקעות לטובת כביש 431

ההפקעה שהתבצעה בשנת 2000 גרמה לירידת ערך קרקעות ומאות תביעות פיצויים הוגשו בעקבותיה. על פי הכרעת המשנה ליועץ המשפטי בממשלה לשעבר, שרית דנה, מעצ תישא ב-70% מהפיצויים ועיריית ראשל"צ תשלם 8 מיליון שקל

29.05.2013, 08:43 | דותן לוי

חברת נתיבי ישראל (לשעבר מעצ) תשלם פיצויים של כ־70 מיליון שקל לבעלי קרקעות בראשון לציון אשר הופקעו מהם שטחים לטובת סלילת כביש 431, ואילו עיריית ראשון לציון תשלם פיצויים של 8 מיליון שקל (לפני חישובי ריבית והצמדה) - כך עולה מהחלטה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שהתקבלה לאחרונה. מי שהכריעה בסוגיה היתה שרית דנה בימיה האחרונים בתפקיד.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בהפקעה שהתבצעה בשנת 2000 אשר בעקבותיה הוגשו מאות תביעות פיצויים לפי סעיף 197 - ירידת ערך הקרקע בעקבות התוכנית לסלילת הכביש. באוגוסט 2011 נקבע בוועדת העררים של מחוז מרכז כי היקף הפיצויים יעמוד על כ־150 מיליון שקל, כאשר יינתנו הן פיצויי הפקעה והן פיצויים בגין ירידת ערך. לפי ההחלטה בוועדת העררים, נתיבי ישראל תישא ב־70% מהתשלום ועיריית ראשון לציון תישא ביתרה.

נתיבי ישראל שילמה את חלקה במהירות, אך בעיריית ראשון לציון טענו כי גם החוב שהושת עליהם צריך להיות משולם ברובו על ידי נתיבי ישראל, ולכן בשל הוויכוח בין שתי הרשויות לא קיבלו בעלי הקרקעות את כספם.

השטח שהופקע לסלילת כביש 431. "על מעצ והעירייה לפעול לתשלום מיידי", צילום: עמית שעל השטח שהופקע לסלילת כביש 431. "על מעצ והעירייה לפעול לתשלום מיידי" | צילום: עמית שעל השטח שהופקע לסלילת כביש 431. "על מעצ והעירייה לפעול לתשלום מיידי", צילום: עמית שעל

נכון ל־2012 עמד סכום יתרת הפיצויים שלא שולמו על 78.8 מיליון שקל, ומתוכם 27.5 מיליון שקל הם פיצויים בגין ירידת ערך. בעירייה טענו כי הם לא צריכים לשאת בתשלומי הפיצויים בגין הפקעות, וכי את החישוב של ה־30% שלהם הם מחויבים לעשות מתוך יתרת הפיצויים לפי סעיף 197 - כלומר כ־8 מיליון שקל.

"מבחינת בעלי הקרקע זו מחלוקת לא להם, מכיוון שהדין חייב את העירייה לשלם אך זו ביקשה להטיל את התשלום על נתיבי ישראל. התברר שהעירייה צדקה אך הבעיה היא שזה בא על חשבון האנשים", אומר גלעד המאירי מפירמת אהוד המאירי ושות', אשר ייצג עשרות בעלי קרקעות עם משרד עורכי דין צבי שוב.

בהחלטתה כתבה דנה כי מכיוון שהגיעו פניות רבות על אי־התשלום לאחר ההכרעה היא מבקשת כי העירייה ונתיבי ישראל יפעלו לתשלום מיידי.

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
המון תביעות נגד מעצ
מעצ עובדת בצורה גרועה. יש המון הפקעות שביצו בשנים האחרונות ולא פיצו את בעלי הקרקע. חלקים של כביש 531 תקועים בגלל משפטים על פיצויי בגין הפקעה שמע"צ מעורבת בהם, ככה גם בראשון לציון. כיום במסגרת חלון הזדמנויות שפתח בית המשפט העליון בעקבות פסק דין שנקבע לאחר עתירה שהגיש עו"ד משה קמר על פיצויים בגין הפקעת קרקע יכולים בעלי קרקעות לתבוע את הרשויות המפקיעות בשלוש השנים הקרובות, כאשר הרשויות לא יכולות לטעון להתיישנות תכנית ההפקעה.
חנה , מרכז  |  29.05.13
1.
מע"צ הם חבורה של ליצנים!
לא מסוגלים לבנות כביש אחד כמו שצריך. עד שכן עושים משהו טוב כמו כביש 431, אז עושים את כל הירידות אליו מסלול יחיד! איפה השכל שלכם?? כל העולם ואשתו רוצים לרדת במחלפים האלה ונוצרים פקקים ארוכים כי לא רק שיש נתיב אחד לירידה יש גם שני רמזורים על הנתיב הזה! (ע"ע מחלף רמלה-דרום לכיוון תל-אביב). וכמה זמן כבר עובדים על כביש 4?? כל זמן שעובדים שם ויש בטון יצוק משני צידי הכביש המקטעים האלה הופכים למלכודת מוות! יש שם תאונות על בסיס יומי בין אשדוד לחולון והפקקים לא נגמרים. ואם כבר עובדים על כביש 4, למה מרחיבים אותו רק במסלול אחד?? למה לא שניים ולגמור עניין?? הרי ברור לכל מי שנוסע בכביש 4 שיהיו שם פקקים גם בשלושה מסלולים בגלל כל המשאיות שמנסות לעקוף אחת את השנייה. לקח להם רק 20 שנה להבין שצריך להקים מחלף ללא רמזורים ברעננה צפון, ועכשיו סוף סוף הם עובדים על צומת דרור הנוראית. כמה זמן ייקח להם לסדר גם את רעננה מרכז? עוד 20 שנה?! מע"צ עולה למשק בהפסדים של מיליארדים עקב התכנון הלקוי של הכבישים הארץ. מצידי שישלכו את כולם הביתה, תנו למהנדסים אמיתיים לעשות את העבודה ולא למקורבים עם תעודת בגרות. תביאו סינים שיגמרו את הכבישים בשליש הזמן ושליש המחיר ושחררו אותנו מהסיוט הזה שנקרא כבישי ישראל!
29.05.13