אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהו המדד הטוב ביותר להצלחה? צילום: shutterstock

מהו המדד הטוב ביותר להצלחה?

פסיכולוגים בארה"ב מצאו כי משמעת עצמית מהווה מדד טוב יותר להצלחה בלימודים ובקריירה מאשר תוצאות מבחני איי קיו. "כישרון לא מבטיח הצלחה, הנחישות חשובה יותר"

08.06.2013, 16:47 | סוכנויות הידיעות

מהו המדד הטוב ביותר להצלחה? איי קיו, כישרון, מעמד סוציו אקונומי, מזל? לא. מתברר כי מעל לכל עומדת הנחישות.

קראו עוד בכלכליסט

הפסיכולוגית אנג'לה דוקוורת' מצאה בעקבות מחקר שערכה ומניסיונה האישי כמורה בבתי הספר הציבוריים בניו יורק, כי היכולת להתמודד עם לחץ ולהתגבר על כישלונות היא המדד הטוב ביותר להצלחה עתידית.

"הופתעתי לגלות שאיי קיו לא היווה את ההבדל היחיד בין התלמיד הטוב ביותר שלי לגרוע ביותר", סיפרה לאחרונה בנאום שהעניקה במסגרת ועידת TED (ועידה אקדמית שנתית העוסקת בנושאי מדע, אמנות, עיצוב, פוליטיקה, חינוך, תרבות, עסקים, טכנולוגיה ועוד).

"לחלק מהתלמידים עם הציונים הטובים ביותר לא היה ניקוד איי קיו סטריאוטיפי, בעוד שחלק מהתלמידים החכמים ביותר שלי לא הצליחו יותר מדי", אמרה דוקוורת'.

תלמידים בכיתה. נחישות היא מילת המפתח, צילום: חיים צח תלמידים בכיתה. נחישות היא מילת המפתח | צילום: חיים צח תלמידים בכיתה. נחישות היא מילת המפתח, צילום: חיים צח

דוקוורת' הפסיקה את עבודתה כמורה לטובת לימודי תואר שני בפסיכולוגיה, במהלכם חקרה אילו אנשים זכו להצלחה באקדמיה הצבאית ווסט פוינט, בתחרות איות ארציות, בכיתות הלימוד ובתחומים אחרים. גם הפעם גילתה כי לא היה מדובר "באינטליגנציה חברתית, במראה מצודד, בבריאות פיזית או באיי קיו, אלא בנחישות".

איך מפתחים נחישות?

דוקוורת', יחד עם מרטין זליגמן, בדקו את רמות המשמעת העצמית והאיי קיו של 164 תלמידי כיתה ח', את הממצאים הם חשפו במאמר, שזכה לכותרת "משמעת עצמית גוברת על איי קיו בחיזוי ביצועים אקדמאיים של בני נוער". הם בחנו את התלמידים באביב ובסתיו באמצעות הערכות עצמיות, משימה יומית לבדיקת דחיית סיפוקים וסקר שבדק הרגלי לימוד

והרגלים כלליים, זאת בנוסף למבחן איי קיו קבוצתי.

הם מצאו כי "משמעת עצמית מהווה מדד טוב יותר לביצועים אקדמיים מאשר תוצאות מבחני איי קיו. משמעת עצמית עזרה לנבא גם אילו תלמידים ישפרו את הציונים שלהם במהלך שנת הלימודים, לעומת האיי קיו".

השאלה שנותרה פתוחה היא מדוע לאנשים מסוימים יש נחישות ולאחרים לא. "מה שאני כן יודעת זה שכישרון לא הופך אנשים לנחושים", אמרה  דוקוורת' בנאום TED שלה. "הנתונים שאספנו מצביעים בבירור על כך שישנם תלמידים מוכשרים רבים שלא ממצים את הפוטנציאל שלהם. למעשה, הנחישות לרוב לא מקושרת או קשורה באופן שלילי למדדים של כישרון".

לדבריה, דרך אחת לפתח נחישות היא לעזור לאנשים להבין כי כישורי למידה אינם קבועים מראש, ושיש חיים לאחר הכישלון.

תגיות

34 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

33.
יש אנשים שדוקא לא דוחים סיפוקים, אלא להיפך...מחפשים לספק אותם מיידית, ואף פעם
לא יודעים שביע...תמיד רוצים עוד ועוד... הם חיים עם תחושת "מגיע לי", והם גם לא נכנעים לתכתיבים של נהלים פורמאלים, ואם אלה יפריעו להם בדרך...הם יעקפו אותם, ישנו אותם, יתנו להם פרשנות אישית , יבלבלו אותם...הכל אפשרי. כך שהכי נכון לומר, שרוב האנשים שהצליחו, הם אנשים עם "רעב של נגמר" להישג ולהגיע לכח/כבוד/כסף/שררה.....תקראו לזה "תחושת העצמה פנימית נרקיסיסטית". האם זה מביא לאושר?...סביר להניח שלא. לכאורה...כמובן.
בינימין בן ברק  |  11.06.13
32.
כיצד מייצרים נחישות?
בהנחה שהנחישות היא המדד להצלחה, עדיין צריך לייצר את הנחישות, או לעודד את הילד להתמיד. אחת הדרכים לעשות זאת היא לייצר קשר ברור בין ההשקעה של הילד לבין התוצאות שהוא מגיע אליהן. תאימות בין השקעה לתוצאה מעודדת התמדה ובהמשך, מייצרת נחישות. הקשר הזה, שבין השקעה להתמדה הוא מיומנויות למידה. מיומנויות למידה הן כל מה שבתווך שבין היכולות האישיות של הילד לבין הדרישות הלימודיות ממנו. אם ידע הילד מהן יכולותיו, ומהן הדרישות ממנו, וישתמש במיומנויות המתאימות לתווך שנוצר, יהיו תהליכי הלמידה שלו יעילים יותר, חסכוניים יותר בזמן ובעיקר, קשורים קשר ישיר בין השקעה לתוצאה, ומכאן המרחק לנחישות כבר קצר
רן שמשוני, מומחה למיומנויות למידה  |  11.06.13
30.
מצד שני הצלחה בלימודים אקדמיים אינם תמיד מדד להצלחה בחיים
וכאן בהחלט נכנס איי קיו חזק למשוואה אני בטוח שכולם שמעו על כמה וכמה אנשים עשירים שלא סיימו תיכון והצליחו בחיים טיפוח מדדים הוא טיפוח לבינוניות: למד קשה, הישאר עם מנת משכל סבירה, עבוד קשה בעבודה בינונית בחברה בינונית ובמשכורת בינונית, קבל פנסיה בינונית ונוח על משכבך בשלום... לא שזה כ"כ רע - בכ"ז ככה בנוי רוב העולם אבל לא צריך לדכא את אלו שיכול להיות שיש להם פוטנציאל ע"י מדידה כמותית של תכונה כזו או אחרת.
אאא  |  10.06.13
לכל התגובות