אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרכבת סיימה את 2012 בהפסד של 268 מיליון שקל - העובדים יחגגו בנשף צילום: ערן יופי כהן

הרכבת סיימה את 2012 בהפסד של 268 מיליון שקל - העובדים יחגגו בנשף

ל"כלכליסט" נודע כי 2,535 עובדי החברה הוזמנו לנשף שייערך לקראת סוף יוני בפתח תקווה בהשתתפות הזמר משה פרץ. הוועד: מדובר בנשף ממומן מתקציב הרווחה של הרכבת

30.05.2013, 11:39 | ליאור גוטמן

התוצאות הכספיות העגומות של רכבת ישראל אינם מונעים ככל הנראה את קיומם של חגיגות לסיכום שנת הפעילות הקודמת: ממידע שהגיע ל"כלכליסט" עולה שלקראת סוף יוני מתכננת רכבת ישראל נשף אליו הוזמנו 2,535 עובדי החברה. הנשף, שיערך בפתח תקווה, כולל כיבוד ושתייה כמו גם הופעה של הזמר משה פרץ. מקורות בוועד העובדים מסבירים שמדובר בנשף שמממומן מתקציב הרווחה של הרכבת כאשר עלות הכרטיס נופלת על עובדי החברה בלבד.

קראו עוד בכלכליסט

רכבת ישראל, צילום: ערן יופי כהן רכבת ישראל | צילום: ערן יופי כהן רכבת ישראל, צילום: ערן יופי כהן

עיון בדו"ח החברות הממשלתיות שפורסם החודש מעלה שרכבת ישראל סיימה את 2012 בהפסד של 268 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד של 247 מיליון שקל ב-2011 והפסד של 165 מיליון שקל ב-2010. אם לא די בכך, היקף התחייבויות החברה צמח בכמעט 9% בשנה החולפת והגיע בסוף דצמבר האחרון לרף חדש של 21.2 מיליארד שקל. מספר עובדי החברה צמח אף הוא והגיע ל-2,535 איש, זאת לעומת 2,416 עובדים בסוף 2011 ו-2,117 עובדים בסוף 2010, כלומר זינוק במצבת כוח האדם של כמעט 20% בתקופה של שנתיים.

הוועד קורא להחרים את הנשף

על רקע כוונת הוועד, נשלח הבוקר מכתב לעובדי החברה בו דורשים מהם להחרים את הנשף בטענה שההנהלה מפיצה לכאורה פרסומי שווא על בעיות בטיחות בחברה. "כדי לחפות על כישלונה, דואגת ההנהלה לפרסומים נגד עובדי הרכבת כדי להמשיך ולהשחיר את שמם בציבור. ההנהלה היא שאחראית לבעיות התפעוליות, לעומס המוטל על הנהגים ולבעיות הבטיחות", אומרים בוועד, ומוסיפים ש"ההנהלה דואגת למקורבים. וועד העובדים, לאור יחסי העבודה והמצב הקשה בין ההנהל לעובדים, קרא להם שלא לקחת חלק בנשף החברה המסורתי.

ברכבת ישראל מסבירים שההפסד נובע ממעבר ל-IFRS, תקן חשבונאי שבחלק מהנתונים עיוות את תוצאות החברה, ואלמלא המעבר הרכבת הייתה מציגה תוצאות כספיות טובות יותר. עוד מציינים שם ששנת 2013 עשויה להסתמן כשנת מפנה בתוצאות הכספיות. בנוגע לנשף אומרים ברכבת שמדובר באירוע של עובדי החברה ובמימונם, ובמידה והעובדים רוצים לבטל את האירוע ניתן לבצע זאת וזה נתון רק לשיקולם.

"שהמנכ"ל יתנצל על הבדיקות הרפואיות"

פרט לקריאה להחרים את הנשף השנתי, עיון במכתב הוועד חושף מערכת יחסים עכורה בין נציגי הוועד החדש למנכ"ל החברה בועז צפריר, זאת על רקע טענות לכאורה להתשת העובדים בעבודה מפרכת. כך לדוגמה, ועד העובדים טוען ש"עובדי התפעול מתבקשים לעמוד בסידורי עבודה שיכולים להגיע ל-11 שעות עבודה", מציאות שלכאורה פוגעת בחיי המשפחה שלהם ובבריאותם הפיסית והנפשית. לטענת הוועד הדרישה לשעות עבודה מרובות גרמה לחלקם להעדר מהעבודה, פעולה שנתפסה לכאורה כשביתה מתוכננת. "אנו כנציגות העובדים לא שמחים לשביתות ורצינו לחשוף את האמת מאחורי חופשות המחלה של הנהגים. לכן לא קראנו בפומבי לסרב לבדיקות רופא מטעם החברה אף שהן מנוגדות לחוק. ואכן האמת שנחשפה ואושרה על ידי רופאים מטעם החברה פשוטה - נהגים קורסים ואינם מוכנים להגיע לעבודה. על כך ראוי שמנכ"ל החברה יתנצל אישית בפני כל אחד ואחד מהם", אומרים שם.

העומס הגדול מונע מעובדי החברה ליהנות "מאירועים של החברה דוגמת הנשף מאחר שהם משובצים לסידור עבודה שמונע מהם להתגבש וליהנות מהדרך", מסכמים שם את הנושא. יצוין שלפי רשות החברות הממשלתיות בשנת 2012 העלות הממוצעת של העסקת עובד ברכבת ישראל הסתכמה בכ-21 אלף שקל לחודש.

אולם לא רק עובדי התפעול זוכים לטענת הוועד ליחס מזלזל. עובדי הציוד הנייד נפגעים בפרמיה עם ירידה לרמות של 30% מ (רף קודם - ל"ג) של 55%", ולכן ניכרת תחושה לפיה "העובדים זוכים ליחס לא ראוי מצד מנהלים הלוקים בידע מקצועי ונוהגים בהם כחיילים וכעובדים", בתחום הפקידות מגלה הוועדה שיש חשש לכאורה ל"תפירת מכרזים" לאחר ש"גיוס כוח אדם בחברה הפך להיות מסע לגיוס מקורבים ונאמנים" עם תנאי סף לא הגיוניים לכאורה, פסילה תמוהה ופסילה של מועמדים בעלי כישורים מתאימים. כל אלו מובילים למסקנה שהשתתפות בנשף המתוכנן משולה למציאת בה "אנחנו חוגגים את ההלוויה של העובדים", ומכאן כאמור הקריאה להחרים את הכנס.

 

בתגובתם לנוסח המכתב שהופץ הבוקר לעובדי הרכבת נמסר מסרה הנהלת החברה, "צר לנו כי אינטרסנטים ממשיכים להסית ולפגוע בחברה ובעיקר בציבור העובדים. בשנה האחרונה ההנהלה בשיתוף העובדים, פעלו באינטנסיביות להתייעלות ולשיפור השירות - רכבות לילה,הארכת שעות הפעילות בשיש ושבת,סידורי עבודה ממוחשבים שיביאו לחלוקה שוויונית בין הנהגים ועוד. ביצועי החברה לצד הגידול בכמות הנוסעים מדברים בעד עצמם. ההנהלה בשיתוף העובדים תמשיך לפעול כדי להביא את חברת רכבת ישראל להיות חברה מובילה,שירותית ויעילה."

 

תגיות