אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

אפס קילומטר? אפס התקדמות

במשרד התחבורה הבטיחו שמה־1 ביוני יוכלו חברות הליסינג למכור מכוניות חדשות, בדיוק כמו יבואני הרכב. אלא שבדיקת כלכליסט מגלה כי בענף הרכב לא ממש מאמצים את המהפכה. גורם בענף הליסינג: "במצב הנוכחי אין סיכוי שנירה לעצמנו ברגל ונפגע ביחסים עם היבואנים"

03.06.2013, 08:24 | תומר הדר

בסוף השבוע נכנסה לתוקף תקנה חשובה: מתן היתר לסוחרי רכב ולחברות ליסינג למכור מכוניות חדשות לחלוטין. הכוונה למכוניות שבמד המרחק שלהן וגם במספר הבעלויות הקודמות שלהן מוצגת הספרה אפס. לפי הרפורמה, שנולדה במסגרת המלצות ועדת זליכה לבחינת שוק הרכב, לקוחות יוכלו לרכוש מחברות ליסינג ומסוחרים מכוניות חדשות לחלוטין בדיוק כפי שהם יכולים לרכוש מיבואני הרכב.

קראו עוד בכלכליסט

יוזמי הרפורמה קיוו כי עם כניסתה יורידו חברות הליסינג וסוחרי הרכב את מחירי המכוניות בהשוואה למחירים הרשמיים באולמות התצוגה, והצרכן ירוויח. על פי הודעתו של משרד התחבורה מפברואר האחרון: "התקנה החדשה, שתיכנס לתוקף ב־1 ביוני 2013, תאפשר לחברות הליסינג לראשונה להתחרות ביבואני הרכב על מכירת רכב חדש ולמכור רכב חדש ללא רישום 'יד' וללא הערת 'החכר', המפחיתים את ערך הרכב".

אתמול תקף שר התחבורה ישראל כץ את יבואני הרכב וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "היום אנחנו רואים איך מונופולים דורסים את האזרח הקטן. בזכות תקנה שהעברתי, מהיום יכולות חברות הליסינג למכור רכבים חדשים, שאותם רכשו מהיבואנים, בהנחה כיד ראשונה".

ישראל כץ שר התחבורה, צילום: מיקי אלון ישראל כץ שר התחבורה | צילום: מיקי אלון ישראל כץ שר התחבורה, צילום: מיקי אלון

כץ ציין כי "במצב נורמלי היו חברות הליסינג מנצלות את ההזדמנות כדי לממש את ההנחות הגדולות שקיבלו, למכור את הרכבים לציבור בהנחה של עד 20% ועדיין להרוויח. אבל במציאות של קרטל ומונופולים, שוב אין תחרות אמיתית והיבואנים אוסרים על חברות הליסינג למכור רכבים בהנחה ומאיימים עליהן שאם יעשו כך, יבטלו להן את ההנחות שהן מקבלות כעת".

ואכן מבדיקת "כלכליסט" עולה כי בענף הרכב כלל לא מוכנים למהלך.

חברות הליסינג עשו יד אחת עם יבואני הרכב

עד היום מכרו חברות הליסינג וסוחרי הרכב מכוניות חדשות ללקוחות פרטיים, אך הקונה לא נרשם כבעלים הראשון ברישיון הרכב, אלא כשני. כיד הראשונה נרשמה חברת הליסינג, מה שהבטיח ירידת ערך אוטומטית של הרכב ברגע שנמסר לידי הלקוח.

מגרש מכוניות של אלבר, צילום: עמית שעל מגרש מכוניות של אלבר | צילום: עמית שעל מגרש מכוניות של אלבר, צילום: עמית שעל

כאשר חוק כזה אמור להיכנס לתוקף, חברות הליסינג אמורות להתכונן לקראתו. מבדיקת "כלכליסט" עולה שאף אחת מחברות הליסינג הגדולות לא מוכרת רכבים כאלה. יתרה מזאת, בשנים האחרונות ניתן היה לאתר, בעיקר בצפון, מגרשים של חברות ליסינג שהגיעו להסכמים בשתיקה עם יבואני רכב, שלפיהם המגרש יוכל למכור מכוניות חדשות ולרשום אותן על שם הלקוח כיד ראשונה, הרחק מתשומת לבה של יבואנית הרכב. בפועל במגרשים אלה ניכרת באחרונה ירידה בפעילות, לאחר שהיבואנים סילקו את המכוניות החדשות.

"היבואנים לחוצים ולכן דאגו לנקות אורוות בחודשים האחרונים", אומר אחד מיבואני הרכב. "כיום קשה לדעת מה תקנה כזו תעשה. אחת הבעיות הגדולות היא שבמשרד התחבורה מנסים להפקיע את המונופול על מכירת מכוניות חדשות מידי יבואני הרכב ולהעביר אותו לחברות הליסינג. אלא שבדרך הם שוכחים שמי שמספקים את המכוניות לחברות הליסינג הם היבואנים. יש כאן פגיעה ברשת הסוכנים של היבואן, מכיוון שלחברות הליסינג יש מנגנוני שיווק אגרסיביים. לא ייתכן שיבואן רכב יתחרה בסוכניו".

גם בחברות הליסינג מסרבים להתרגש מהתקנה החדשה. "אין סיכוי שנפגע במערכת היחסים שלנו עם יבואן רכב בפגיעה ברשת הסוכנים שלו ואין סיכוי שנמכור מכוניות בזול, כי מדובר כאן בירייה ברגל שלנו", הסביר גורם בענף הליסינג. "הרי אם נמכור מכונית מסוימת בזול היישר ללקוח, הדבר יגיע לשוק המשומשות ותהיה פגיעה בערכי המלאי שלנו. בתקופה זו, שבה חברות הליסינג ניצבות בפני שלל גזירות כלכליות ואי־ודאות כלכלית, אין סיכוי שנפגע ביבואנים".

לדברי הגורם, בעיה נוספות שבפניה ניצבות חברות הליסינג היא הכבדה מצד הבנקים. עקב כך חברות הליסינג פונות לעזרת יבואני הרכב. לדבריו, "חברת ליסינג שתצליח למכור מכוניות חדשות וכך תפגע ביבואן תבטיח לעצמה בעיות אשראי, במיוחד בתקופות כאלה". לנושא האשראי מתווספת אי־הוודאות בנוגע למיסוי הירוק. "היבואנים לא יודעים כמה יעלו המכוניות בחודש הבא", מסבירים בענף הליסינג. "הדבר האחרון שהם מתכוננים אליו הוא אובדן היכולת למכור מכוניות חדשות".

"היבואנים יטפטפו מכוניות לאט לאט"

עם זאת, אף שבבדיקת "כלכליסט" לא נמצאו גורמים בציי הרכב שמסכימים למכור מכוניות חדשות כמו היבואנים הוותיקים, בענף צופים שבעתיד חברות הליסינג דווקא ימכרו מכוניות חדשות.

"ענף הרכב מצוי בימים אלה במגמת שינוי. חברות שעסקו בעבר בליסינג מתמקדות היום במכירת רכבים", מסכם גורם בענף הליסינג. "חברות כאלה הקימו רשתות של עשרות סוכנויות מכירה, ואילו יבואני הרכב נשארו עם קומץ סוכנויות. בשונה מהסוכנויות של היבואנים, בסוכנויות כאלה, בצפון ובדרום, יודעים כיצד למכור מכוניות בלי עניבה. ככל שהמצב הכלכלי יחמיר, יזדקקו יבואני הרכב יותר ויותר לכישורי אנשי המכירות האלה, ואז היבואנים יחלו לטפטף מכוניות בכמויות קטנות לסוכנויות כאלה". לדבריו, "ייתכן בהחלט שלא כל המותגים יימכרו בסוכנויות האלה, וכנראה לא המותגים המובילים. לעומת זאת, במקרה של מותגים חלשים יש סיכוי גבוה יותר למכירה שלא באמצעות רשת הסוכנים. במקרים כאלה עשוי לחול שינוי בהעדפות הצרכנים, שינבע ישירות מהעובדה שמגרשי הליסינג יוכלו לתרום למכירות של מותג זה או אחר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה