אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גיקיפדיה: למה אני מפספס עדכונים בפייסבוק?

גיקיפדיה: למה אני מפספס עדכונים בפייסבוק?

הרשת החברתית הגדולה בעולם משנה כל הזמן את שיטת דירוג הסטטוסים שלה. מה אנחנו יודעים עליה ואיך אפשר לשלוט בעדכונים שאנחנו נחשפים אליהם?

04.06.2013, 11:29 | הראל עילם

מאחורי היד הנעלמה של פייסבוק, שמשפיעה על העולם האישי, החברתי והתרבותי שלנו, עומד אחד האלגוריתמים החשובים והמורכבים בתעשיית הטכנולוגיה. בדיוק כמו שגוגל משפרת באופן קבוע את אלגוריתם החיפוש שלה, כך גם פייסבוק עמלה על "המוח" שמאחורי הפיד.

קראו עוד בכלכליסט

הרוב המוחלט של הגולשים בפייסבוק נחשף לפיד ברירת המחדל, שמציג את העדכונים המובילים בזמן נתון. אבל מהו "עדכון מוביל"? כדי לקבוע זאת משתמשת החברה במגוון רחב מאוד של מודלים, משתנים והגדרות.

חברים של צוקרברג? כנראה שתראו את כל העדכונים שלו חברים של צוקרברג? כנראה שתראו את כל העדכונים שלו חברים של צוקרברג? כנראה שתראו את כל העדכונים שלו

במקרה של עדכוני סטטוס, תמונות וסרטונים שהעלו חבריכם והמשתמשים שאחריהם אתם עוקבים, פייסבוק מדרגת אותם תחילה על פי רמת הקרבה ביניכם. כלומר, היא בודקת כמה פעמים הגבתם זה לזה, כמה זמן אתם מכירים בפייסבוק, כמה חברים משותפים יש לכם, האם יש ביניכם קרבה משפחתית או אחרת בחיים האמיתיים, האם יש לכם תחומי עניין משותפים ועוד. פייסבוק תמיד תעדיף להציג עדכונים מאנשים שקרובים אליכם.

מקדמים תמונות

אחרי בדיקת הקרבה, הרשת החברתית בוחנת מתי העדכון פורסם - ככל שהוא טרי יותר, כך הסיכוי שתיחשפו אליו גבוה יותר. שיקול נוסף שנכנס לתמונה הוא פופולריות: כמה אנשים עשו לייק, שיתפו או הגיבו לעדכון. לתוך כל התמהיל הזה פייסבוק מכניסה עדכונים מדפים שאתם עוקבים אחריהם: דפים מצליחים, וכאלו שאתם נכנסים אליהם לעתים קרובות, יופיעו בתדירות גבוהה יותר.

מה משפיע על המידע שמופיע בפיד? מה משפיע על המידע שמופיע בפיד? מה משפיע על המידע שמופיע בפיד?

המערכת של פייסבוק סובלת מחיסרון ברור. גולשים פעילים יותר ברשת החברתית יזכו לחשיפה רבה, בגלל ההנחה שהם משמעותיים עבורכם ו"קובעי טרנדים". כתוצאה מכך, דווקא סטטוסים שמפרסמים משתמשים פעילים פחות (כמו סבתא למשל, או חבר ביישן) ייעלמו בדרך כלל. כך נוצר מלכוד: משתמשים אלמוניים יתקשו לשנות את מעמדם, כי התכנים שלהם לא ייחשפו לעתים קרובות. ובלי חשיפה הם יתקשו להפוך לפופולריים.

פייסבוק מתחילה בהדרגה לשלב גם אלמנטים של ניתוח התוכן עצמו, ומקווה להציג יותר ויותר תכנים אשר מעניינים אתכם. בנוסף, היא החלה להתחשב בסוג התוכן: תמונות, למשל, זוכות בחודשים האחרונים לעדיפות על פני עדכוני סטטוס.

להחזיר את השליטה

ישנן כמה דרכים לנהל את המידע שאליו אתם נחשפים בפייסבוק. דרך אחת היא לעבור לפיד "העדכונים האחרונים": תמצאו אותו בראש דף הבית של פייסבוק, מתחת לתיבת עדכון הסטטוס. יש ללחוץ על הטקסט "מיין לפי" ואז לבחור "העדכונים המובילים" (או Sort: Top Stories בגרסה האנגלית), ובתפריט שנפתח לסמן את "העדכונים האחרונים" (Most Recent). פיד זה מדגיש את הסיפורים החדשים ביותר ומומלץ למשתמשים כבדים יותר.

בנוסף, כדאי להעיף מבט על סרגל הכלים שמתחת לתמונת הפרופיל שלכם. אחת האפשרויות בו היא "חברים": שם ניתן לארגן רשימות המפלחות את חבריכם לקטגוריות שונות (משפחה, עבודה וכו') ולעקוב אחריהן. אחת מרשימות אלה היא "חברים קרובים", ומשתמשים שיופיעו בה יוצגו בפיד שלכם בתדירות גבוהה.

ואם אתם באמת רוצים להיות בשליטה, תנו בכל זאת קפיצה לפרופילים של חבריכם. לחיצה על התיבה "חברים" בראש העמוד תאפשר לכם להגדיר אם לקבל את כל העדכונים מאותו משתמש, את רוב העדכונים או רק את החשובים ביותר. תוכלו לקבוע אם לקבל התראה על כל סטטוס, ואפילו להסתיר את כל הפרסומים של המשתמש בלי להסיר אותו מרשימת החברים - הטריק המושלם למי שלא רוצה להעליב אף אחד.

תגיות