אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוסף אברמוביץ: "נחזיר את בטר פלייס לרווח תוך שלוש שנים" צילום: אלכס קולומויסקי

ראיון כלכליסט

יוסף אברמוביץ: "נחזיר את בטר פלייס לרווח תוך שלוש שנים"

אברמוביץ, שהודיע כי יתמודד על רכישת בטר פלייס אומר כי "מבחינתי החברה היא נכס לאומי שיש לפעול כדי להציל. בטר פלייס הוא שם של כישלון, נחליף את השם"

06.06.2013, 08:21 | תומר הדר

בימים אלה עוסקים מפרקיה של בטר פלייס בנסיונות לצמצם הפסדים ולמצוא קונים פוטנציאליים, כאשר על רכישת פעילות החברה מתמודדים מספר גופים ביניהם נמנית חברת החשמל לישראל, EDF הצרפתית וגם יוסף אברמוביץ, שהודיע על התמודדותו על רכישת החברה דווקא מעל דפי פייסבוק.

קראו עוד בכלכליסט

אברמוביץ אינו זר לנושא הקלין טק: בשנת 2006 יסד אברמוביץ ביחד עם קיבוץ קטורה השוכן בערבה ודוד רוזנבלט את ARAVA POWER, העוסקת בייצור חשמל מאנרגיה סולארית, שאברמוביץ מכהן כנשיאה. אברמוביץ, שהוגדר בשנת 2012 על ידי רשת CNN כ"אחד מששת החלוצים הירוקים הבולטים בעולם", מתכנן לצמצם את פעילות בטר פלייס במידה ויזכה, לשנות את שמה ולהחזירה לרווחיות בתוך שלוש שנים.

"היוזמה לקחת את פעילות בטר פלייס משותפת לי ולבעלי הרכבים", מסביר אברמוביץ, "מבחינתי בטר פלייס היא נכס לאומי שיש לפעול כדי להציל. מבחינתי מדובר בהזדמנות היסטורית ליצירה של פלטפורמות לשירות עתידי של כל רכב חשמלי שימכר בישראל. אנו יודעים שנדרשת פעולה מול ממשלת ישראל ולכן שכרנו את שרותיו של משרד הלוביסטים גורן עמיר על מנת לנסות ולהשיג הטבות נוספות מן הממשלה כדי שהעסק יהיה בריא. איננו מבקשים כלל תקציבים מן המדינה אך אנו כן מבקשים הקלות מסוימות. בהנחה שהתנאים יתממשו, אנו מצפים שתוך שלוש שנים העסק יהיה רווחי".

יוסף אברמוביץ. "נשנה את השם", צילום: אלכס קולומויסקי יוסף אברמוביץ. "נשנה את השם" | צילום: אלכס קולומויסקי יוסף אברמוביץ. "נשנה את השם", צילום: אלכס קולומויסקי

בטר פלייס שרפה עשרות מיליונים

למרות החזון הציוני, אברמוביץ מודע להיקף ההשקעה הנדרשת, גם לאחר מחיקת חובות: "מאוד קשה להעריך כרגע מה גודל ההשקעה הנדרש אך ברו לנו שמדובר במיליונים. אנחנו כבר ערכנו חישובים משלנו אך אנו ממתינים גם לראות מה המפרקת תאמר בנושא. בימים אלה המפרקת מקצצת את קצב שריפת המזומנים ואנו ממתינים לראות כיצד היא תקדם. אם וכאשר אנחנו ניקח את הפעילות, ננהל את החברה כמו סטארט אפ בתקציב צנוע מאוד. ניהלתי בעבר חברות סטארט אפ ולהערכתי לא מדובר בכסף רב, בטח שלא בקנה המידה שבטר פלייס שרפה עד היום. השרות שינתן ללקוח יהיה בסיסי וכך נימנע מתרחישים להם התרגלנו בימי בטר פליס, בהם עשרות מיליוני דולרים נשרפו".

אחד הפילים הלבנים המכבידים בימים אלה על בר פלייס הוא תחנות ההחלפה, שעולות מדי יום אלפי שקלים, לשון מכתב ששלחה שלשום המפרקת לבית המשפט לקראת סגירתן של ארבע תחנות. לדברי אברמוביץ: "ברור שלא נוכל לשמר את כל התחנות וצריך לסגור חלק מהן, אך הסגירה חייבת להיעשות ביחד עם בעלי הרכב. במסגרת התהליך הזה נצטרך לבצע חשיבה מחדש על כל נושא התפעול והעלויות של התחנות הללו", מסביר אברמוביץ, "נצטרך לקיים משא ומתן מחודש עם בעלי קרקעות ולנקוט בעוד דרכים לצמצום הפסדים. כיום עלויות השכירויות בתחנות ההחלפה מוגזמות מאוד. בחלק מן המקרים ברור לנו שסגירת תחנות החלפה תהיה תהליך כואב אך נחוץ. בעבר בטר פלייס לא הסכימה להצעות שותפות מאוד טובות על תחנות החלפה שכללו מנגנון של חלוקת רווחים ומבחינתנו יה מדובר בטעות שנפעל לתקן", אומר אברמוביץ, "בל נשכח שיש לנו גם יכולת להשתמש בחשמל סולארי של ARAVA POWER - אם האנרגיה תגיע מאנרגיה מתחלפת, חשמל סולארי זול יחסית וגם תעריפי חברת חשמל יעלו בשנים הקרובות. אם אני אכנס כמובן שננסה ליצור אינטגרציה בנושא".

בנוגע למכוניות עצמן, אברמוביץ מדגיש שלא יהסס להמשיך ולמכור מכוניות רנו חשמליות, אך לא בכל מחיר: "הנהגים מאוד אוהבים את המכניות ושבעי רצון מהם. אלה מכוניות טובות. אם יהיו מספיק תחנות החלפה פתוחות יהיה בהחלט היגיון בהזמנת רכבים נוספים מרנו, אך לא היתי עושה זאת עד שהממשלה תוריד את מס הקניה על רכב חשמלי עוד. כיום מוטל על רכב חשמלי מס קניה של שמונה אחוזים אך אם המס יהיה אפס המדינה תתמוך באמת ברכב חשמלי – ואז נהיה פתוחים להזמנת עוד רכבים. אנו גם לא מתכוונים לוותר על כל הסוללות של חברת רנו שנמצאות כיום בישראל, מדובר בחלק קריטי של מחזור הפעולה של הרכב אי אפשר לתפקד בלעדיו".

"בטר פלייס הוא שם של כישלון, נחליף את השם"

כיצד תיראה החברה בעוד חמש שנים?

אברמוביץ: "בטר פלייס הפסידה 850 מיליון דולר, כך שקשה לומר שמדובר באמת במקום טוב. המדינה ספג פגיעה קשה מבחינה מותגית כאומת סטארט-אפ – עלינו להציל את מדינת ישראל ולמתג את החברה מחדש כחלק ממאמצי השיקום. החזון שלנו לעוד חמש שנים הוא שלישראל תהיה תחבורה שחלק גדול ממנה יגיע מתחבורה חשמלית – כשהממשלה תומכת בה במכרזי רכש ובמיסוי. אז נוכל גם לשרת יצרני רכב אחרים ולשקם את הנזק".

תגיות

27 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

24.
אני מקוה שזה יעזור לאברמוביץ ויחזק את דעתו מדוע זה הכוון
ואולי נציג מבט שונה אולי זו היזדמנות? אולי האנשים היוזמים יצליחו לשנות גם כוון כללי של שוק הרכב? ידוע שבעולם יש עוד חברות שמיצרות מכוניות חשמליות וחלקן מאוד מוצלחות TESLA לדוגמא - עוד לא מהפכה אבל בדרל (כולל עסקית) מדוע אין יבוא של רכב חשמלי לארץ? - בגלל עלות הגבוהה של תשתיות במוסכים ובמערכות טעינה. יתכן ועוד ניתן להקים על בסיס אנשי BP חברה שירות לכלל מכוניות חשמליות ולטעינה. גם אנשים ימשיכו לעבוד וגם השוק יתפתח (תחרות - זוכרים? מול מכוניות מזהמות וחשמליות אחרות) וגם ליבואנים לא תהיה סיבה מדוע נמנעים ניבוא מכוניות חשמליות. אולי ... אני מוכן ללא תמורה לחשוב יחד עם פורום מתאים מה ואיך לעשות. זו היזדמנות לשנות ולכבוד יהיה לי לקחת חלק בזה נב בעלי העסק שמעו אותי אבל אמרו שזה לא הכוון ועוד - העיקר לא !
יעקב קאול , חיפה  |  09.06.13
לכל התגובות