אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לפרק את שוק הכרמל ולחבר את יפו לתל אביב

לפרק את שוק הכרמל ולחבר את יפו לתל אביב

התכנית לשיקום השוק תחסום את החיבור בין יפו אל מרכז תל אביב. יש לסגור את השוק הפתוח ולהעבירו לבניין מקורה לטובת ציר מחבר ומגורים מוזלים שיפיחו חיים בדרום העיר וביפו

07.06.2013, 07:55 | נחום כהן

כל תושבי תל אביב - יפו יודעים את העובדות הבאות: העיר דורכת במקום, וזאת למרות הבנייה בפרוורים, שהיא, למעשה, נטולת כל משמעות עירונית. המקום המוזנח ביותר בתל אביב - יפו, הוא הפחות הגיוני להזנחה מתמשכת. זהו האזור המצוי בין תל אביב ויפו שהיה קרוי מנשייה, השכונה הערבית אותה השלטונות הקפידו להרוס ללא תקומה. זהו המרכז הגיאוגרפי היקר במדינה, שמשקלו התכנוני לא יסולא בפז, שלו יש את היכולת להכניס שינוי תודעתי משמעותי לעיר ולפיתוחה. אלא שהיום זוהי אדמת מדינה מופקרת, שהעירייה מעולם לא העזה להילחם עליה.

עם זאת, נתבשרנו לאחרונה כי תכנית, הקרובה למרכז שומם זה, והנוגעת לשוק הכרמל, עברה אישור בוועדה המחוזית. על פי התכנית, שוק הכרמל יכוסה בגג מסיבי, יעבור ניקיון משוכלל ושרות עירוני, בעלות כספית גבוהה של 150 מיליון שקל. הגג יהיה דומה לגג הקיים בשוק "מחנה יהודה" בירושלים. אלא שיש דמיון מועט, אם בכלל, בין שוק הכרמל לבין שוק מחנה יהודה, מאחר והאחרון איננו מצוי במרכזה של העיר.

שוק הכרמל. התכנית תמנע כל אפשרות ליצירת לב עירוני חזק, צילום: טל שחר שוק הכרמל. התכנית תמנע כל אפשרות ליצירת לב עירוני חזק | צילום: טל שחר שוק הכרמל. התכנית תמנע כל אפשרות ליצירת לב עירוני חזק, צילום: טל שחר

שוק הכרמל פרוס על ציר תל אביבי חשוב, בין מערב העיר לכיוון יפו, המנותקת היסטורית מן הרקמה התל אביבית. הציר עובר דרך שכונת מנשייה. בשל עובדות אלה, התכנית החדשה תחסום לנצח את הציר מכיוון דרום. טעות כזו, עשויה להיות הרסנית, כי תגרום לכך שיפו לא תחובר לעולם אל מרכז תל אביב, וגם תגרום לכך שמרכז השטח שבין שתי הערים יישאר ללא שימוש. בנוסף, היא תמנע כל אפשרות ליצירת לב עירוני חזק.

במציאות התל אביבית - צפונה של העיר מנותק היסטורית מן הדרום ומיפו ומחוסר רקמה רציפה לכיוון מנשייה ההרוסה. שדרות רוטשילד חסומות אל הים בצורה מוחלטת. גם הטיילת עדיין מחולקת לשני חלקים: הצפון מסודר ומאורגן על פני חוף הים בואכה אלנבי. מאלנבי ועד יפו, אזור החוף הוא ריק ולכן אינו יכול להוות מרכז חיבור טבעי אל יפו. הריקנות הזו במרכז העיר, משתרעת על פני כמעט שני קילומטרים. זהו אסון מבחינה עירונית. משטח זה אין גם גישה לחוף בשל אשפת ההריסות של מנשייה הערבית; גינות ענקיות וריקות מאדם (כי אין מגורים ודיירים בסביבה); חניונים מבזבזי שטח; פעילות חלשה של מתחם "התחנה" ומסוף של אוטובוסים ״כרמלית״ ענק ובלתי חוקי.

הפתרון לחידוש הלב של תל אביב, מתחיל בפתיחת הציר המדובר כהמשך טבעי לרחוב המלך ג׳ורג׳. יש לבטל כליל את כל השוק הצבעוני ולהעבירו לבניין, שיהיה מושך באותה מידה. בניין שוק ייחודי, בשטח מתאים, מעט דרומית לשוק הנוכחי. הדבר כרוך בביטול החניון והגינות המיותרות. תוכנית זו תוסיף פנים חדשות לחיבור החשוב של תל אביב דרומה. כל השטחים המתפנים ינוצלו למגורים בקומות החסרים במרכז, תוך מתן דגש על הורדת מחירים וניצול הקרקע עד תום. הבניינים ילוו בעיצוב כיכר מרכזית חדשה, מלאת חיים, כיאה למרכז גדול, המאחד את כל חלקי העיר סוף סוף.

ההפרדה, הכמעט סימבולית, הנמשכת מזה 65 שנה, בין עיר "ערבית" – יפו, לבין עיר "ציונית" – תל אביב, איננה רלוונטית כבר מזמן וצריכה להימחק. 

עתודות קרקע יקרות במרכז העיר הן חמצן כלכלי בכל המובנים, המחייה את העירוניות. לרוע המזל, העתודות המרוכזות במנשייה וביפו הן בשליטת מינהל מקרקעי ישראל, השולט היחיד בנדל''ן במדינה. ביקורת נוקבת על מעורבותו השלילית בתכנון לקוי ופרוורי, וספקולציה ללא מצרים לטובת הקבלנים, כבר נשמעה לא פעם. למינהל אין שום עניין בפיתוח עירוני איכותי ובייחוד לא בתל אביב. הקרקעות האלה חייבות לעבור לרשות העיר תל אביב, בהפקעה חוקית ופשוטה יחסית. המדינה תפוצה באופן עתידי. אין ספק, כי העיר תחדש את ייחודה, והכלכלה שלה תתרומם בעקבות הבנייה המרוכזת באזור הזה.

הכותב הוא מתכנן ערים ומרצה במכללה החברתית כלכלית

תגיות

37 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

37.
Cars are not Connectivity
מר כהן שלום רב - בבקשה תסביר למה ״לחבר״ זה אומר לשים כביש למכוניות בין 2 נקודות. מה רע במרקם שמוכוון לקנה המידה ומהירות הליכה של בני אדם? יש בעיה עם מנשיה? בוא נתכנן את מנשיה. נ.ב. - תסתובב פעם בדהראווי, מומבאי - מקום מרתק וצבעוני. יש לנו כמה דברים ללמוד.
גל האדריכל , תל אביב מרכז  |  30.06.13
36.
ירושלים זה לא תל אביב
אל זאב הירושלמי, תודה. שוק מחנה יהודה מעולם לא חסם דבר, הוא לא דומה מבחינה עירונית. שוק הכרמל צמח מתוך הניתוק אל יפו, והוא על ציר עירוני יחיד - צפון דרום, המשך לחיבור בודד, רחוב המלך ג'ורג'. כל הסביבה הפכה לסלאם ענקי, שלא יהיה לעולם בריא. אתה רואה רק "צבעוני", ולא את הבעיתי. שוק מקורה שאני מציע יהיה "צבעוני" באותה מידה, עם תכנון נכון, ובגודל דומה, אבל לא חוסם, נקי ובעל הבדלים קטנים לקיים. לתל אביב כנגד יפו יש בעיות של חיבורים, לעומת תל אביב, ירושלים אורבנית עדיין לא קיימת אפילו. בהקשר של שמירת אתרים בתל אביב, אם היית מתענין, היית יודע שאני אשם בשימור עג'מי ופלורנטין, שלא לדבר על ביניני הבאוהאוס, אותם תעדתי עוד בשנות הששים.
נחום כהן , תל אביב  |  11.06.13
35.
האיזור אינו מחסום המחלק את העיר אלא הזדמנות לחיבור חלקיה השונים.
במקום להתייחס לאיזור כסתימה, כמחסום לתנועה שמחלק את העיר אולי עדיף לחשוב על האיזור כהזדמנות לחיבור חלקים שונים של העיר. על ידי פיתוח איכותי ותכנון טוב, שיפור סביבתי אמיתי ניתן יהיה להתגאות בשוק שכרגע באמת לא מטופח במיוחד, וחבל. בשביל לפתוח ציר קצת יותר ישיר בין קינג ג'ורג' לבין מנשייה לא צריך להחריב את השוק שהוא חלק מהותי מהמרקם העירוני. לא מדובר בנטל או מטרד, אלא בנכס עירוני תרבותי שיש לשפר ולעודד. גם שוק מחנה יהודה בירושלים עבר שידרוג מאוד מוצלח בסך הכל והפך למוקד נעים יחסית ומטופח ועשיר תרבותית. גם הוא יושב במרכז העיר במקום שבאופן טבעי הוא "לא נוח" לתנועה. אז מה? השוקניון שהוקם ליד מחנה יהודה נחל כשלון חרוץ. תעשה שם סיבוב קטן ותבין איזה זוועה. בהצלחה לתלאביבים בשמירה על נכסי עירם! זאב
זאב מירושלים  |  10.06.13
34.
אם החלקים המטופחים של העיר כ"כ טובים
אז מדוע הם לא הפכו למרכז שוקק? מדוע המוני אנשים מעדיפים את אותו איזור מוזנח? אני חושב שצריך להזהר מתכנון יתר. לעיר יש חיים משלה, והציבור יודע מה הוא אוהב. הכרמל, בצלאל, כרם התימנים הם מקומות שוקקים וצבעוניים ומלאי אופי שמושכים המוני מבקרים ותיירים, ולא סתם
ערן , תל אביב  |  08.06.13
לכל התגובות