אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניופאן מנסה למכור את רשת החשמל הסיטונאי צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

ניופאן מנסה למכור את רשת החשמל הסיטונאי

יבואנית החשמל שרכשה ב־2010 שליש מרשת החשמל הסיטונאי מעוניינת למכור את חלקה ברשת המפסידה ולהיפרד מהשותפים אבי סופר ואייל בן אליעזר. סופר עשוי לרכוש את הנתח שתמכור ניופאן ולנסות למזג את הרשת לקבוצת החשמל שבבעלותו

11.06.2013, 06:47 | אורנה יפת

יבואנית מוצרי החשמל ניופאן מעמידה על המדף את החלק שלה ברשת החשמל הסיטונאי (33%) מקבוצת אבי סופר. ל"כלכליסט" נודע כי לאחרונה פנתה היבואנית לרשתות מתחרות הפועלות בתחום החשמל והציעה להן לרכוש את חלקה. 

קראו עוד בכלכליסט

את רשת החשמל הסיטונאי ייסדו בשנת 2004 אבי סופר (33%) ואייל בן אליעזר (33%), המשמש כמנכ"ל. ניופאן נכנסה לרשת בשנת 2010 ורכשה מהשניים שליש ממניותיה תמורת כ־8 מיליון שקל. ההשקעה של ניופאן ברשת לא השתלמה, והיא רושמת הפסדים בשנים האחרונות.

על פי הערכות בשוק, מי שעשוי לרכוש את חלקה של ניופאן ברשת הוא סופר עצמו, שינסה בהמשך למזג את פעילותה עם הפעילות הקמעונאית של רשת החשמל הנושאת את שמו. ככל הנראה סופר לא יסכים לשלם סכום גבוה בתמורה לרשת המפסידה, וכך עלולה ניופאן להיאלץ לוותר על חלקה תמורת סכום נמוך יחסית.

במקביל ליציאתה המסתמנת של ניופאן מהשותפות מנסה הרשת למזער את הפסדיה ולמכור שני סניפים מפסידים שהיא מפעילה בטבריה ובנהריה. אם היא לא תצליח למכור את הסניפים המפסידים, הם עשויים להיסגר.

ניופאן לא אהבה את המבצעים העמוקים

הרצון של ניופאן לצאת מהרשת נובע, בין היתר, מחילוקי דעות בינה לבין המנכ"ל בן אליעזר באשר לדרך הניהול של הרשת. דרך ניהול זו כוללת מבצעים עמוקים והשקעה מסיבית בפרסום. בניופאן לא אוהבים את השיטה, כי היא דורשת השקעת משאבים כספיים ניכרים ובשורה התחתונה לא הניבה תוצאות.

מימין לשמאל: סופר, בן אליעזר וגיור. חילקו ללקוחות כבש חינם בחג הקורבן, צילום: אוראל כהן מימין לשמאל: סופר, בן אליעזר וגיור. חילקו ללקוחות כבש חינם בחג הקורבן | צילום: אוראל כהן מימין לשמאל: סופר, בן אליעזר וגיור. חילקו ללקוחות כבש חינם בחג הקורבן, צילום: אוראל כהן

לאחרונה אף מינתה ניופאן איש כספים מטעמה, יורם גבאי, שתפקידו לפקח על ההתנהלות העסקית ברשת ולבחון בדקדקנות את רמת ההוצאות שלה, את הפרסום ואת המבצעים.

בן אליעזר ניסה להיות "רמי לוי של ענף החשמל" ויזם מבצעים פרובוקטיביים כדי למשוך לקוחות לחנויות. כך נמכר למשל בטבריה די.וי.די ב־10 שקלים והוצע "כבש מתנה תמורת מוצרי חשמל" בחג הקורבן, וכן נמכר בבאר שבע טאבלט ב־10 שקלים (מהלך שהסתיים בהתנפלות המונית שגרמה הרס רב והפסדים לרשת).

אמנם מהלכים אלה משכו לקוחות רבים לרשת, אך הם לא הוכיחו את עצמם, היות שהלקוחות התמקדו במבצע שהוצע להם ולא חזרו לרשת או הגדילו את הקנייה. "הדימוי שנוצר לרשת הוא שכדאי לקנות בה רק כשיש מבצעים ומחלקים מוצרים ב־10 שקלים", טוען גורם בענף החשמל. "המבצעים יצרו חשיפה רבה לרשת, אך לא הביאו אליה חוג לקוחות קבוע".

הרשת שממוצבת, כאמור, כרשת דיסקאונט מונה עשרה סניפים שהשטח הממוצע של כל אחד מהם הוא 500 מ"ר. הסניפים ממוקמים במרכזי קניות של קבוצת ביג ובקניוני G של קבוצת גזית גלוב. העובדים ברשת מועסקים בשתי משמרות ועובדים גם במוצאי שבת, מה שמעלה את הוצאות הרשת על שכר עבודה. לרשת הוצאות גדולות על פרסום ועל אחזקת מלאי גדול במחסנים, ועל כן היא מתקשה להרוויח בשוק החשמל התחרותי, שבו גם כך מרווחי הרווח אינם גבוהים במיוחד.

יצאו לאחרונה גם מרשת א.ל.מ

ניופאן מנסה לצאת מהרשת חודשים ספורים לאחר שהחזירה לאלייד את חלקה במיני ליין (25%), בעלת רשת החשמל א.ל.מ. יבואנית החשמל עשויה להתקשות למכור את חלקה ברשת החשמל הסיטונאי, כפי שהתקשתה למכור את חלקה ברשת בסט ביי (50%).

בעבר דרש הממונה על הגבלים עסקיים מניופאן למכור את חלקה בבסט ביי, לאחר שרכשה את חלקה במיני ליין. מכירת בסט ביי היתה תנאי מתלה שהציב הממונה על הגבלים לעסקה. התנאי לא התקיים, אך כעת ניופאן אינה מחויבת בו, לאחר שמסרה את מניותיה במיני ליין לאלייד.

בתקופת כניסתה של ניופאן לרשת החשמל הסיטונאי ב־2010 התרחשו הרבה מיזוגים ורכישות בענף החשמל, כשהיבואניות ניסו לרכוש לעצמן עוד ועוד שטחים על רצפת המכירה. חצי שנה לפני שרכשה ניופאן את חלקה ברשת היא נכנסה כשותפה בבסט ביי. בשלב הראשון רכשה החברה 26% מבסט ביי לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל ולאחר מכן רכשה 24% נוספים מהרשת.

בניופאן סירבו להגיב לידיעה.

בן אליעזר בתגובה: "הרשת מפסידה כי היא עדיין בהקמה, ובסך הכל אנחנו מרוצים מתוצאותיה. נתנו פרק זמן של 6-3 חודשים לבחינה מחודשת של הפעילות בשני הסניפים שאנו שוקלים לסגור ובכל מקרה אנחנו מחפשים במקביל מיקומים לסניפים חדשים בחיפה, ירושלים ואשדוד. אני מאחל לכולם שותפים כמו שלי".

שנת הקמה: 2004

מייסדים: אבי סופר והמנכ"ל אייל בן אליעזר

בעלים: סופר (33.3%), בן אליעזר (33.3%) וניופאן (33.3%)

מספר סניפים: 10

מחזור מכירות משוער ב־2012: 90 מיליון שקל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
למגיב 1 - אינך יודע לערוך עיסקת רכישה!
למה לא לומדים מהניסיון, ותמיד חוזרים על אותן טעויות? זכור שני דברים חשובים: 1. במעמד החתימה על העיסקה - שלם רק (אך ורק!!!) מקדמה בשיעור מקסימלי (מקסימלי!!!) של 10%. את היתרה תשלם רק במעמד קבלת הסחורה. לא יסכימו (יסכימו!) - חפש ספק אחר. 2. בטופס ההזמנה דאג שיצויין מועד האספקה, ולידו תוסיף (בהסכמת הספק) - כל שבוע איחור באספקה יחייב את הספק בפיצוי בשיעור 10% מערך העיסקה. לא יסכים - חפש ספק אחר (כי הנוכחי כבר יודע במעמד החתימה שלא יעמוד ביעד האספקה...)
אלי בר-נס , רחובות  |  11.06.13
לכל התגובות