אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Waze: הסיפור מאחורי רכישת האפליקציה היקרה אי פעם צילום: תומי הרפז

בלעדי לכלכליסט

Waze: הסיפור מאחורי רכישת האפליקציה היקרה אי פעם

מנכ"ל גוגל, לארי פייג', דחף לעסקת הרכישה לאחר שקרא את הידיעה שפורסמה לראשונה ב"כלכליסט" על המו"מ עם פייסבוק, שהחל בכוונה תמימה; וכמה יקבלו עובדי החברה? גילויים חדשים במשא ומתן הקצר לסגירת עסקת המיליארד של Waze

13.06.2013, 23:11 | אסף גלעד
מנכ"ל גוגל לארי פייג' היה המנוע שמאחורי עסקת הרכישה של Waze בישראל, כך נודע ל"כלכליסט" שמביא לראשונה את הפרטים המלאים על המשא ומתן מאחורי עסקת המיליארד של האפליקציה הישראלית. פייג' ביקש להתחיל את המשא ומתן לאחר שקרא את הידיעות בדבר המגעים שמנהלת חברת הניווט הישראלית עם פייסבוק, ידיעה שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט" לפני כחודש.

קראו עוד בכלכליסט

פייג' התניע את העסקה, והיה נכון לרכוש את Waze מאז תחילת המשא ומתן, כמו כן הביע פייג' נכונות לעמוד בכל דרישותיה של Waze והמשקיעים שלה, והכין את הקרקע להזרמה מיידית של 1.03 מיליארד דולר לבעלי המניות בחברה. נכונותו של פייג' לסגור את העסקה במהירות, וההיענות הישראלית המהירה, היא זו שאפשרה לסגור את העסקה במשא ומתן שארך כשבועיים בלבד. פייג' העמיד לרשות המשא ומתן את חטיבת המפות של גוגל המורכבת כולה ממומחים בעלי שם בתחום יישומי הניווט, ואלה הבינו במהירות כיצד יוכלו להטמיע את האפליקציה הישראלית במערכת המפות של ענקית החיפוש.

לארי פייג לארי פייג' דחף להשלמת העסקה עם Waze | צילום: בלומברג לארי פייג

סיפורה של עסקה

ראשיתו של המשא ומתן, כאמור, בחשיפת "כלכליסט" בדבר המגעים של Waze עם פייסבוק. אנשי הפיתוח העסקי ניגשו לנועם ברדין, מנכ"ל Waze והציעו לו את האפשרות להתחיל במשא ומתן לרכישה כמעט מיידית. ברדין ושותפו למו"מ, ניצן הירש-פלק ממשרד גרוס, עורך הדין של החברה, ניהלו עד אז את המשא ומתן עם פייסבוק לבדם, ללא מעורבות של בנקאי השקעות. היה זה כבר בעיצומו של המשא ומתן עם הרשת החברתית, שהחל עוד בחודש פברואר. ברדין והירש-פלק סירבו להגיב לפניות "כלכליסט" בנושא.

ל"כלכליסט" נודע כי הדיונים בין פייסבוק ל-Waze החלו בצורה תמימה לחלוטין דווקא בנושא שיתוף פעולה בין שתי הרשתות. השתיים תכננו להשיק במסגרת גרסא 3.7 של Waze תכונה חדשה שתאפשר לנהגים המשתמשים ב-Waze לנווט יחד לאירוע שנוצר בפייסבוק, וכן את האפשרות לראות בסרגל מיוחד המוצג על גבי האפליקציה את החברים המגיעים לאירוע, ולהבחין האם הגיעו למקום. לאחר שבועות ספורים הפתיעו בכירים בפייסבוק את מנהלי Waze עם הצהרתם על רצונם לבצע השקעה אסטרטגית בחברה הישראלית, דיונים שהתפתחו עד מהרה למשא ומתן לרכישת החברה.

הביצועים של מניית פייסבוק גרמו ל-Waze להעדיף את גוגל, צילום: בלומברג הביצועים של מניית פייסבוק גרמו ל-Waze להעדיף את גוגל | צילום: בלומברג הביצועים של מניית פייסבוק גרמו ל-Waze להעדיף את גוגל, צילום: בלומברג

אלא שפייסבוק היא חברה קטנה מגוגל וחסרה מומחים בתחום המיפוי. לפיכך, בדיקת פייסבוק את התחום החדש עבורה ארכה שבועות ארוכים. המשא ומתן עמה כלל בדיקות נאותות רבות ובדיקות רבות של פייסבוק על הקמת המפה החברתית שלה. המשא ומתן על רכישה שהחל רק בחודש מרץ, נחשף לראשונה בתחילת מאי ב"כלכליסט", כאשר כבר היה מרחק ימים מכוונות החתימה של שני הצדדים.

כאמור, פייסבוק התקשתה להתחייב כי מרכז הפיתוח הישראלי ברעננה ייוותר על כנו. בנוסף, פייסבוק יכלה להעביר רק 60% מסכום הרכישה, שעמד אז על כמיליארד דולר, במזומן, והשאר במניות. אנשי Waze היססו אם לחתום עם פייסבוק על ההסכם, כיוון שגורלו של מרכז מו"פ לא הובטח, וכיוון שהיקף גדול מן הרכישה יועבר במניות פייסבוק שאינן ידועות ביציבות או בשיעורי צמיחה מרשימים במיוחד.

בשבוע שלאחר מכן הגיעה ההצעה מגוגל. בעוד שלענקית החיפוש הר של מזומנים בשווי של כ-33 מיליארד דולר, והיא יכולה להרשות לעצמה להקצות מיליארד במזומן למטרת הרכישה, פייסבוק התקשתה לעשות כן עם קופת מזומנים בסך 10 מיליארד דולר 'בלבד'. נכונותו של פייג' לסגור את העסקה, המומחיות וזריזות-הפעולה של מנהלי חטיבת המפות של גוגל, שמעסיקה 2,500 עובדים ואת מומחי המיפוי הדיגיטלי הגדולים בעולם, הם שאיפשרו סגירה מהירה של משא ומתן מרתוני שארך מעט מעל לשבועיים בלבד.

בניגוד לפרסומים שנפוצו בכלל העיתונות הישראלית בחודש ינואר השנה, לא התקיים כל משא ומתן עם אפל וזו מעולם לא ניגשה ל-Waze בכוונה לנהל משא ומתן לרוכשה, כך שווייז ניהלה משא ומתן עם פייסבוק וגוגל בלבד על רכישתה. מנהלי Waze לא שכרו בנקאי השקעות, כלומר הם לא התכוונו ליצור דינמיקה של משא ומתן עם כל החברות שיתאימו לרכישתה.

לא כל העובדים מיליונרים

106 העובדים בחברה יקבלו 120 מיליון דולר כתכנית תמריצים שתנוהל בארבע השנים הקרובות, אך לא כולם יהפכו למיליונרים. מרכז המו"פ הישראלי ברעננה ימשיך להיות מנוהל בידיו של המייסד אמיר שנער, אך מי שיקבע איזה עובד ייהפך למיליונר תהיה דווקא גוגל. נציגי גוגל ייערכו בשבועות הקרובים תהליך נמרץ של ראיונות והערכות שייקבעו את התגמול שייקבל כל עובד.

נציגי גוגל יעדיפו לתגמל יותר עובדים בעלי נסיון, בעלי ותק בחברה וכן בעלי תואר אקדמי. איש מהעובדים לא יפוטר וכן לא יספוג ירידת שכר, אך גובה הבונוס והשכר שיקבל ייקבע באמצעות הראיונות ותהליכי ההערכה של גוגל. בניגוד לפרסומים בעיתונים הכלכליים בימים האחרונים, מרבית העובדים לא יהפכו למיליונרים בדולרים. מרביתם יקבלו תגמולים של מאות אלפי דולרים במשך ארבע שנים, בתלות בכמות הזמן שיישארו גם לאחר המכירה. העובד שיתוגמל ברמה הנמוכה ביותר בחברה יקבל 'רק' 120 אלף דולר.

צוות הבכירים של Waze, צילום: תומי הרפז צוות הבכירים של Waze | צילום: תומי הרפז צוות הבכירים של Waze, צילום: תומי הרפז

עובדים שמועסקים לפחות שנה בחברה יקבלו 150-800 אלף דולר. המנכ"ל נועם ברדין יקבל כ-45 מיליון דולר לבדו. כפי שפורסם בעבר, אהוד שבתאי, מייסד החברה, צפוי לקבל כ-57 מיליון דולר, נשיא החברה אורי לוין יכניס לכיסו 27 מיליון דולר והאחים גילי ואמיר שנער יקבלו 24 מיליון דולר כל אחד. גוגל התחייבה להותיר את המרכז על כנו בישראל, אלא שבניגוד לפרסומים מהימים האחרונים לא התחייבה לעשות זאת למספר מסוים של שנים.

עם זאת, גוגל מבינה כי עליה להותיר את האופרציה הישראלית על כנה כדי להמשיך ולקיימו כפי שהיה עד כה. המייסד אמיר שנער ימשיך לנהל את מרכז החברה בישראל , בעוד שהמנכ"ל ברדין יהפוך לסגן נשיא בגוגל וימשיך לנהל את Waze מתוך מטה גוגל במאונטן וויו.

ורטקס תשיג את התשואה הגבוהה ביותר

רק לפני שנה וחצי, בחודש אוקטובר 2011, נערך סבב הגיוס האחרון של Waze לפי שווי של 250 מיליון דולר. בסבב זה נכנסו לחבר הדירקטוריון של החברה אנליסטית-העל מארי מיקר, שידועה בעמק הסיליקון ובניו יורק כמי שמפיקה את דו"ח הטכנולוגיות החמות הנקרא והמשפיע ביותר על ידי האנליסטים וחברות הטכנולוגיה הגדולות.

מיקר היללה שוב גם במצגת ששחררה השנה את יכולותיה של Waze, דבר שפעל לטובת המוניטין של החברה הישראלית. באותו הסבב הצטרף לדירקטוריון גם ג'ייסון וונג, נציגו של המיליארדר ההונג-קונגי לי קה-שינג בהשקעות הטכנולוגיות שלו. תפקידו של וונג היה להביא את Waze למזרח אסיה, דבר שרשם הצלחה בחודשים האחרונים עם הפריצה למלזיה, שם זוכה Waze לפופולריות מיוחדת.

בתקופה קצרה זו של שנה וחצי הספיק שוויה של הרשת החברתית לנהגים Waze לתפוח פי ארבעה. המשקיעים סירבו למכור את העסקה בפחות ממיליארד דולר, מה שאכן קרה בסופו של דבר. עם זאת, המשקיעים ובעלי המניות יקבלו את הכסף כולו במזומן. ובניגוד לפרסומים מהימים האחרונים, אלה לא יצטרכו להמתין. הכסף כולו יחכה להם בבנק בעוד ימים ספורים.

קרן ההון סיכון ורטקס הישראלית מיסודו של יורם אורון תרשום את התשואה הגדולה ביותר מהעסקה, פי 21 על השקעתה, בתוך חמש שנים, ותכניס לקופתה 127 מיליון דולר. קרן מאגמה של מודי רוזן ויהל זילכה תרשום תשואה של פי 15-16 ותכניס לקופתה 160 מיליון דולר. השותפים המרכזיים בקרן יקבלו 5 מיליון דולר כל אחד על העסקה.

תגיות