אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שקיפות: מה שהושמט משיעורי אזרחות צילום: אוראל כהן

שקיפות: מה שהושמט משיעורי אזרחות

לחור השחור בתקציב הוקדשו אינספור מילים, אולם התקנונים שמאפשרים לנבחרים בישראל להסתתר בעת התוויית המדיניות כמעט לא נוכחים בדיון הציבור

16.06.2013, 08:26 | תומר אביטל
בבית הספר למדנו על הליך חקיקה טהור ודמוקרטי, אך כשצוללים למנגנון קבלת ההחלטות מגלים את השלבים שהושמטו משיעורי אזרחות. לחור השחור בתקציב הוקדשו אינספור מילים, אולם התקנונים שמאפשרים לנבחרים בישראל להסתתר בעת התוויית המדיניות כמעט לא נוכחים בדיון הציבורי.

החדרת קרני השמש למסדרונות החקיקה תצמצם את הליכי המקח והממכר שנעשים בחשכה בחסות החוק יותר מכל שינוי בשיטת הממשל. בראש ובראשונה פרסום שמות הנבחרים וציון האופן שבו הצביעו יאפשרו לציבור הבוחרים לדעת מי האחראים באופן אישי למדיניות הציבורית. החשש מפני פרסום מביך בדבר הוצאות בזבזניות העשוי לפגוע בתדמיתם יגרום לשרים ולחברי הכנסת לחשוב פעמיים לפני כל פעולה.

הכנסת, צילום: מיקי נועם אלון הכנסת | צילום: מיקי נועם אלון הכנסת, צילום: מיקי נועם אלון

אם הציבור יעודכן מראש, במקום בדיעבד, בהחלטות עקרוניות העולות על הפרק, הוא יוכל להיערך ולהפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות. דוגמה לכך היא הקמפיין הציבורי הרחב בנושא יצוא הגז, שכבר גרם לממשלה לדחות את ההצבעה בנושא מחשש לתגובת הציבור. כך גם פרסום רשימת הלקוחות של חובשי הכובעים הכפולים שמייעצים לנבחרים וחשיפת תיקי המניות שלהם ופגישותיהם תוך השחרת מידע ביטחוני או אישי. שקיפות זו תחייב את הנבחרים להקשיב לאנשים משני צדי המתרס ולקבל החלטות "נקיות".

בירושלים פועלים לפי החוק והתקנון, אלא שאחרי שהציבור כבר החליף את רוב הנבחרים אולי הגיע הזמן להחליף גם את החוק והתקנון.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות