אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
העליון הקפיא את המכרז לצמצום ספקי שירותי הקרקע בנתב"ג צילום: דוד הכהן

העליון הקפיא את המכרז לצמצום ספקי שירותי הקרקע בנתב"ג

חברת Laufer ערערה על החלטת רש"ת מלפני שבועיים לפרסם מכרז לפיו הספקים יצומצו משלושה לשניים. העליון החליט להקפיא בחודש את המכרז עד לדיון בנושא. רשות ההגבלים העסקיים חוששת שהמהלך יוביל להתייקרות כרטיסי הטיסה

19.06.2013, 09:47 | תומר גנון

בית המשפט העליון הוציא צו ארעי המקפיא לחודש את הליך הגשת ההצעות למכרז רשות שדות התעופה (רש"ת) לצמצום ספקי שירותי הקרקע בנתב"ג משלושה לשניים. הצו ניתן בעקבות ערעור שהגישה חברת Laufer על החלטת רש"ת מלפני שבועיים לפרסם את המכרז.  

"נוכח המועד הקרוב הקבוע לדיון בערעור (24.7.2013)", כתב השופט עוזי פוגלמן בהחלטה שניתנה אתמול, "החלטתי להורות – בשלב זה – על מתן צו ארעי המקפיא את הליך הגשת ההצעות למכרז החדש".

נתב"ג, צילום: יסמין גיל נתב"ג | צילום: יסמין גיל נתב"ג, צילום: יסמין גיל

לצמצום מספר ספקי שירותי הקרקע בנתב"ג מתנגדת גם רשות ההגבלים העסקיים. היא חוששת שהוצאתו של אחד המתחרים מהשוק תחזק את כוחן של חברות שירותי הקרקע הנותרות מול חברות התעופה הזרות, ותוביל לייקור התעריפים שיגולגלו בהמשך לצרכן הסופי – רוכשי כרטיסי הטיסה.

שירותי הקרקע בנתב"ג מופעלים כיום על ידי שלוש חברות ישראליות – Laufer עם נתח שוק של 52%, QAS עם נתח שוק של 31%, ו-Aero Handling עם נתח שוק של 17%. השירותים ניתנים לכ־160 חברות תעופה זרות הפעילות בשדה, מלבד אל על שמספקת את השירותים לעצמה. בין היתר הם כוללים צ'ק אין, עלייה למטוס, וכן פיקוח על כך שכלל השירותים הניתנים בשדה (ניקיון, העמסה, פריקת מזוודות וכו') יבוצעו בלוח הזמנים הקפדני של נתב"ג.

לאחרונה החליטה ועדת המכרזים העליונה של רש"ת לפרסם את המכרז החדש למתן הרשאה למתן שירותי קרקע, שבו יצומצם מספר החברות משלוש לשתיים. ברש"ת טוענים כי אם לא יצומצם מספר הספקיות תפגע איכות השירות. רש"ת מבססת את קביעתה על חוות דעת כלכלית שהוכנה על ידי חברת הייעוץ "פארטו" לפיה: "בשוק שבו צפויים לחצים כלכליים הולכים וגוברים מצד חברות התעופה, לא ניתן לקיים לאורך זמן שיווי משקל שבו פועלות חברות שירותי הקרקע לאספקת שירותים באיכות טובה, כאשר מלכתחילה רמת הרווחיות שלהן נמוכה מאוד, ורמת התחרותיות הגבוהה ביניהן מחייבת הורדת מחירים מעת לעת".

מרש"ת נמסר: "אנו מכבדים כל החלטה של בית המשפט וננהג לפיה ככתבה וכלשונה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
איזו בדיחה!!
המכרז החדש נועד לוודא שכלל השירותים הניתנים בשדה (ניקיון, העמסה, פריקת מזוודות וכו') יבוצעו בלוח הזמנים הקפדני של נתב"ג? אין שום קשר בין המכרז לשירותים האלה! כל השירותים ניתנים על ידי רש"ת מבלי שלחברות התפעו.ל תהיה יכולת לספק את השירותים האלה! נסו לברר עם חברות התעופה מדוע בקיץ צריכים להמתין עד שלוש שעות (לא זאת לא טעות) עד שצוות הניקיון יגיע אל המטוס? נסו לברר מדוע צוות הניקיון לא מוכן לעבוד במטוס שבו המיזוג לא פועל בגלל שהרש"ת העבירה את המטוס לעמדה שבה לא מותנת מערכת מיזוג? מדוע המכרז מגביל את יכולת החברות לספק שירותים סטדנרטיים עפ"י חוזה Airport Handling Manual סטנדרטי של IATA? איכות שרות? השבוע נשלחו מטוסים לעמדות חנייה מרוחקות רק בגלל ששלוש עמדות נחסמו לטובת טקס יח"צ של לופטהנזה (הגעת מטוס 747-800) שכלל הקמת בית קפה ושאר שטויות.... מי גרף את הכסף? על חשבון מי? אל תתנו להם לעבוד עליכם. זה קישקוש מוחלט!!!! די! תעשו כבר סוף לשחיתות הזאת!!!
צחי  |  20.06.13
2.
יש פה אמירה שחשודה כ"מלקקת" לרשות שדות התעופה
"כלל השירותים הניתנים בשדה ..... יבוצעו בלוח הזמנים הקפדני של נתב"ג". סליחה על הביטוי אבל אלה שטויות. חברות שרותי הקרקע מתחרות בינן לבין עצמן על כל לקוח גם במחיר וגם בטיב השרות ואין לשום "לוח זמנים קפדני של נתב"ג" (אם קיים בכלל) קשר לעניין. חברות התעופה פועלות באילוצי זמן של "חלון" שבו הן חייבות להמריא מבחינת בקרת נתיבי האויר בחו"ל. אם הן לא עומדות בזמנים - המטוס לא יוכל לצאת בזמן שהוא מוכן אלא בזמן אחר שהעומס יאפשר לו. נו, אז היה "ליקוק" לרשות. טוף.
איש תעופה ותיק  |  19.06.13