אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוברים את הכללים: ראיון עבודה כזה עוד לא ראיתם צילום: בלומברג

שוברים את הכללים: ראיון עבודה כזה עוד לא ראיתם

התעלפות של המראיין - וחילוץ אנשים מהגג. קמפיין גיוס עובדים חדשני של הייניקן שובר את המוסכמות. צפו בווידאו

22.06.2013, 23:14 | בתיה וייסמן

מגייסים בתחום תחרותי במיוחד? הקושי בגיוס של טאלנטים וודאי אינו זר לכם. אתם גם ממש לא לבד: עם התגברות התחרות בשוק העבודה על ליבם של מועמדים מוכשרים במיוחד ושחיקתו האיטית של תהליך הגיוס השגרתי, חברות רבות בשלל תחומים החלו לנקוט בשיטות חדשות בגיוס עובדים.

קראו עוד בכלכליסט

דוגמא בולטת לגיוס חדשני, יצירתי ומרענן במיוחד ניתן למצוא בקמפיין הגיוס יוצא הדופן בו יצאה חברת הייניקן. הצפייה בתהליך הגיוס המקורי וודאי תעלה חיוך על פני אלו שעברו לא מעט ראיונות מייגעים בעבר. אך מעבר למפגן הבידורי של התרבות הארגונית הייחודית של הייניקן, זו הוכחה כי ניתן לחזק את המותג גם בדרכים לא מסורתיות.

הגיוס של הייניקן: זרקה את הכללים מהחלון

בבואה לגייס מתמחה לצוות האירועים והחסויות של מחלקת השיווק, חברת הבירה ההולנדית הייניקן שאלה עצמה: "אם כל הראיונות זהים, עם אותן שאלות ואותן תשובות דומות ומוכנות מראש - כיצד ניתן למצוא את הטאלנט האמיתי?". על כן, היא החליטה שלא לעבוד לפי הספר - וייצרה תוכנית גיוס וסינון יוצאת דופן.

מעל ל-1,700 אנשים הגישו מועמדות לתפקיד הנחשק, שחלק מהגדרת תפקידו הוא צפייה במשחקי גביע ליגת האלופות ברחבי העולם ומפגשים עם שחקני כדורגל מפורסמים.

קמפיין הגיוס של הייניקן קמפיין הגיוס של הייניקן קמפיין הגיוס של הייניקן

רוצה להתקבל? עבור ראיון עבודה מהגיהנום

חלק קטן מהמועמדים שעברו את הסינון הראשוני, זומנו לריאיון במטה החברה. תהליך הריאיון כלל שלושה אתגרים בלתי צפויים שעמדו בפני המועמד התמים. ראשית, המראיין הוביל את המועמד לחדר הישיבות תוך שהוא מחזיק את ידו לאורך כל הדרך. שנית, במהלך הריאיון, המראיין העמיד פנים כי הוא אינו חש בטוב - ואף התעלף. לקינוח, הופעלה במהלך הריאיון אזעקת אש. כאשר המועמד יצא מהבניין, מכבי האש ביקשו את עזרתו בחילוץ עובד אשר נתקע על הגג ונדרש לקפוץ מטה. על סמך תגובות המועמדים למצבים המאתגרים, נקבע למי יש את היכולות והתכונות המתאימות לעבודה.  

העובדים בחרו את המנצח: מופת לעידוד מעורבות

הריאיון צולם במלואו, וכך נוצר סרטון בשם "המועמד" אשר הופץ למחלקת השיווק דרך פורטל פנימי. עובדי המחלקה הצביעו עבור המועמד המתאים ביותר לטעמם מתוך שלושת המועמדים הסופיים, בהתבסס על התנהלותם לאורך התהליך. המעורבות של העובדים הקיימים בגיוס עובדים חדשים משקפת היטב את התרבות הארגונית של הייניקן ואת יעדי הגיוס הרחבים שלה.

   

הלקח: יצירתיות היא לא מילה גסה

בסוף התהליך, המועמד הנבחר התבקש להגיע לאצטדיון יובנטוס תחת אמתלת "ראיון סופי". במהלך הטקס שלפני המשחק, מסכי ענק הקרינו את תהליך הריאיון ובסופו הוכרז המנצח. כיום הוא עובד במטה החברה באמסטרדם. Heineken סיכמה את התהליך בסרטון קצר, אשר הפך במהרה לויראלי וכבר זכה למיליוני צפיות.

מה אפשר לקחת מהקמפיין הזה? בעיקר את ההבנה שיצירתיות בתהליך הגיוס היא לא מילה גסה. הנה כמה נקודות פתיחה אפשריות עבורכם:

1. ראיון עבודה: אל תיצמדו רק לשאלות השחוקות. רוב המועמדים יגיעו לראיון העבודה כשבאמתחתם תשובות מוכנות לשאלות כמו "למה עזבת את העבודה האחרונה?" או "למה דווקא אתה מתאים לתפקיד". נכון, יש שאלות שאי אפשר לוותר עליהן, אבל שילוב של שאלות מעט פחות שגרתיות בראיון העבודה ייצור אפקט של הפתעה וישיג תשובות ממועמדים בדרך קצת יותר אותנטית.

2. אפשר לעמוד על קנקנו של המועמד גם בדרכים לא קונבנציונליות. משימות המבחן של הייניקן היו קצת קיצוניות (בלשון המעטה), אבל העיקרון שלהן נכון באופן כללי. משימת מבחן לא צפויה (הטלת כתיבת קטע שיווקי, למשל, על מועמד לתפקיד כותב תוכן שיווקי) תבחן לא רק את היכולות המעשיות של המועמד, אלא גם את יכולת ההתמודדות שלו עם מצבי לחץ וסיטואציות לא צפויות.

3. עירוב העובדים הקיימים בתהליך: יתרון לכם ולהם. הייניקן עירבה את העובדים הקיימים שלה בשלב מתקדם יחסית של התהליך, ואפשרה להם לקחת חלק פעיל בהחלטה את מי מהמועמדים לקבל לעבודה. בכך היא הראתה התחשבות ברצונות ובשיקול הדעת שלהם, ועל הדרך גם הגבירה את המוטיבציה שלהם.

4. גם תהליך הגיוס הסטנדרטי יכול לתרום למותג. בקמפיין הגיוס הזה השתמשה החברה בתהליך כדי למנף את המותג על ידי הפיכתו לציבורי ואף לבידורי. הערך שהוענק להייניקן הוא לא רק של חברה חדשנית ואמיצה, אלא גם כזו שמשקיעה המון בתהליך הגיוס שלה - ולא משנה באיזה דרג מדובר.

לסיכום, נקודה למחשבה: גם אם נראה לכם שרק תקציב ענק מאפשר גיוס חדשני, זה לא בהכרח נכון. חדשנות נמדדת ביצירתיות שלה, ולא בתקציב שלה. אל תחששו להעז ולגוון – שכן זה רק ישתלם לארגון שלכם.

הכותבת היא מנהלת תוכן גיוס עובדים ב-Alljobs

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
הייתי בראיון עבודה בבנק גדול (ככה הם קוראים לעצמם, כאילו יש בנקים קטנים..)
מעבר לבדיקת פרוסטטה נדמה לי שהם עשו לי הכל... כמובן שבסופו של תהליך התברר לי שהשכר שהוצע לי טרם כל העינויים התגמד באופן דרסטי.. ולתפקיד שהובטח לי "קודמה" איזה פקידה עם חזה גדול וחצאית קצרה (לתקופת ניסיון כמובן, אח"כ אני "יכנס לתפקיד". כן בטח ! הדבר היחיד שנכנס שם זה ה___ של המנהל) בשורה תחתונה , הרבה רעש ומבחנים על תפקיד שלא דורש שליש מאותם הכישורים.
פרנקל  |  23.06.13
15.
הייתי בראיון עבודה בחברת הייטק, ראיינו אותי שני גברים פאקצות
מלאים בבולשיט, שאלו שאלות שלא בהכרח קשורות למקצוע אלא לתחביבים. אח"כ נתבקשתי לתת תקציר על עצמי ועל נסיוני העשיר. לאחר מכן שאלו אותי מהן ציפיות השכר שלי, אמרתי שהייתי שמחה ל 12 אבל מוכנה להתגמש, אמרו לי שהם לא משלמים משכורות כאלה למעצבים (למרות שהדרישות שלהם גבוהות מאד, זה כולל ידע בתוכנות עיצוב רבות פלוס כתיבת קוד ותכנון) כיוון שהבנתי שאין סיכוי להתקבל, גם בלי קשר לשכר, ושביזבזתי כמה שעות וכסף למונית על שני הפלצנים האלו, הבאתי נוד ואמרתי בואו נודה שלא התכוונתם מראש להעסיק אותי, אז ילה באי, תיהנו
שוקית  |  23.06.13
14.
סתם יח"צ. בשורה התחתונה כל תהליך המיון הזה הוא קישקוש חסר בסיס
במיוחד הראיון עם מח' כח אדם. חיפשנו עובד חדש, הגיע בחור שמכיר חצי מהצוות וכולם ממליצים עליו. לא עבר את הראיון בכח אדם. עכשיו אנחנו תקועים עם מישהי שלא מסתדרת עם אף אחד ואי אפשר לתת לה שום משימה כי היא לא יודעת כלום. אבל היי, ההיא מכוח אדם נורא מרוצה, וגם החברה בפילת אמרו שהיא תותחית. רק שהיא לא. ממש ממש לא.
אבי  |  23.06.13
13.
הממממ.....ראיונות העבודה שלי עד היום נראו ככה
1. פגישה עם אחראית כוח אדם או מראיינ\ת אחר\ת. 2. בעיקר כשהמראיין היה אישה --> א. ספר לי על עצמך. ב. אני רואה שבקורות החיים שלך בין חודש יוני ליולי 2003 לא עבדת, אתה יכול להסביר למה? ג. למה עזבת את מקום א ו-ב, כדאי לך שזה יהיה מאוד משכנע. ככל שאתה עונה פחות משכנע בשאלות הקודמות כך יהיו שאלות פולשניות יותר ויותר, ביקורתיות יותר ויותר כאילו שהפלוצה שמולך היא כליל השלמות. 3. עשרה ממליצים בבקשה. 4. פגישה עם המנכ"ל, אני קצת לחוץ כרגיל בראיונות עבודה, המנכ"ל מבחין בכך-> פתיחה בסיפור איך הוא הגיע להצלחה הפנומנלית שלו שאני בטח נורא מקנא בא. -> הסבר למה אני בעצם לא מוצלח (היו לי 2-3 מנכ"לים כאלו שפסלו אותי, כמו אחד שאמר לי "אני מכיר בחורים בגילך שמגלגלים כבר מיליונים" כשהייתי בן 27 והתראיינתי לתפקיד איש מכירות בחברה שלו, והוא עוד דווקא היה מאוד דוגרי ולא ניסה להתנחמד או לזייף יחס). 5. בדיקה גרפולוגית (לעיתים רחוקות, אבל מה לעזאזל...). 6. אנחנו מציעים שכר של 25 שקלים לשעה. תודה באמת.
23.06.13
לכל התגובות