אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הבמאי לא יהיה עוד פרילנס נטול זכויות" צילום: עמית שעל

"הבמאי לא יהיה עוד פרילנס נטול זכויות"

סיני פתר, יו"ר איגוד במאי התיאטרון, מספר על הניסיון להשיג בפעם הראשונה פנסיה לבמאים עצמאיים, לעדכן את חוזי העבודה מול התיאטרונים הרפרטואריים, לשפר את השכר בפרינג', ולקבוע קדנציה קצובה למנהלי התיאטרונים

23.06.2013, 09:06 | מאיה נחום שחל

"יוצרים בתיאטרון עובדים היום, יותר מתמיד, עם אג'נדה חברתית", אומר השחקן והבמאי סיני פתר, יו"ר איגוד במאי התיאטרון. "היוצרים מנסים לחולל תמורה של ממש בזכויותיהם הסוציאליות, כמו גם בתיאטרונים שהם עבורנו שותפים לדרך וליצירה".

פתר (59) יוביל את הכנס השנתי של איגוד במאי התיאטרון (בת"י), שיתקיים ביום שישי 28 ביוני בבית ציוני אמריקה בתל אביב, בהשתתפות איגוד במאי הקולנוע והטלוויזיה. הנושאים המרכזיים שיעמדו לדיון הם שכר ראוי בתיאטרונים, פנסיה, רוטציה בניהול אמנותי ופרינג'. "אחורי הקלעים של התיאטרון הישראלי תוססים ומחכים לשינוי", אומר פתר. "אני מגיע עם חבריי לאיגוד בתחושה אופטימית".

סיני פתר. "יש פרץ של כישרונות צעירים בפרינג סיני פתר. "יש פרץ של כישרונות צעירים בפרינג' שמתייבשים מהיעדר תקציב. הרבה מהתקצוב הקיים מופנה לשלושה תיאטרונים גדולים בת"א, ומעט מדי לפריפריה ולפרינג'" | צילום: עמית שעל סיני פתר. "יש פרץ של כישרונות צעירים בפרינג

האיגוד הוקם מחדש ב־2009 על בסיס האיגוד שייסדו ב־1983 חנוך לוין, חנן שניר, עודד קוטלר ועוד. לנוכח הבעיות בזכויות ותנאי העסקה, והיעדר כללים מחייבים שפגע ללא הרף ביוצרים, הוחלט לחדש את פעילותו. "עד היום היו אלה התיאטרונים הגדולים שלחמו מול משרד התרבות, והנה אנחנו חלק מהתמונה ורואים עצמנו חלק מהחזית המשותפת במלחמה", מסביר פתר.

ייחודו של הכנס השנה הוא השיתוף עם במאי הקולנוע והטלוויזיה, שילוב כוחות שמטרתו להשיק פוליסת פנסיה מיוחדת לבמאים, המכירה במורכבות המקצוע ומותאמת לאופי העבודה. "הבמאי לא יהיה עוד פרילנס נטול זכויות. מה שמובן מאליו בשוק הפנסיה הכללי לא מובן מאליו פה. זו רשת ביטחון משמעותית, ואנו מנסים ליצור הסכם שיענה לצרכים הספציפיים שלנו".

שורה של התחמקויות

בבת"י טוענים שחוזי העבודה של הבמאים מול התיאטרונים הרפרטואריים לא ראויים, ונושאים כמו שכר מינימום לבמאי או נאותות הפקה הוזנחו. איגודי היוצרים דורשים ממשרד התרבות שתנאי השכר של יוצרים בתיאטרון יהיו חלק בלתי נפרד מהקריטריונים לתמיכה, ובינתיים הם פתחו בדיאלוג ישיר מול התיאטרונים עצמם.

יש היענות מצד התיאטרונים?

"חווינו שורה ארוכה של התחמקויות מניהול משא ומתן על חוזה עבודה קיבוצי. אנסמבל הרצליה היה היחיד שהגיע איתנו להסכם, אבל הוא נסגר. אנחנו קרוב לשנתיים במשא ומתן עם הקאמרי. החלטנו לרכז את מאמצינו בתיאטרון הגדול במדינה, ונעם סמל ועמרי ניצן הזמינו אותנו לדיאלוג רציני ומחויב. בימים אלה מסתמן שיהיה הסכם על העלאת שכר המינימום לבמאים, ואני מקווה שאם ההסכם עם הקאמרי ייצא לפועל, השאר יבואו בעקבותיו.

יש חמישה או שישה במאים שלא עליהם אני מדבר, כי הם שייכים לטופ ועושים ארבע־חמש הפקות בשנה, אבל הרוב מגיעים אולי לשתי הפקות בשנה. השכר הממוצע עבור הפקה הוא 50 אלף שקל ברוטו, ופחות מזה לבמאי צעיר, עד עליית מסך, והעבודה על כל הפקה אורכת כחמישה חודשים. זה מה שמקבל האיש שמוביל את הפקת התיאטרון, ואת זה ביקשנו לתקן".

אבל יש גם תמלוגים.

"הבמאי זכאי על פי ההסכמים המקובלים לתמלוגים של 2% רק אחרי ההצגה ה־51, וגם האחוזים הללו מגיעים רק אחרי ניכוי הוצאות שינוע ונסיעות של הצגות מחוץ לת"א. ומובן שלא תמיד זוכים להגיע ל־51 הצגות".

שני גופים שבת"י נלחם מולם במוסר תשלומים בעייתי הם צוותא ותיאטרון הבימה. "התיאטרון הלאומי הוא הגוף המוביל בעיכוב תשלומים, ואנחנו לא היחידים שמתעמתים איתו", מספר פתר. "בצוותא אני מקווה שכעת, כאשר עידו דיסנצ'יק, נכנס לעניינים הוא יעשה מהלך שישפר את מוסר התשלומים. הכי קל לסגור את השאלטר, אבל אז הנזק יהיה בלתי הפיך. אנחנו נזהרים מלעשות זאת ומשתדלים לפנות לשכל הישר".

אחת הבעיות הגדולות בתעשייה מתרחשת במה שמגדיר פתר "מדבר הפרינג'". "יש פרץ של כישרונות צעירים בפרינג' שמתייבשים מהיעדר תקציב. זה קשור לתת־התקצוב הכללי, אבל גם לעובדה שהרבה מהתקצוב הקיים מופנה לשלושה תיאטרונים גדולים בת"א, ומעט מדי לפריפריה ולפרינג'. אם לא תוגדל התמיכה הציבורית לאפיקים האלה, ברור לגמרי מה יקרה איתם", אומר פתר ומוסיף, "שחקנים חיים בקושי מ־150 שקל להצגה והבמאי, ברוב המקרים הולך הביתה בלי כלום".

תחלופה בריאה בהנהלה

נושא בוער נוסף שיעלה על השולחן בכנס הוא בהגבלת זמן הכהונה של מנהלי תיאטרונים. "זו לא מלחמה אישית, כולנו למדנו מהמנהלים הוותיקים, אבל בתרבות ניהול תקינה חייב להיות זמן סיום כהונה של מנהל שידאג גם להכשיר את הדור הבא", אומר פתר.

תגובות: מהקאמרי נמסר: "עידוד כוחות צעירים הוא אינטרס משותף של כולנו, התיאטרון פועל לקדם את החזון הזה עם נציגי הבמאים, ומקווה שהתהליך יישא פירות חיוביים בקרוב".

מתיאטרון הבימה נמסר: "הבימה מצוי בעיצומה של תוכנית הבראה. עם זאת התיאטרון קשוב ליוצרים ומנהל עמם דיאלוג שוטף. אנו עושים את מרב המאמצים כדי לשלם להם בהקדם האפשרי. זאת ועוד, את רוב חובותיו הבימה כבר שילם ונותרו עדיין קצוות מעטים, המטופלים ברגישות וברציפות".

בתנועה הקיבוצית המייצגת את צוותא בחרו שלא להגיב לדברים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
הכל פוליטיקה
האמנים והיוצרים בישראל נחשבים ל"הכי קלים למאכל" מבחינה פוליטית /אכן הכל פועל כאן בשיטת הקליקות החונטות והקרטלים ,היום הליכוד שולט ומחר המערך ,מתי נשמעה כאן איזו קריאה אמנותית רצינית נגד הפוליטיקה הישראלית המנוולת והאכזרית?תכלס הכל כסף פוליטי המלווה הסכמות והשתקות של כלל אמני ויוצרי ישראל /ספר כמה ישראל יפה קבל חצי מיליון ,ספר כמה היא ארורה נבזית עבריינית ואכזרית ולא תקבל שקל /אי לכך עבר זמנו של התיאטרון הישראלי (כפי שהוא פועל כיום) רבים וטובים לפחות כמוני טוענים כבר שנים כי יש להקים רשות לאמנויות הבמה ולעניות דעתי משם צריך להתחיל /לא בבמאים ובמנהלים ולא בשום עניין אחר / פתר קוטלר שניר ועוד רבים רבים יודעים זאת הייטב אך עד כה לא עשו דבר בנדון /הבימה לא סתם בחובות והקאמרי לא נכנס לדיאלוג הנכון ולכן הם נכנסים לדיאלוג(ודי לחכימה ברמיזה) כולם מחכים שלימור לבנת תעוף וכולם לא יודעים מה לעשות/הדרך היחידה היא הקמת רשות ולא "אגוד" במאים אשר לכאורה מתאגדים אך במקביל נאלצים להאבק אחד מול השני באשר למשרה הבאה /למצער האנשים הללו אינם יכולים להנהיגני ולא יסכימו לקבל את מנהיגותי שכן כל העסק "פועל" /יש עוד כמה דרכים לפעול אך לא עם האגודים הקיימים/למצער כמובן.
ישראל שארקי , השרון  |  24.06.13