חיים כץ בדיון על המרכבה: "לו אני אחד מבעלי המפעלים הייתי יותר ממודאג"
כך אמר יו"ר ועדת העבודה והרווחה, בדיון על גורל פרוייקט המרכבה במסגרתו הוחלט להמתין חודש וחצי עד לאישור התקציב
הדיון בגורלו של טנק המרכבה שנערך היום בוועדת העבודה והרווחה הסתיים ללא הכרעה. בסיכומו של הדיון הוחלט כי הוועדה תחכה חודש וחצי נוספים עד לאישורי התקציב ותשוב לדון בגורל הפרויקט. יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו) אמר: "השאלה היא האם משרד הביטחון בכלל מעוניין בטנק המרכבה, או שמא שדה הקרב העתידי השתנה. ב-2013 לא היתה פעילות במפעלים כלל. לו אני אחד מבעלי המפעלים הייתי יותר מאשר מודאג. יותר מדי דברים לא נאמרו כאן, אך אינני מרים ידיים; הכל ייגזר מתקציב המדינה החדש. לאחר שיתקבל, נדע האם ישרוד הפרוייקט. נמתין עוד כחודש וחצי לאחר שיסתיימו אישורי התקציב ונשוב לדון ולטכס עצה".
סגירת פרויקט טנק המרכבה ישליך ישירות על כ-8,000 עובדים בכ-200 מפעלים ברחבי הארץ, 40% מהם בפריפריה. זאת בעקבות הצפי לקיצוץ תקציב משרד הביטחון ופרויקט המרכבה בפרט.
סגן שר הביטחון, ח"כ דני דנון, אמר בדיון: "התעשיות האלה חיוניות. לא נוכל לשחזר טכנולוגיה של מפעל שנסגר. אין כוונה ואני לא מכיר שום כוונה להפסיק להצטייד בטנקים בצבא הגנה לישראל". לשאלתו של יו"ר הוועדה, האם ימשיך משרד הביטחון לתחזק מפעלים בפריפריה גם אם תוצרתם אינה חיונית עוד, השיב שני: "יש שיקולים נוספים".
אברהם בר דוד, יו"ר פורום תעשיית המרכבה: "אין למפעלים המייצרים רכיבים לטנק ולו הזמנה אחת בקנה. אם לא יהיו הזמנות בחודש הקרוב, הם פשוט ייסגרו. בפריפריה הוצאו עשרות אנשים הוצאו לחופשות לא מתוכננות למשך חודש ו-500 עובדים פוטרו".
אפרים מלכה מקריית שמונה, עובד בפרוייקט טנק המרכבה כ-17 שנה אמר: "עובדים פוטרו ומסתובבים בעיר חסרי מעש. אלה שנשארו מרוויחים כ-4,500 שקל בחודש. אין עבודה, אנחנו רק מנקים את המכונות שלא פעולות".
אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים: "מפעלים הם לא רוכסן שפותחים וסוגרים מתי שצריך. לא מבינים שהתעשייה היא גלגל השיניים שמניע את כל המשק. ידיהם של סגן השר והמנכ"ל קשורות".
בתחילת הדיון דיבר מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל.) אודי שני, שאמר, "פרויקט המרכבה הוא פרויקט לאומי, פרויקט דגל. משרד הביטחון יילחם על המרכבה כפי שהוא נלחם על לווין כחול לבן ועל מערכות אחרות. נשאף שסד"כ הרק"מ יהיה מהטובים שישנם בעולם, עם הגנה אקטיבית".
מנכ"ל משרד הביטחון, התייחס למשמעויות הקיצוץ בתקציב הביטחון בשנתיים הקרובות (2013-2014):"תקציב הביטחון הוא מנוע צמיחה מרכזי לכלכלת מדינת ישראל, לתעשייה לחברה לעבודה ולרווחה. המשמעות שעשויה להיות לקיצוץ בתקציב הביטחון היא פגיעה משמעותית בתעשיות קטנות ובינוניות. יש במפעלים האלה המון ידע שלא יסולא בפז. וצריך לעשות כל מאמץ כדי שלא יסגרו".
שני אמר כי: "מפעלים שקשורים לפרויקט המרכבה יפגעו מהקיצוץ, והם עומדים לנגד עינינו כל הזמן. צריך לעשות כל מאמץ כדי שהמפעלים הללו לא יסגרו. עם זאת, יש רף מינימום להחזקת התעשיות הקטנות, ואם לא יהיה לנו את הרף הזה - לא נוכל להחזיק ולשמר את הידע שלהם שנצבר בשנים של עבודה".
על פי נתוני משרד הביטחון 92% ממרכיבי הטנק מיוצרים בתעשייה הישראלית רק 8% ממרכיביו מיוצרים בקו הייצור של הפרויקט. כ- 75% ממערכות הטנק הן מתוצרת כחול-לבן. ורק רבע ממערכותיו - מנוע ופלדות - מיובאות. כמו כן, פרויקט טנק המרכבה מספק הזמנות לכ-200 מפעלים ברחבי הארץ, 65 מהם בקבלנות ראשית. כ- 90% מהתעשיות הללו הינן תעשיות קטנות ובינוניות. שני אמר בדיון כי תעשיית המרכבה מייצאת בהיקף של כ-700 מיליון דולר בשנה ממערכות הטנק. כלומר על פי דבריו, כל שקל המושקע בפרויקט, מניב כמעט ארבעה שקלים החוזרים למשק הישראלי בדמות יצוא ביטחוני. שני הוסיף כי מפעלים הממוקמים בפריפריה נהנים מתעדוף במכרזים (עדיפות במכרזים של עד 15% למפעלים באזורי קו עימות ואזורי עדיפות לאומית).
9 תגובות לכתיבת תגובה