אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תכנית עסקית יישומית - להגיע אל היעד כמנצח

תכנית עסקית יישומית - להגיע אל היעד כמנצח

על מנת לשרוד בתנאי שוק קשוחים ועולם פיננסי המשתנה, עליכם לתכנן ולנהל היטב את התפתחות העסק. איך עושים זאת?

27.06.2013, 12:03 | יפתח קצור

בדיוק כפי שלא תיכנסו למכונית ותצפו שהיא תוביל אתכם מעצמה אל מחוז חפצכם, כך לא תנהלו את העסק שלכם מישיבה על כיסא המנהלים תוך תקווה שאיכשהו תגיעו אל היעד המיוחל. רוב ספרי הייעוץ מדריכים כיצד לכתוב תכנית עסקית שמיועדת למשוך משקיעים או לקבל הלוואה מהבנק, אך האמת היא, שעל מנת לנפץ את תקרת הזכוכית, ולהגיע כמנצחים אל היעד, אתם זקוק תחילה לתכנית עסקית יישומית שתספק לכם שיטה ודרך פעולה מעשית להגיע אל היעד שסימנתם.

קראו עוד בכלכליסט

השמים הם הגבול

התחילו עם כתיבת הצהרת החזון העסקי שלכם. זו אינה הצהרת כוונות ולא תקציר מנהלים. מדובר במספר פסקאות אשר מתארות בצורה הנקייה ביותר את מחשבותיכם לגבי מהות העסק שלך והדרך האידיאלית עבורכם לנהל אותו. שאלו את עצמכם שאלות וענו עליהן. עד כמה גדול אתם רוצים שהעסק יהיה? כמה עובדים נכון שיעבדו בו ? האם אתם מעוניינים לעבוד עם שותף? איזה סוג של עבודה אתם יודעים לבצע באופן מושלם? איך נראה יום אידיאלי בעסק שלכם? מי הם לקוחות החלום שלכם? כתבו את כל זה. כתבו כאילו השמים הם הגבול, אך וודאו שזה באמת החזון העסקי שלכם, ולא של משרד עורכי הדין שלכם.

מי מפחד מניתוח עסקי?

בשלב הבא, בצעו ניתוח עסקי. אני לא הולך להתיש אתכם בהסברים מייגעים, אך אדגיש כי ברגע שכתבתם את נקודות החוזק, החולשות, ההזדמנויות והסיכונים, עליכם לכתוב מספר פסקאות המתארות מה תעשו באופן מעשי על מנת למנף ולנצל את היתרונות וההזדמנויות שלכם, ומה תעשו על מנת לטפל בחולשות ובסיכונים שלכם. הוסיפו מחקר קטן על קהל היעד הזקוק לשירותים שלך ועל המתחרים הישירים באזור הגיאוגרפי שבו אתם פועלים. בחנו את המודל העסקי והמחירים שלכם, מול האלטרנטיבות שמציעים המתחרים והכינו סיכום קטן, יפה ומסודר.

כתוצאה מהניתוח העסקי שלכם, תגיע גם תכנית השיווק. תכנית מעשית המבטאת את העוצמות וההזדמנויות העסקיות של העסק שלכם והדרך המעשית למנף אותן שיווקית.

תוכנית עסקית - כיצד תגיעו אל היעד? , צילום: שאטרסטוק תוכנית עסקית - כיצד תגיעו אל היעד? | צילום: שאטרסטוק תוכנית עסקית - כיצד תגיעו אל היעד? , צילום: שאטרסטוק

עכשיו, כשאתם במחצית הדרך לשרוד, לצמוח, ולשגשג, סדרו את המספרים. הציבו מספרים בתוך גיליון אלקטרוני המראה את העלויות החודשיות ואת ההכנסה החודשית על פי כמות העסקאות החודשית הצפויה ביחס למפת התחרות הישירה וביחס ליכולת הארגונית שלכם לספק אותן לקהל היעד.

אתם בדרך הנכונה

מה שיש לכם עכשיו הוא מיני תכנית עסקית. לא, לא מהסוג שאתם יכולים לקחת לבנק או לקבל את הון המשקיעים, אבל יש לכם סקירת תמונת מצב של העסק. מה שאתם רוצים שהוא יהיה, כיצד בכוונתכם לפעול, כיצד אתם מתכוונים לשווק, והתחזיות הפיננסיות לשנה הקרובה.

אני מאוד ממליץ על בחינה מחודשת של התכנית העסקית היישומית שלכם על בסיס קבוע. על מנת לשרוד בתנאי שוק קשוחים ועולם פיננסי המשתנה חדשות לבקרים, עליכם לתכנן ולנהל היטב את התפתחות העסק שלכם. רק זכרו – זו התכנית שלכם. מה שנראה כמו שגשוג היום, עשוי להיראות כמו הישרדות גרידא מחר, כך שלעולם אל תפחד לעדכן את התכנית שלכם.

הכותב הינו מומחה לפיתוח עסקי אסטרטגי יישומי הפועל בשיתוף חברת בימור יעוץ בע"מ

תגיות