אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"היקף המכירות של התעשייה הקיבוצית הכפיל עצמו מאז שנת 2000" צילום: גיל נחושתן

"היקף המכירות של התעשייה הקיבוצית הכפיל עצמו מאז שנת 2000"

לפי נתוני משרד רו"ח ברית פיקוח, היקף המכירות בשנת 2000 עמד על 23 מיליארד שקל וב-2012 עמד על 44 מיליארד שקל. כמחצית מהמכירות נבעו מיצוא

01.07.2013, 14:04 | הדר קנה

היקף המכירות של התעשייה הקיבוצית, שעמד בשנת 2000 על 23 מיליארד שקל, זינק ועמד בשנת 2012 על 44 מיליארד שקל. כמו כן, המפעלים הגדולים נהנים מרווחיות של 50 מיליון שקל בממוצע. כך עולה מניתוח כלכלי שהכין משרד רואי החשבון ברית פיקוח המבוסס על דו"חות המפעלים הקיבוציים לאורך שנים.

על פי הנתונים, 54% מהיקף המכירות של התעשייה הקיבוצית, הוא ליצוא. הרווח התפעולי המצרפי בתעשייה הקיבוצית גדל יחד עם המחזורים מ-1.1 מיליארד שקל ב-2000 ל-2.7 מיליארד שקל ב-2012. עוד עולה מהדו"ח שחלקה של התעשייה הקיבוצית מכלל התעשייה בישראל גדל מ-7% בשנת 2000 ל-9.1% ב-2012. 70% ממפעלי הקיבוצים ממוקמים בפריפריה.

מפעלים (ארכיון), צילום: אלעד גרשגורן מפעלים (ארכיון) | צילום: אלעד גרשגורן מפעלים (ארכיון), צילום: אלעד גרשגורן

עוד עולה מנתוני ברית פיקוח כי במפעלים הגדולים בהם היקף המכירות השנתי גבוה מ-250 מיליון שקל, הרווח התפעולי הממוצע הוא 49.8 מיליון שקל. במפעלים הבינוניים בהם היקף המכירות השנתי 100-250 מיליון שקל, הרווח התפעולי הממוצע הוא 9.6 מיליון שקל. במפעלים המוכרים פחות מ-50 מיליון שקל, הרווח התפעולי הוא 800 אלף שקל בלבד.

לדברי ירון רייכמן, מנכ"ל ברית פיקוח: "הגידול ברווח התפעולי בשנים האחרונות היה בעיקר מנת חלקם של המפעלים הגדולים. הניתוח מצביע על כך שרף ה-100 מיליון שקלים מכירות הוא מכריע. חברות קטנות ובינוניות חייבות לצמוח ולעבור רף זה, בעיקר באמצעות רכישות או מיזוגים, ולצורך כך נדרשת תוכנית עסקית ברורה הנשענת על גיוס הון לצמיחה". לדבריו, מרבית מפעלי התעשייה הקיבוצית הם מפעלי מיד-טק ופועלים בשווקים תחרותיים מאוד עם שולי רווח נמוכים. המפעלים המצליחים מאופיינים כולם במיקוד עסקי צר אשר מאפשר להם להחזיק ביתרון תחרותי בתחום הטכנולוגי, בייצור או בשיווק.

תגיות