אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך לדעת אם לרשת יש סיכוי להצליח? ‪ צילום: דניאל לילה

איך לדעת אם לרשת יש סיכוי להצליח? ‪

‪To be or not to be?‬ - התשובה לכך טמונה בשתי שאלות פשוטות

03.07.2013, 14:03 | אריאל שפירא, איתי גנאור ויורם אלרואי

בחזרה לערוץ זכייניסט>>

כשאתה, היזם, רוצה להעריך את סיכוייך לפתח את הרעיון שלך לכדי רשת,מומלץ שתשאל את עצמך שתי שאלות פשוטות: האם יש לי ביד "פטנט" והאם הרעיון שלי מתאים כלכלית, לפיתוח רשת.

הפטנט

השאלה הראשונה שכדאי שנשאל את עצמנו לגבי הרשת אותה אנחנו רוצים לפתח היא – האם יש לנו ביד פטנט? כלומר – במילים פשוטות, האם יש לנו משהו חדש להגיד? האם אנחנו מספיק שונים ומיוחדים?

אנחנו כבר לא צריכים מומחי שיווק כמו סת'גודין )פרה סגולה( שיגידו לנו שבמציאות של היום אין יכולת לעסקים שקמים להתפתח במהירות אם הם לא מתבססים על חידוש/בולטות מיוחדת.

אבל, אם בעולם הפרסום והשיווק מדברים, בעיקר, על בידול כגורם המניע, תחילה למודעות )שומעים עלי( ובהמשך לרכישה )קניתי( ובסוף להמלצה )כדאי לכם...(, הרי שבעולם של פיתוח הרשתות, בו השיווק הוא רק אחד מערוצי הפיתוח של העסק – לצד הכלכלה, התפעול, הארגון, המיתוג והטיפול בחלל המכירה, המחוייבות והאחריות שלנו ל"פטנט" כפולה ומכופלת, שכן אותו הפטנט, או אותם הפטנטים עומדים בבסיס השיטה אותה הרשת "משאילה" לזכייניה.

חשוב לציין – בעולם שלנו, עולם פיתוח הרשתות, ה"פטנט" מתייחס לכל ערוצי הפיתוח – אין מדובר כאן, בהכרח, על הלחמנייה הארוכה ביותר בעולם או על חנות שבה אתה מרכיב לבד את דובי הצעצוע )מתוך "פרה סגולה"(. הפטנט יכול ואולי אפילו חייב, להתייחס לכל המימדים כמו בשתי הדוגמאות שלפנינו:

זארה

רשת האפנה הספרדית שמבססת את יתרונה התחרותי אותו ניתן להגדיר כ:"fast fashion” על שלושה עקרונות מהותיים, שהשילוב ביניהם, מהווה, למעשה, את הפטנט: מגוון מוצרים, מהירות הפצה: time to market ופרישה נכונה ומהירה של הרשת. השיטה והיכולות של זארה ליישם אותה מאפשרות לה לקצץ )אידאולוגית( בהוצאות הפרסום ועדיין להנות מהצלחה פנומנלית.

לחם ארז

הפטנט של הרשת, לה אנחנו מייעצים בחצי השנה האחרונה, הוא, כמובן, הלחם המיוחד (לחם מחמצת) ובעל המוניטין שאותו פיתחה הרשת לאורך השנים. והוא "הפטנט" שעומד בבסיס הפיתוח האחרון של הרשת: קו כריכים חדש, שבנוי על ההתאמה בין סוגי לחמים מיוחדים (שחלקם פותחו במיוחד) לבין ה"מילוי" שלהם.

לסיכום, על מנת להקים ולפתח רשת שתשרוד גם בעוד חמש ועשר שנים, על הרשת להציע חידוש אמיתי ויסודי, שבא לידי ביטוי בשיטה מיוחדת )מודל עסקי(, שביחד עם ה"שם" )המותג( והמוניטין של הרשת מהווה את המהות האמיתית שאת הזכות לתפעל אותה "רוכש" הזכיין.

השאלה הבאה, בה ניגע במאמר הבא בסדרה היא – "האם לרשת שאתה חושב לפתח יש התכנות כלכלית?" שכן, יש לזכור, האיפיון הכלכלי של הקמת רשת אינה דומה בכלום להקמה של יחידה אחת (מסעדה, בית קפה או חנות לציוד משרדי).

אריאל שפירא, איתי גנאור ויורם אלרואי הם שותפים ב-the way – פיתוח עסקי - חברה לפיתוח רשתות קמעונאיות

למידע נוסף בנושא זכיינות>>

 

תגיות