אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שי אגסי: "בעלי המניות לא צריכים לשאת בתוצאות התנהלות החברה לישראל" צילום: עמית שעל

פרסום ראשון

שי אגסי: "בעלי המניות לא צריכים לשאת בתוצאות התנהלות החברה לישראל"

ממסמכים שהוגשו לביהמ"ש עולה כי אגסי אינו מוכן להשתתף במימון פירוק החברה השוויצרית של בטר פלייס ומגלגל את האחריות למצבה הרע לפתחה של החברה לישראל

03.07.2013, 21:18 | זוהר שחר- לוי ותומר הדר

לאחר תקופה ארוכה של שתיקה, שי אגסי, מייסד בטר פלייס ובעל מניות בה, מפנה לראשונה אצבע מאשימה כלפי החברה לישראל.

קראו עוד בכלכליסט

ממסמכים שהוגשו היום (ד') לבית המשפט עולה כי אגסי לא מוכן להשתתף במימון פירוק החברה השוויצרית של בטר פלייס ומגלגל את האחריות למצבה הרע לפתחה של החברה לישראל."אין להשית את תוצאות התנהלותה של החברה לישראל על יתר בעלי המניות", כותב אגסי בתגובה שהגיש הערב (ד') לבית המשפט המחוזי מרכז.

בתחילת השבוע פנו המפרקים הזמניים של בטר פלייס, עו"ד סיגל רוזן-רכב ושאול קוטלר לבית המשפט וביקשו לאשר מתווה בו יוכלו להוציא לפועל את מכירת הקניין הרוחני המוחזק על ידי Better place GMBH, החברה השוויצרית של הקבוצה שמחזיקה את כל הקניין הרוחני שלה.

שי אגסי מייסד בטר פלייס (ארכיון), צילום: אוראל כהן שי אגסי מייסד בטר פלייס (ארכיון) | צילום: אוראל כהן שי אגסי מייסד בטר פלייס (ארכיון), צילום: אוראל כהן

לפי המפרקים, יש למצוא דרך לממן את המתווה, הכולל, בין השאר, שכירת שירותי משרד עורכי דין בישראל ובשוויץ לצורך ייעוץ משפטי. החלופות לקבלת המימון, כך לפי המפרקים, הן על ידי נושי החברה השוויצרית, הלוואה מהחברה האם או מחברות הבת או מימון על ידי בעלת מניות הרוב של חברת האם, החברה לישראל.

לטענת המפרקים, החברה לישראל, המיוצגת על ידי עו"ד ירון אלכאוי ממשרד גורניצקי ושות', "היא זו שאחראית ליצירת מבנה האחזקות הסבוך, בגדרו נותרה החברה השוויצרית ללא כל נכסים נזילים אך עם התחייבויות עצומות בהיקפן". לחילופין, מציעים המפרקים כי "יהא ניתן להורות על מימון הוצאות ההליך על ידי כלל בעלי המניות המהותיים בחברת האם, בהתאם ליחס אחזקותיהם". בין השאר מונים המפרקים את אגסי כבעל מניות מהותי.

"יובהר", מדגישים המפרקים, "כי בנסיבות הנזכרות, סביר, כי כל חלופות המימון לעיל הן חלופות ביניים בלבד ובלעדיהן ספק אם ניתן יהיה לממש את הנכס העיקרי והמשמעותי של החברה השוויצרית – הקניין הרוחני".

הערב הגיב כאמור אגסי, בעל מניות בחברה, לבקשת המפרקים. לדבריו, הוא אינו מתנגד לבקשה לשכירת שירותי משרד עורכי דין בישראל ובשוויץ על מנת לפעול במתווה המוצע "זאת בכפוף לכך שמימון ההליכים הנדרשים יעשה על ידי הלוואה שתעמיד חברת האם או אחת מחברות הבנות או על ידי בעל מניות הרוב בחברה האם, החברה לישראל בע"מ, ולא על ידי אף חלופה אחרת מאלו המנויות".

"כפי שצוין על ידי המפרקים הזמניים", כותב אגסי לבית המשפט באמצעות עו"ד דוד זילברבוים, "האחריות הן למבנה האחזקות והן להתנהלות אשר הותירה את החברה השוויצרית ללא כל נכסים נזילים, והן לכשל במינוי דירקטור מקומי שגרם לכך שמעמדה העסקי של החברה פגום (not in good standing) הינה של החברה לישראל. משכך, אין להשית את תוצאות התנהלותה של החברה לישראל על יתר בעלי המניות".

לדברי אגסי, המטרה המרכזית של הליכי המפרקים, היא למנוע את פירוקה של החברה השוויצרית בשוויץ, אם על ידי נושים שינקטו שם בהליכים ואם על ידי הרשויות בשוויץ. "ההגנה על החברה השוויצרית נדרשת, על מנת לשמר את נכסה היחידי של החברה השוויצרית – נכסי הקניין הרוחני, והעברתם לישראל".

בשולי תגובתו מציין אגסי כי יש לבחון, בטרם ביצוע כל פעולה אחרת, את מהות והיקף זכותה של החברה השוויצרית בנכסי הקניין הרוחני, מאחר שהחברה השוויצרית לא מילאה את התחייבויותיה כלפיו "בקשר עם עצם רכישת הזכויות בנכסי קניין הרוחני, עובדה אשר הייתה ידועה למשקיעים".

החברה לישראל, המיוצגת על ידי עו"ד ירון אלכאוי ממשרד גורניצקי ושות', צפויה להגיש את תגובתה לבית המשפט מחר בבוקר.

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
בואו נראה מי באמת אשם, ומי טעה בהערכות שלו:
ב 2007 כשהכל התחיל, לא היו כמעט רכבים חשמליים בעולם. אגסי הניח שהוא יכול לעשות מהפיכה, כי: מחירי הדלק יעלו, ואנשים יברחו מבנזין. אלא שאז הם היו 140 דולר לחבית נפט, והיום ירדו ל 90 דולר. מחירי המצברים ירדו מסכום מטורף לסכום זול וזה יאפשר לעשות רכב חשמלי בזול. בפועל היתה ירידה אמנם, אך רק 30% בערך. עלויות הייצור יהיו זולות מרכב בנזין כי אין גיר והמנוע פשוט יותר ואמין. בפועל יש ממירי מתח יקרים ברכב, וכמויות הייצור קטנות מאוד מה שמייקר בטירוף את הרכב כבר ביציאה מהמפעל. ממשלת ישראל תיתן לו הטבות מס אדירות שיאפשרו לו למכור הרבה יותר בזול מרכב רגיל, והממשלה תיתן הטבות מס אדירות על השימוש ברכב מה שיאפשר לאנשים לנסוע בזול מאוד. בפועל נתנו הטבות מס אבל אגסי לקח את חלקם לכיס, (ניסאן ליף עולה 140,000 כולל סוללה, לעומת 198,000 שבטר פלייס ביקשו עבור פלואנס + סוללה פרטית) והשאר פשוט לא הספיקו לאור מחירי המצברים והייצור של הרכב. בנוסף הוא חשב שהרכב יהיה אטרקטיבי וחזק. בפועל יש רק 95 כ"ס, הסוללה לא שטוחה אלא תופסת מקום בבגז', והטווח יורד לכיוון 100 ק"מ קצרצרים דווקא בכביש פתוח ומהיר. אז מי אשם? אגסי כנראה הבין שהסיכון אדיר. הוא הימר על התקיימות של 3 תנאים מהותיים. מצד שני, בעיה של המשקיעים שנתנו לו מיליארדים בשביל הימור.
תומר.ב , מרכז  |  03.07.13