אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
WD לא נותנת לדיסק הקשיח שלה לקרוס

WD לא נותנת לדיסק הקשיח שלה לקרוס

בתחילת העשור הקודם 80% מהכנסות WD, יצרנית הכוננים הקשיחים, היו ממכירות לשוק המחשבים הנייחים. אלא שלנוכח החולשה בתחום, החלה להתמקד החברה בפתרונות אחסון בשוק הארגוני והצליחה להקפיץ את ההכנסות והרווח הנקי

08.07.2013, 12:02 | לירון רוכמן ויאיר מנדלסון

המחשב השולחני, זה שפעם היה לכולנו בבית לפחות אחד ממנו, הוא זן הולך ונכחד. לכן רבים ודאי הופתעו לראות את מניות ווסטרן דיגיטל (WD), יצרנית הכוננים הקשיחים הגדולה בעולם, עולות בכ־50% מתחילת 2013 ובכמעט 100% בשנה האחרונה. גם מניות החברה המתחרה סיגייט (STX) עלו בשיעור דומה. האם באמת מדובר בחברות שהשוק שלהן הולך ונעלם? לכאורה, התשובה ברורה. 2013 צפויה להיות שנה מזעזעת לתחום ה־PC. לפי תחזית מעודכנת שפרסמה בסוף מאי חברת המחקר IDC, מכירות המחשבים האישיים צפויות לרדת בשנה הקרובה בכ־8% בהשוואה לשנה הקודמת.

הירידה התלולה נובעת בחלקה מצמיחה מתונה במכירות מחשבים ניידים ואולטרה־בוק, אולם עיקר הנזק לשוק ה־PC נובע מהצמיחה המהירה של הטאבלטים. מגמה שרק תחריף. לפי הערכות IDC, ב־2012 היה גידול של 59% במכירות טאבלטים ל־229 מיליון יחידות - ועד 2015 המכירות שלהם יעברו את אלה של מחשבים אישיים. קשה להאשים את הצרכנים. רובם מבינים כי בשביל הפעולות השגרתיות אין צורך במחשב חזק או בקיבולת זיכרון גדולה במיוחד. על כן הצרכן מעדיף מכשיר קטן ופשוט יחסית וסוללה שמאריכה זמן, כשמסך המגע מתגלה כיותר אטרקטיבי.

הטאבלטים ברובם משתמשים בטכנולוגיית הזיכרון החדשה של כונני SSD) Solid State Drives) הפועלים באמצעות זיכרון פלאש, מאפשרים גישה מהירה לנתונים וצורכים פחות אנרגיה מאשר הכוננים הקשיחים הוותיקים. הכוננים הקשיחים המסורתיים מכניים ומשתמשים בדיסק מסתובב. ה־SSD כנראה לא ישתלט בקרוב גם על ה־PC משום שהם הרבה יותר יקרים מהכוננים הקשיחים.

אין ספק כי הביקוש העתידי של מחשבי ה־PC ימשיך לרדת. WD הצליחה להבין זאת, ומיישמת בהצלחה אסטרטגית מעבר מחברה המרוכזת במוצרי הכוננים הקשיחים לשוק ה־PC לחברה שרוב הכנסותיה מגיעות מחוץ לשוק זה.

באופן פרדוקסלי, הסיבות שגורמות לצרכנים רבים להעדיף את הטאבלט הן אלה שיוצרות את השוק העתידי של WD. כל מילה שאנו כותבים בפייסבוק, חיפושים שאנחנו עושים בגוגל, מסמכים ותמונות שאנו מעלים ברשת נשמרים. בסמארטפונים ובטאבלטים אין כונן קשיח, ובשל מגבלת גודל גם לא ניתן לאחסן בהם את כל המידע, כך שיותר ויותר צרכנים יידרשו לשמור יותר מידע ב"ענן". כך למשל, לפי הערכות של WD, כדי לשמור את כל התמונות, הווידיאו והתכנים האחרים מהרשתות חברתיות עד 2020 יידרשו 200 מיליארד ג'יגה־בייט. מדובר במיליוני כוננים קשיחים.

אחת הסיבות לכך שהכונן הקשיח יוכל להמשיך לשמור על הדומיננטיות שלו בשרתים הוא שצוואר הבקבוק ברשתות הארגוניות הוא כמעט אף פעם לא הכוננים הקשיחים. הבעיה הבוערת יותר היא האטיות של הרשתות. לכן מערכות לא יראו צורך בשדרוג הכוננים ל־SSD, בגלל הגידול בהוצאות. לפי התחזיות של WD, ב־2013 נפח האחסון של חברות, צרכנים פרטיים, מוצרים אלקטרונים וטאבלטים יהיה 750 אקסאבייט (כלומר 750 מיליארד ג'יגה־בייט. אקסאבייט אחד שווה למיליארד ג'יגה־בייט), כשנתח הכוננים הקשיחים הוא 70%. עד 2020 יגדל נפח המידע המאוחסן פי כמעט שמונה ל־5,900 אקסאבייט.

IDC מעריכה שלמרות הצמיחה המהירה הצפויה לכונני ה־SSD, בשנים הקרובות לפחות, תישמר הדומיננטיות של הכוננים הקשיחים היא מעריכה כי ב־2013 הנתח של הכוננים הקשיחים מהמכירות בתעשייה יהיה 82.7% לעומת 17.3% לכונני SSD. ב־2016 נתח SSD יגדל לכ־21.6% והנתח של הכוננים הקשיחים יהיה 78.4% מהמכירות.

לאור הגידול הצפוי האבסולוטי במכירות, אף שנתח הכוננים הקשיחים יורד, עדיין היקפי המכירות צפויים לרשום גידול מרשים של כמעט 17%. מניתוח שוק הכוננים הקשיחים שערכה IDC ב־2012 עולה שהמכירות עבור כלל שוק המחשוב היוו 65% מכלל הכוננים הקשיחים שנמכרו אולם תרמו רק 52% מההכנסות, בעוד שהמכירות של שרתים או כוננים לשרתים היוו רק 12% מהיחידות שנמכרו, אך תרמו 25% מההכנסות.

החולשה הפכה ליתרון

המשמעויות הנגזרות מכך הן אדירות. לא רק ששוק הכוננים הקשיחים ממש לא ניצב בפני גסיסה, אלא שלצד הצמיחה בו, רווחיות חברות כמו WD צפויה לעלות כי פעילות מחוץ לשוק ה־PC רווחית יותר מהפעילות בשוק.

בשנת 2009 החליטה WD להגדיל את נוכחותה בשוק הארגוני: בשוק האחסון והשרתים עבור יישומים קריטיים, וגם בשוק האחסון והשרתים הכולל בחברות. ב־2012 עשתה WD צעד נוסף בחיזוק עסקים אלו כאשר רכשה את חטיבת האחסון של היטאצ'י (HGST), שעיקר הכנסותיה הגיעו דווקא מחוץ לשוק ה־PC. כתוצאה מכך, הפכה ליצרנית הכוננים הקשיחים הגדולה בעולם עם הכנסות של 12.5 מיליארד דולר ב־2012. ב־2013 צופה החברה צמיחה נוספת בהכנסות ל־15.2 מיליארד דולר.

בשבוע שעבר הראתה WD עד כמה היא נחושה להמשיך לצעוד לכיוון זה כשהודיעה על רכישת STEC, יצרנית פתרונות פלאש, ב־340 מיליון דולר במזומן. רכישה שאמורה לחזק משמעותית את הפעילות בתחום SSD הצומח במהירות בשוק הארגוני.

WD, צילום: לס צ WD | צילום: לס צ'טפליד cc-by WD, צילום: לס צ

מבנה הוצאות רזה

מאז רכישת החטיבה של היטאצ'י החברה הופכת בהדרגה את היטאצ'י למותג המוביל שלה במכירות אחסון לשרתים, אסטרטגיה המנוגדת לצעדים שנוקטת יריבתה סיגייט, שרכשה את חטיבת האחסון של סמסונג ומחקה את המותג. צעדים אלה הקטינו את מספר יצרניות הכוננים הקשיחים הגדולות בעולם מ־5 ל־3, השחקנית השלישית היא טושיבה.

מלבד זאת, ל־WD מבנה הוצאות רזה ויעיל, שמאפשר לה לנקוט אסטרטגיית מחיר כדי להגדיל את נתחי השוק שלה בסגמנטים השונים בשוק. בנוסף, הרכישה של היטאצ'י כמעט ושילשה את הרווח למניה (מ־3.2 דולרים למניה ב־2011 ל־8.6 דולרים ב־2012) , זאת מבלי לערער את יציבותה. גם המאזן הפיננסי של החברה חזק ובקופתה מזומנים בהיקף של 4.06 מיליארד דולר, כשחובותיה מסתכמים בכ־2 מיליארד דולר.

לירון רוכמן, מנהל קרנות מניות חו"ל בהראל פיא. יאיר מנדלסון, מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות