אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה רוצה להעלות את מחיר הולכת הדלקים לחברות הדלק צילום: גיל נחושתן

בלעדי לכלכליסט

המדינה רוצה להעלות את מחיר הולכת הדלקים לחברות הדלק

משרדי האוצר והאנרגיה חיכו שהזרמת הגז מהמאגרים תתחיל לזרום כדי להעלות את מחירי הולכת הדלק במערכת הארצית של חברת תשתיות נפט הממשלתית. חברות הדלק זועמות וטוענות שהדבר ישפיע על מחירי הדלק לנהגים

10.07.2013, 06:47 | ליאור גוטמן

משרדי האוצר והאנרגיה צפויים להחליט בשבוע הבא על עדכון תעריפי הזרמת הדלקים במערכת ההולכה הארצית, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בתעריף הבסיס של הובלת הדלקים מבתי הזיקוק לכלל חלקי הארץ באמצעות צנרת ההולכה של החברה הממשלתית תשתיות נפט (תש"ן) שמופקדת עליה. תעריף הבסיס של הולכת סוגי הדלקים השונים - בנזין, סולר ודלק סילוני - לא עודכן זה כעשור, אלא רק הוצמד למדד המחירים לצרכן. עתה, טוענים משרדי הממשלה, כי תעריף הבסיס אינו מתרגם נכון את העלויות התפעוליות של תש"ן ולכן יש לבחון העלאה שלו, אולי אפילו בכמה עשרות אחוזים.

המחיר הסופי טרם נקבע, אולם לחברות הדלק ברור כבר עכשיו כי כל העלאה של מחיר ההולכה תפגע ברווחיות שלהן.

קראו עוד בכלכליסט

עלויות ההזרמה הנוכחיות, שעודכנו בתחילת יולי, קבעו תעריף (לפני מע"מ) של 12.32 שקל לכל אלף ליטר לכל הזרמה מבית הזיקוק בחיפה לאשדוד; 16.44 שקל לאלף ליטר להזרמה מבית הזיקוק בחיפה למתקני האחסון של קצא"א באשקלון; ו־17.26 שקל לאלף ליטר להזרמה מחיפה לאזור הנגב.

חיכו שהגז מתמר יזרום

משרד האוצר לא רענן את תעריף הזרמת הדלקים בצנרת וחיכה עם העדכון עד להזרמת הגז ממאגר תמר לתחנות הכוח של חברת החשמל. זאת משום שתש"ן מזרימה דלקים שונים בצנרת הארצית לא רק לבעלי המכוניות. כך למשל, בשנתיים האחרונות היא הזרימה מאות אלפי ליטרים של סולר לתחנות הכוח של חברת החשמל כדי להפעיל את תחנות הכוח, במיוחד אחרי הפסקת אספקת הגז ממצרים, שאילצה את חברת החשמל למצוא חלופות. אם תעריף הזרמת הדלקים היה עולה, חברת החשמל היתה ככל הנראה מעלה את תעריף החשמל בשיעור חד יותר ממה שהוא התייקר בפועל.

ממרץ 2013 זורם הגז ממאגר תמר לתחנות הכוח של חברת החשמל ולכן העלאת התעריף לא תשפיע על מחירי החשמל, מה שהוביל את משרדי האוצר והאנרגיה לבחון שוב את המהלך.

לפי נתוני תש"ן, כפי שהם מופיעים באתר רשות החברות, בשנת 2010 החברה הזרימה כ־5.5 מיליוני קוב (קוב - 1,000 ליטר) של דלקים. בשנתיים שלאחר מכן המשק הישראלי חסר, כאמור, את אספקת הגז המצרי לתחנות הכוח, ותש"ן הזרימה כמויות גדולות יותר של סולר.

לטענת חלק מחברות הדלק, הן קיבלו את דבר הבשורה בתדהמה, שכן לדבריהן רק לפני כשנתיים עדכנה המדינה את מרווח השיווק של חברות הדלק, כלומר את רווחיהן ממכירת בנזין, וקיצצה אותו בכ־25%.

לטענתן, המהלך גרם לארבע החברות המובילות בענף להפסדים (פז, סונול, דלק, דור אלון) וגרר בעקבותיו צעדי מנע כדי לצמצם את הפסדי החברות. בין היתר, הצעדים כללו פיטורי מאות אנשים בענף וביטול כמעט גורף של כלל ההנחות המגזריות ממכירת בנזין למועדוני לקוחות. בשנה האחרונה נרשמה התאוששות בקרב חברות הדלק, אולם לטענתן, הבשורה החדשה מאיימת לזעזע שנית את הנתונים הכספיים שלהם.

תחנת תדלוק. הבשורה מאיימת לזעזע את החברות המובילות בענף, צילום: צביקה טישלר תחנת תדלוק. הבשורה מאיימת לזעזע את החברות המובילות בענף | צילום: צביקה טישלר תחנת תדלוק. הבשורה מאיימת לזעזע את החברות המובילות בענף, צילום: צביקה טישלר

 

מחיר הבנזין יעלה

על פי ההערכות, חברות דלק, סונול ודור אלון מעבירות מדי שנה כ־500 מיליון ליטר דלק וחברת פז מעבירה כ־20%-30% יותר. לכן, העלאת תעריף ההזרמה עשויה לגרום להעלאת מחיר הבנזין. עם זאת, לפי נתוני מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה עלות הזרמת הדלקים במערכת ההולכה הארצית מהווה רק 0.2% ממחיר ליטר בנזין בשירות עצמי. בשל כך, הכפלת תעריף ההזרמה תעלה את מחיר הבנזין בשיעור של אגורה עד שניים לכל ליטר, אולם תשפיע קשות על עלויות התפעול של חברות הדלק.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
תשתיות נפט ואנרגיה
מכתבותיו של דורון סולומון עולה כי מתקן הטרמינל בקרית חיים שמאחסן ומזרים דלק גולמי במליוני טונות הוא מתקן בעל ליקויי איכות סביבה חמורים. זהו י קרקע ומים בדלקים למכביר. מנכל החברה בעבר נהג להאשים את הבריטים. הוא שכח לספר על דליפות ענק שהוסתרו מהציבור ומרשויות החוק. דליפה ממיכל 135 דליפה ממיכל 134 דליפה ממיכל 125. זהומי קרקע במליוני ליטרים הוסרו רק לאחרונה. מזלנו שהמנכל איש רציני ואני בטוח שהוא יעשה בדיוק מה שיכתיב לו הציבור.
שמעון אז-אולי  |  10.07.13
2.
השאלה איך זה ייטיב עם הצרכן, זו השאלה שמשרד האוצר לא עוסק בה וזה מה שמרגיז
השאלה שכן מעסיקה אותם זה איך הם מוסיפים עוד לתקציב המדינה. הם לא עוסקים בשאלות מהותיות כגון: האם כל השירותים הציבוריים באמת חיוניים? האם צריך לייעל אולי? איך לעזאזל אנחנו מסייעים לאזרח הקטן שמשלם מיסים בזה שאנו מפנים לו יותר כסף לצריכה? אילו שאלות שאין להם בכלל מקום. המטרה היחידה שלהם היא צמיחה (כלומר הכנסת יותר כסף לקופה). וכמובן לאזן הכנסות והוצאות. זהו ,זה משרד האוצר בשתי מילים. לגבי חברות הדלק, אני בעד שימוש הולך וקטן בדלק ושימוש הולך וגובר בגז ובאנרגיות אחרות. העניין הוא שצריך לעודד את זה. מה יקרה עכשיו, הם נאמר יעלו את מחירי ההולכה של דלקים, ואז מחירי הדלק יעלו והצרכנים שוב יפסידו. מה שהם צריכים לעשות זה לעודד שימוש בגז ובמכוניות חשמל (טכנולוגיה שכבר קיימת בעולם רק צריך להביא אותה לפה) ובמקביל להפוך את השימוש בדלק ללא כדאי. אבל לצערנו זו פעולה מורכבת מידי למשרד האוצר, הם כלכך מפחדים לאבד "הכנסות" שהם לא יעשו את זה, הם יפסיקו לעודד שימוש בדלק אבל לא יאזנו את זה ב לעודד שימוש באנרגיות מתחדשות בגלל פחד מאיבוד הכנסות כתוצאה מאי שימוש בדלק. הזוי אני יודע, אבל ככה הם מתנהלים.
יואב  |  10.07.13