אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טכנו־מאניה: כוחות השוק הצליחו להכריע גם את טייקון התקשורת הגדול מכולם

השורה התחתונה

טכנו־מאניה: כוחות השוק הצליחו להכריע גם את טייקון התקשורת הגדול מכולם

רופרט מרדוק, שהתנגד במשך שנים לפיצול תאגיד התקשורת ניוז קורפ, הפריד את התאגיד לשתי חטיבות נפרדות: האחת בתחום העיתונות והשנייה בתחום הבידור. האם זה יעבוד?

15.07.2013, 08:06 | לירון רוכמן ויאיר מנדלסון
כמה אירוני שדווקא רופרט מרדוק, איש העסקים שהצליח לבנות אימפריה עסקית מסדרת מיזוגים ורכישות, מבטיח כעת כי הבוננזה הבאה תגיע דווקא מפיצול עסקיו. ניוז קורפ, החברה שאותה מוביל מרדוק כבר עשרות שנים, השלימה בתחילת החודש פיצול של פעילותה לשתי חברות ציבוריות: אחת מתמקדת בתחום ההוצאה לאור של עיתונים וספרים והשנייה מתמקדת בתחום הבידור, וכוללת את רשת הטלוויזיה פוקס ואת אולפני הסרטים. עבור מרדוק הפיצול כנראה הופך לדרך חיים, שכן שבועיים לפני פיצול החברות הודיע מרדוק גם על פירוק החבילה המשפחתית ועל גירושיו מאשתו השלישית וונדי דנג.

קראו עוד בכלכליסט

ניוז קורפ החלה את דרכה באוסטרליה כקבוצת עיתונים לפני 60 שנה, ומאז הפכה לאחת מחברות המדיה הגלובליות הגדולות בעולם עם פעילות בתחומי הטלוויזיה בכבלים, הסרטים, שידורי הלוויין וההוצאה לאור של ספרים ועיתונים. כל זאת בשנים שבהן כולם דיברו על הסינרגיות וההיגיון שבאחזקות צולבות בכל תחומי המדיה.

ואולם, החולשה בתחום ההוצאה לאור של עיתונים בכל העולם, שהולכת ומכבידה יותר ויותר על פעילות החברה בשנים האחרונות, ודרישת המשקיעים להציף ערך מעסקי המדיה, אילצו את מרדוק לבצע את הפיצול. במידה מסוימת, היא גם נועדה להרחיק את החברה מהסיקור הנרחב של שערוריית הפריצה וההאזנות שהובילה לסגירת העיתון "ניוז אוף דה וורלד", חלק מאימפריית העיתונות של מרדוק.

ניוז קורפ, שמחזיקה בכמה ממותגי התקשורת המוכרים ביותר בעולם, תחלק אותם כעת בין שתי חברות. החברה האחת תשמור על השם "ניוז קורפ" (סימול: NWSA) ובה ירוכזו כל נכסי העיתונות של מרדוק, בהם, בין היתר, "ניו יורק פוסט", "הוול סטריט ג'ורנל" בארה"ב, "הטיימס" ו"הסאנדי טיימס" ו"הסאן" הפופולריים בבריטניה, העיתונים המובילים באוסטרליה ופעילות הטלוויזיה שם. בחטיבה השנייה, שתיקרא "פוקס המאה ה־21" (סימול: FOXA), תרוכז כל פעילות המדיה, כולל תחנות הטלוויזיה (למעט אלה שבאוסטרליה), רשת הטלוויזיה פוקס ואולפני הסרטים.

האתגר של מרדוק

ניוז קורפ שלאחר הפיצול נחשבת לחברת העיתונים הגדולה בארה"ב, ובין המובילות בעולם, והיא מדפיסה 130 עיתונים יומיים. שווי השוק שלה עומד על 9 מיליארד דולר, והוא מהווה כשביעית משווייה של FOXA (שווי שוק של 63 מיליארד דולר).

ניתוח הדו"חות הכספיים של ניוז קורפ לשנת הכספים 2013, שפורסמו בטרם הפיצול, מצביע על כך שפעילות הפרינט (שמעתה, כאמור, מרוכזת בחטיבה נפרדת) הפסידה 2.1 מיליארד דולר. מנגד, מרדוק יכול להתנחם בכך שהמכירות של "פוקס המאה ה־21" (FOXA) צפויות לצמוח בשנת הכספים הקרובה ב־10% ל־30.2 מיליארד דולר. פער זה לבדו מסביר מדוע המשקיעים דחפו את מרדוק לבצע את הפיצול.

כעת יידרש מרדוק להוכיח כי עסקי העיתונות, שאותם התנגד במשך שנים לפצל משאר הפעילויות, יכולים להמציא את עצמם מחדש - וזאת בפרט לאור מצבה הרעוע של העיתונות הכתובה.

מצד אחד, מרדוק כבר הכין את השטח ואמר כי "החברה החדשה תהיה חסרת רחמים בכל הקשור בקיצוץ בהוצאות ובמרדף אחר רווחיות". מצד שני, הוא דאג במהלך הפיצול לשמור לחברה קופת מזומנים של 2.6 מיליארד דולר, שתאפשר לו לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב - לחפש עסקאות חדשות. לפי ההערכות, מרדוק כבר בוחן בימים אלו רכישה אפשרית של "לוס אנג'לס טיימס".

במקביל, מנכ"ל ניוז קורפ החדשה, רוברט תומסון, כבר קבע את החזון: להשתלט על שוק החדשות, הבידור והמידע בסמארטפונים. לדבריו, תעשיית המדיה עדיין נמצאת בשלב הראשון של גל ההגירה השני - מהדפוס לאינטרנט ומהאינטרנט לסלולרי - והיעד של החברה הוא לפעול בכל החזיתות כדי להבטיח שהתכנים העיתונאיים יהיו מושכים לסמארטפונים. במסגרת זו, החל מאוגוסט, יחל "הסאן" לגבות מלקוחות הסלולר שלו 2 ליש"ט לשבוע עבור גלישה באתר האינטרנט של העיתון. החברה אף מנסה לפתח תכנים חדשים וייחודיים עם הכתבים של "הוול סטריט ג'ורנל" ועם כתבי הספורט של רשת פוקס ספורט.

רופרט מרדוק. פיצל את החברות וגם את התא המשפחתי, צילום: רויטרס רופרט מרדוק. פיצל את החברות וגם את התא המשפחתי | צילום: רויטרס רופרט מרדוק. פיצל את החברות וגם את התא המשפחתי, צילום: רויטרס

העיתון מגיע למסך

ובעוד שנראה כי ניוז קורפ החדשה מגששת את דרכה באפלה, ב־FOXA התמונה בהירה יותר. בשנים האחרונות הולכת וגדלה החשיבות של התכנים במדיה, ויותר חברות עושות מאמצים אדירים כדי לשפר את הגישה שלהן לתכנים איכותיים. החודש הודיעה הטריביון, חברת העיתונים המתחרה, על רכישת 19 ערוצי טלוויזיה ב־2.7 מיליארד דולר בצעד שיעניק לה גישה ל־50 מיליון בתים של צופים. ההנחה מאחורי עסקה שכזו הוא שככל שלחברה יהיו יותר ערוצים ויותר תכנים, היא תוכל לדרוש מחברות הכבלים סכומים גבוהים יותר תמורת הזכות לשדר את הערוצים ויהיו לה גם יותר משאבים להשקיע בתכנים חדשים.

FOXA לא לבדה. מתחילת השנה היתה סדרת מיזוגים ורכישות בתעשייה, שרובם נועדו להקנות לחברות טלוויזיה וכבלים גישה ליותר ויותר תכנים: בתחילת יוני רכשה ליברטי מדיה האמריקאית את חברת הטלוויזיה הבריטית וירג'ין מדיה בעסקה בשווי 24 מיליארד דולר. מוקדם יותר השלימה חברת הכבלים קומקסט את הרכישה המלאה של NBC יוניברסל - הבעלים של רשת הטלוויזיה הפופולרית NBC, מגוון תחנות רדיו ואולפני הסרטים יוניברסל.

עסקאות אלה משנות את פני התעשייה, אך ייתכן כי הכיוון עומד להשתנות שוב בקרוב. לאחרונה דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג כי אפל נמצאת במו"מ עם חברת הכבלים טיים וורנר במטרה לאפשר למנויי חברת הכבלים לצפות בערוצים דרך אפליקצייתApple TV, כשזו תצא לשוק. לצורך המו"מ והסכם בעניין שצפוי להסתיים בעוד כמה חודשים גייסה אפל בכיר מהולו (Hulu) שינהל את המו"מ מול חברות מדיה וכבלים נוספות.

המשקיעים מרוצים

המשקיעים בשוק ההון מברכים על מגמת המיזוגים והרכישות, מתוך התפיסה שמי שמחזיק בתוכן הוא המלך. עסקאות שכאלו מביאות לשיפור ברווחים (גם גידול במנויים וגם גידול בהכנסות של החברות מפרסום) וגם מעלות את שווי החברות. הנה כך בשנה האחרונה הניבו מניות חברות המדיה תשואה עודפת משמעותית של 40% בעוד S&P 500 הניב תשואה של 21% בלבד. מתוקף כך, ולצד תחזיות לשיפור בפעילות הכלכלית בארה"ב, נראה כי המשקיעים ימשיכו לגלות אופטימיות לגבי עתיד המגזר.

תגיות