אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מאסטרים בירושלים ציור: ואסילי קנדינסקי

מאסטרים בירושלים

בתערוכת "צבע פראי" במוזיאון ישראל מוצגות יצירות ששוויין עשרות מיליוני דולרים, בהן של מאסטרים כמו מאטיס וקנדינסקי. מנכ"ל המוזיאון ג'יימס סניידר מספר ל"כלכליסט" על הלוגיסטיקה המורכבת של הבאת אוסף מרצבכר לישראל

16.07.2013, 09:47 | רעות ברנע

"אמנות מודרנית מוקדמת היתה תמיד בעלת ערך גבוה מאוד", אומר ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל בירושלים, על התערוכה "צבע פראי" שנפתחה לאחרונה ותוצג עד 2 בנובמבר. התערוכה, שתציג 42 יצירות מאוסף מרצבכר, היא יוצאת דופן בנוף המקומי, בשל חשיבות היצירות שיוצגו בה וערכן הכספי הגבוה.

אחד האמנים הבולטים שיצירותיו כלולות באוסף הוא ואסילי קנדינסקי, שיצירה שלו קבעה שיא מחיר במכירה של כריסטיס בשנה שעברה - יותר ­מ־23 מיליון דולר. גם יצירותיו של הנרי מאטיס המככבות בתערוכה מוערכות בסכומים גבוהים מאוד, בעיקר משום שהן נדירות יחסית ולא מגיעות למכירה לעתים קרובות. ב־2009 נמכר ציור של מאטיס במחיר שיא של 28.4 מיליון דולר. לכן, אף שלא ניתן לאמוד באופן ספציפי את ערכי היצירות ב"צבע פראי", סביר להניח כי ערכן המצרפי מגיע לעשרות ואפילו מאות מיליוני דולרים.

ג ג'יימס סניידר: "במקרה המיוחד הזה פנינו למשרד התרבות, שהסכים לסבסד חלק מסכום הביטוח" | צילום: אלכס קולומויסקי ג

אוסף מרצבכר נחשב אחד מאוספי האמנות המודרנית הפרטיים החשובים בעולם, ומאחוריו עומדים בני הזוג ורנר וגבריאלה מרצבכר, יהודים שוויצרים ממוצא גרמני, שעשו את הונם בעסקי הפרוות בארצות הברית ושוויץ. הם החלו לאסוף אמנות לפני כ־40 שנה, וכיום יש באוסף כ־150 ציורים ופסלים מהתקופה האימפרסיוניסטית מסוף המאה ה־19 ואילך. תערוכה קודמת מהאוסף הוצגה במוזיאון לפני כ־15 שנה.

"מאז התערוכה הקודמת נוספו לאוסף יצירות רבות", מספר סניידר, "והתערוכה מתמקדת בזרמים שתרמו באופן משמעותי להתפתחות האמנות המודרנית - הפוביזם בצרפת והאקספרסיוניזם בגרמניה. מדובר ביצירות מופת של מאסטרים מהשורה הראשונה, ולכן חייבים לבטח אותן בהתאם. יש לנו אמנם תוכנית ביטוח שמאפשרת לנו לשאול יצירות ממוזיאונים גדולים בעולם ולהשאיל להם יצירות, אבל בתערוכה שכזו הביטוח הופך לממד הכלכלי המשמעותי ביותר. במקרה המיוחד הזה פנינו למשרד התרבות, שהסכים לסבסד חלק מסכום הביטוח".

"Mountain Landscape with Village"  של ואסילי קנדינסקי, ציור: ואסילי קנדינסקי "Mountain Landscape with Village" של ואסילי קנדינסקי | ציור: ואסילי קנדינסקי "Mountain Landscape with Village"  של ואסילי קנדינסקי, ציור: ואסילי קנדינסקי

במקרים של יצירות שמגיעות מחו"ל, כמו לתערוכה "צבע פראי", הכיסוי חל גם על זמן השינוע שלהן בטיסה משוויץ, ובגלל ערכן הגבוה הביטוח מתחלק בין כמה מבטחים. דרישה נוספת של חברות הביטוח היא לפצל את הובלת העבודות לכמה משלוחים, כדי לצמצם את הסיכון שיקרה משהו למשלוח כולו.

סניידר מספר כי המוניטין שצבר מוזיאון ישראל הוא בין הגורמים שאפשרו את הצגתה של תערוכה מהסוג הזה. "הקשרים שבנינו במהלך השנים עם מוזיאונים, מוסדות ואספנים פרטיים ברחבי העולם הם דוגמה מצוינת לסוג היחסים הבינלאומיים שמאפשרים לנו להיות פעילים כל כך בתחום השאלת יצירות יקרות ערך".

תגיות