אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שתי סיבות מדוע ההסתדרות לא תמהר להשבית את הנמלים צילום: אוראל כהן

שתי סיבות מדוע ההסתדרות לא תמהר להשבית את הנמלים

גם בהסתדרות מבינים שהחיבור בין ועד עובדים כוחני לעליית יוקר המחיה לא תתרום להם. בנוסף, לכל הצדדים ברור כי ההסכם שייחתם צפוי לקבוע פיצויים לעובדים בתמורה ל"נכונותם" לקבל את הגזירה שהושתה עליהם

16.07.2013, 07:12 | מיקי פלד

1.

צריך להקשיב טוב למוזיקה שמתנגנת מההודעה הקצרה ששלח אתמול שר האוצר יאיר לפיד. בהודעת תמיכה בהקמת נמל פרטי הוא הקפיד להזכיר, הקמת הנמל היא "הכרחית להורדת יוקר המחיה ורווחתם של אזרחי ישראל", והוסיף כי התנהלות כוחנית מצד ועדי העובדים לא תמנע את הקמתו.

קראו עוד בכלכליסט

בניגוד לשר התחבורה ישראל כץ, לפיד לא אמר את השם המפורש "הסתדרות" או "עופר עיני" בהקשר של התנהלות כוחנית, אלא הקפיד לעשות את החיבור רק בין הוועדים ליוקר המחיה. לפיד, שלו יחסים טובים עם יו"ר ההסתדרות, רוצה כנראה לשמור אותם כאלו, אך בו בזמן גם להגיד בקולו שכל ניסיון של ההסתדרות למנוע את הקמת הנמלים הפרטיים יפגע באיכות החיים הכלכלית של הציבור.

עיני. החיבור בין הוועדים ליוקר המחיה מקשה עליו , צילום: אוראל כהן עיני. החיבור בין הוועדים ליוקר המחיה מקשה עליו | צילום: אוראל כהן עיני. החיבור בין הוועדים ליוקר המחיה מקשה עליו , צילום: אוראל כהן

זו הסיבה הראשונה מדוע עיני לא ימהר להשבית את נמלי הים ואיתם את היבוא והיצוא של ישראל, שהנמלים שולטים בכ־95% מהם. השילוב של שנאת הציבור לוועדים החזקים, בצדק או שלא בצדק, עם התפיסה הכמעט משיחית בדבר היכולת של נמל פרטי להוריד את יוקר המחיה, יביא בהכרח לחוסר תמיכה ציבורית נרחבת בהשבתה שכזו. ללא תמיכה ציבורית כל שביתה שתיעשה תוכל להחזיק מעמד יום או יומיים, לא יותר מזה. אותו הדבר גם לגבי שיבושים חלקיים של העבודה.

2.

הסיבה השנייה היא כי למרות הרוח הגדולה שנושבת מכל הצדדים עקרונות ההסכם שייחתם בסופו של דבר די ברורים.

תהיה הידברות בין המדינה לוועדים בד בבד עם התקדמות בעצלתיים עם המכרזים להקמה ותפעול הנמל הפרטי עד ללחיצת הידיים בין ההסתדרות למדינה.

ההסכם שייחתם בסופו של דבר צפוי להכיל הבנות על שדרוג הנמלים הקיימים, קביעת תעריפים לנמלי אשדוד וחיפה ולנמלים הפרטיים ואולי אף התערבות של המדינה בקביעת השכר של עובדי הנמלים הפרטיים. כל אלו יהיו בבחינת כללים לתחרות הוגנת בין שני סוגי הנמלים, הממשלתיים והפרטיים.

לא מן הנמנע כי בהתאם לתקדים מ־2005, אז נחתמה רפורמה גדולה להפרטת נמלי אשדוד וחיפה שטרם יצאה אל הפועל, יקבלו העובדים בשני הנמלים פיצוי של כמה עשרות אלפי שקלים בתמורה ל"נכונותם" לקבל את הגזירה שהושתה עליהם.

אלו היו שתי סיבות מדוע ההסתדרות לא תמהר להשבית את הנמלים, אולם יש בכך רק חצי אמת. ההסתדרות עשויה בסופו של דבר להשבית ליום־יומיים כדי לשחרר לחץ מצד כל הגורמים. עיני יוכל להראות לעובדי הנמלים שהוא עובד בשבילם ולא נכנע, העובדים עצמם יביעו עמדה ונתניהו־כץ יוכלו להראות שלא נכנעו לוועדי העובדים והקימו נמל פרטי ראשון בישראל.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
הסכם מדינת הבלוף
אנחנו בעד הסכם העובדה היא שבשנים האחרונות ביקשנו הפרטה של מאה אחוז אז למה הממשלה לא הסכימה כי היא קובעת את התעריפים אז למה היא לא מורידה אותם תשאלו את עצמכם על פריקת מכולה גובים נידמה לי כ4000שח נגיד שבמכולה יש 1000 פריטים נגיד שמחיר ירד גג ב15 אחוז תעשו חשבון אם בכלל יוזל משהו אז בהתאם לקנאותכם תוציא לי 2 עיניים כדי להוציא לו אחד אבל מה אני יגיד לכם מה יקרה בעה אנחנו נקבל כסף ואחוזי תוספת שכר נמשיך לעבוד בנמל ואתם תמשיכו לנבוח ולהיות פרירים שאת דעתם ממשלת הזדון התיקשורת התיקונים מעצבים ולכתב היקר אנחנו כמו בכל העולם נמשיך עם יד על השלטר גם רוב הנמלים בעולם הם פרטיים ועדיין השכר גבוהה וגם יש שביתות אז לכל הפחות תיתנו את כל התמונה ואל תשרתו את האדון למה אתם לא מסקרים את העוני את מערכת הבריאות את מערכת הרוחה הכושלת ומערכת החינוך הכושלת במיוחד אבל במקום לשרת את הממשלה תשרתו את העם
עובד הנמל  |  19.07.13
2.
מה שהפעם יקרה אחרת
זה שהעם כבר לא איתם יש יוקר של מחייה וכל המדינה בוערת להעלות משהו על המוקד בשביל אחדים זה הטייקונים בשביל אחדים זה המתנחלים בשביל אחדים זה החרדים בשביל אחרים זה הימין בשביל אחרים זה השמאל אבל מה שלא יהיה, כן, יש גם אלו שבשבילם זה הועדים והם ישמחו לראות דם. גם יחימוביץ, על אף שהמשיכה להגן על ההסתדרות מתחילה להוריד מהלך. בתקווה, שנשמור על ועד עובדים ששומר על זכויות העובדים אבל נעיף לכל הרוחות את המושחתים והמונופולים המוגזמים. אין ברירה, שני הצדדים איומים ונוראים וחייבים למצוא איזון.
דויד  |  16.07.13