אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"בעוד עשור יהפוך שדה דב לזירה רותחת" צילום: עמית שעל

"בעוד עשור יהפוך שדה דב לזירה רותחת"

הסכם פשרה שאושר אתמול בביהמ"ש יאפשר להטיל על בעלי הקרקע הפרטיים חלק מעלויות הפיתוח של הבנייה בשדה דב. עוד ערעורים בדרך

18.07.2013, 17:44 | עינת פז-פרנקל

האם פינוי מתחם שדה דב מבשר את הורדת מחירי הדירות בתל אביב או שמא יהפוך ל"זירה רותחת"? בית משפט השלום בתל אביב אישר אתמול את הסדר הפשרה שסולל את הדרך לבניית 16 אלף דירות בגוש הגדול בצפון תל אביב, אך עדיין לא ברור אם הצעד יוביל להורדת מחירי הדירות בעיר.

קראו עוד בכלכליסט

אתמול אושר ההסכם שגובש בין משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל לבין מנהלי הגוש הגדול על שיעור השתתפותם של בעלי הקרקעות הפרטיים במימון פינוי שדה דב מהקרקע המיועדת לבנייה. לפי הפשרה, הבעלים הפרטיים ישלמו 20 מיליון שקל מתוך העלות הכוללת של המעבר, הנאמדת ב־230 מיליון שקל, ואת היתרה יממן האוצר. הפשרה סוללת את הדרך לחתימה על הסכם בין האוצר, רשות מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה על פינוי אחת מחטיבות הקרקע המבוקשות במדינה לטובת הקמה של 16 אלף דירות.

שדה דב, צילום: עמית שעל שדה דב | צילום: עמית שעל שדה דב, צילום: עמית שעל

מנהלי הגוש הגדול טענו בפני בית המשפט שהמדינה אינה מתחייבת למועד פינוי השדה ושאין מוטלת עליה סנקציה אם לא תפנה את שדה התעופה עד שנת 2018. כמו כן, נטען שהמדינה אינה מוכנה להתחייב על כך ש־20 מיליון השקלים יהיו דרישתה האחרונה מבעלי הקרקעות הפרטיים. אך בית המשפט קיבל את עמדת האוצר שלפיה על הבעלים הפרטיים להשתתף בעלות הפינוי לטובת השבחה ופיתוח הקרקעות שבבעלות משותפת עם המדינה.

עו"ד מרים דונין, המייצגת בעלי קרקעות בגוש הגדול, מסרה בתגובה כי מדובר ב"הסכם שערורייתי. כתמורה לנכונות המדינה לפינוי היא מקבלת מחצית מהזכויות, תמורה שהוערכה בשנת 2007 ב־1.5 מיליארד שקל. הסכומים רק עלו מאז. ביהמ"ש קובע שאין לו הסמכות להכריע בפרשנות ההסכם ובהינף קולמוס מאפשר גביית כספים בנימוק שמנהלי הגוש הגדול מוסמכים לעשות זאת. בעלי הקרקעות שהביעו דעתם התנגדו לכך".

והערעור כבר בדרך. עו"ד שמואל שוב ממשרד שוב ושות', המייצג אף הוא חלק מהבעלים במתחם, אמר: "החלטת בית המשפט לחייב את הבעלים בסכום זה נוסף להפקעת מחצית הזכויות מנוגדת לעמדת כל הבעלים שיוצגו בבית המשפט, והבעלים שוקלים לערער". השאלה היא מתי, כיצד ואם ישפיע ההיצע החדש על המחירים. לדברי אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בחמש השנים הקרובות ימשיך לפעול במקום שדה תעופה, ועוד עשויות להתגלע מחלוקות, לרבות עם חברות התעופה ועם בעלי מגרשים שנמצאים בהליך של פירוק־שיתוף. "נתחיל לראות שם דירות בעוד עשור במקרה הטוב", העריך דנוס בשיחה עם "כלכליסט".

דירת חמישה חדרים באזור עולה כיום כ־2.7 מיליון שקל (כ־20 אלף שקל למ"ר). "מדובר בדירות במתחמים צפופים יחסית, שחלקן פונות לצירי תנועה רועשים ולמסלולי המראה ונחיתה של מטוסים. ליד הים ממש המחיר מגיע גם ל־5 מיליון שקל. פנטהאוז שפונה לים נמכר ב־12–15 מיליון שקל", מסביר דנוס. לדבריו, אין סיכוי להוריד מחירים על ידי בנייה של 16 אלף דירות במקום, להפך. "הדירות הללו ייבנו קרוב מאוד לחוף, והן יהיו הדירות היוקרתיות ביותר. ים בתל אביב עולה הרבה כסף. פיתוח האזור כולו משביח מאוד את המקום. גם ככה כמעט כל מה שנבנה באזור נחטף. וזו תהיה זירה חדשה, אז על אחת כמה וכמה היא תהיה רותחת", העריך דנוס.

תגיות

22 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
זה לא משנה
אפילו אם יפנו את שדה דב (יום אחרי ביאת המשיח) הדבר לא ישפיע על המחירים. קרטל הנדל"ן הישראלי - ממשלה, מנהל, יזמים וקבלנים ידאגו לווסת את ההיצע באופן כזה שהמחסור ימשך. אם ישוחררו דירות באיזור ההוא, אז יעקבו במקביל הפשרות קרקע ופיתוח בהרצליה ואם יפתחו בהרצליה, אז יקפיאו בדרום תל-אביב וכד'. בכל מקרה, שיגיע מועד התחלת הבניה, הכוונה של הקרטל היא לבנות באיזור ההוא רק דירות יוקרה במחירים החל מ-25 אלף ש"ח למ"ר לדירות "הפשוטות" ועד יותר מ-50 אלף למ"ר לדירות הנחשקות. אם תהיה ירידת/קריסת מחירים, היא תגיע לא בגלל היצע, אלא בשל גורמי חוץ שהם לא בשליטת הקרטל - כגון עלית ריבית (שתגיע בשל לחצים מבחוץ), המשך הגירה של בני מעמד ביניים והתמוטטות של הביקושים סביב זה, מלחמה או מהומות חברתיות-כלכליות (לא "מחאה" שהוכחה כחסרת כל משמעות, אלא בלאגן של ממש) .
אזרח  |  21.07.13
לכל התגובות