אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרויקט המטרונית בחיפה יוצא לדרך: בחינת מערכות ראשונית של מערכת הסעת ההמונים צילום: אבי רוגר

פרויקט המטרונית בחיפה יוצא לדרך: בחינת מערכות ראשונית של מערכת הסעת ההמונים

במסגרת הפרויקט יופעלו 90 אוטובוסים שינועו על תוואי יעודי שנבנה בשנים האחרונות ברחבי חיפה. בשלב הראשון תנוע המטרונית ללא נוסעים, ובמידה שלא יתגלו בעיות, תותר הנסיעה חינם כבר מה-2 באוגוסט

21.07.2013, 17:26 | ליאור גוטמן

שלוש שנים לאחר הכרזת הזוכה במכרז הממשלתי, ולאחר חריגה תקציבית של כ-300 מיליון שקל, פרויקט המטרונית בחיפה יוצא לדרך. ביום שישי הקרוב צפויה להתקיים בחינת מערכות ראשונית של מערכת הסעת ההמונים בעיר הנמל הצפונית, זאת לאחר קבלת אישורי ההפעלה הנדרשים בחוק.

בשלב הראשון תנוע המטרונית ללא נוסעים, ובמידה שלא יתגלו בעיות במערכות ההפעלה הממוחשבות תותר הנסיעה חינם כבר מה-2 באוגוסט. מדובר במודל הרצת מערכות דומה לזה שבוצע בעת הפעלת הרכבת הקלה בירושלים. בחברת יפה נוף, היא המפקחת מטעם משרד התחבורה על המיזם, מעריכים שיקחו 6 עד 8 חודשים עד שתושבי העיר ילמדו להשתמש במערכת ההסעה המתקדמת.

המטרונית בחיפה המטרונית בחיפה המטרונית בחיפה

פרויקט המטרונית נחשב לאחד ממיזמי התחבורה הגדולים בארץ, במסגרתו יופעלו 90 אוטובוסים שינועו על תוואי יעודי שנבנה בשנים האחרונות ברחבי מטרופולין חיפה. הזכיין הוא קונסרציום של חברת התחבורה דן (60%), קרן נוי (20%) ותאגיד התחבורה SNCF הצרפתי (20%), שקיבלו את הזכות להפעיל את את המטרונית לתקופה של 12 שנה. עלות הקמת המטרונית הגיעה ליותר ממיליארד וחצי שקל, לא לפני שהתגלו שם חריגות קשות בבנייה של כ-300 מיליון שקל אותן נאלצה המדינה לכסות מכיסה.

בשלב זה הפרויקט כולל הפעלת מערך אוטובוסים רבי קיבולת בשלושה קווי שירות באזור חיפה והקריות, באורך כולל של 40 קילומטר. הקו הראשון יופעל מאזור צפון הקריות (סמוך למחנה כורדני) דרך כביש 4 והעיר התחתית של חיפה ועד מרכזית חוף הכרמל. הקו השני יופעל מקרית אתא למסוף בת גלים דרך כביש 4 והעיר התחתית של חיפה. הקו השלישי יופעל מקרית ים וקרית חיים להדר בחיפה.

מפת קווי המטרונית מפת קווי המטרונית מפת קווי המטרונית

שר התחבורה ישראל כץ מסביר שמטרופולין חיפה הוא הראשון בארץ שבו מופעלת מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת, "המטרונית תהנה מזכויות דרך בלעדיות בכבישים לאורך כל מסלולי הקווים. העלייה והירידה ממנה יתבצעו באופן חופשי מכל הדלתות והתשלום יבוצע באמצעות כרטוס חכם ומכשירי תיקוף אוטומטיים שיוצבו ברציפים לשימוש הנוסעים", אמר כץ. ראש עיריית חיפה יונה יהב הוסיף שהשקת מערכת המטרונית היא חלק חשוב בפיתוח העיר, שלא היה יכול להתבצע מבלי לקבל את שתוף הפעולה של הערים הצמודות לחיפה.

על פי ההערכות בענף התחבורה, מטרת הזכיינים היא לסיים את שנת ההפעלה הראשונה עם ממוצע מכירות כרטיסים שיגיע לכ-70 אלף נסיעות ביום. המטרה לשנות ההפעלה שלאחר מכן היא להתייצב על ממוצע של 100 עד 110 אלף נסיעות ביום.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
למגיב 4, תמשיך להתבכיין ולקשקש אבל בסופו של דבר הפרוייקט הזה הכרחי וטוב.
ממש לא מדובר "באוטובוסים יפים שייסעו על נתיבים קיימים 'שהופקע' מכבישים וחניות שחסרים כעת". המערכת הזאת, להבדיל מסתם אוטובוס שנוסע בכביש, מאפשרת יעילות ותדירות גבוהה הרבה יותר והופכת את האוטובוס לסוג של רכבת קלה, רק בהשקעה נמוכה מאוד שכן גם עם החריגה מדובר על 1.5 מיליארד שקל ל 3 קווים באורך של 60 ק"מ כשקו הרכבת הקלה הראשון בירושלים עלה כמעט 4 מיליארד שקל כשאורכו 13.8 ק"מ בלבד והעלות המשוערת של הקו האדום הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן (שחלק ממנו יהיה תת קרקעי) היא 10 מיליארד ש"ח לקו באורך של 22 ק"מ. המסלול היעודי מאפשר לאוטובוסים לנסוע ללא הפרעה כמעט ובמסלול קבוע ובלעדי לקווי המערכת (להבדיל ממסלול רגיל לתחבורה ציבורית המשותף לעשרות קווי אוטובוס שונים, מוניות, רכבים עם עצה נוסעים, רכבים פונים וסתם כאלה שנוסעים בו בניגוד לחוק). התחנות בנויות גם כן כתחנות של רכבת קלה עם עמודת כרטוס ואפשרות כניסה ויציאה מכל הדלתות, מדרכה מוגבהת לכניסה קלה (והאוטובוס עוצר כאן צמוד למדרכה) וכן מספיק מרחב לעצירה בו זמנית של יותר מאוטובוס אחד. הנסיעה של כל האוטובוסים מבוקרת ומנוטרת ע"י מערכת ממוחשבת המאפשרת למקסם את יעילות המערך ולשמור על תדירות קבועה וגבוהה (שוב, כמו במערכות של רכבת קלה או רכבות תחתיות). העובדה שהמערכת 'הפקיעה' מסלולים של רכבים ומקומות חניה אינה רלוונטית שכן זו המטרה של מערכת שכזו שכן היא תאפשר לחלק מהנהגים להשאיר את הרכב בבית ולהשתמש בתחבורה הציבורית, כפי שקורה בכל עיר נורמלית בעולם. גם העסקים ירוויחו מכך שכן קל הרבה יותר להגיע לעסק עם גישה לתחבורה ציבורית טובה מאשר לעסק שבדי להגיע אליו צריךך לצלוח פקקים ולחפש מקום חניה (ואל תנסה אפילו לטעון שלפני שבנו את המטרונית לא היו בעיות תנועה וחניה קשות בחיפה). בנוסף לכל זה, ולהבדיל מפרוייקטים אחרים בארץ, הקו הראשי (האדום) יפעל 24 שעות ביממה ו 7 ימים בשבוע (גם הקו השני אמור לפעול 7 ימים בשבוע 20 שעות ביממה אבל לזה אין עדיין אישור סופי)
אמיר  |  22.07.13
4.
ומה קיבלנו תמורת מיליארד וחצי שקל ?
בסה"כ מדובר באוטובוסים יפים שייסעו על נתיבים קיימים "שהופקעו" מכבישים וחניות שחסרים כעת . כל זאת תמורת הסכום הפעוט של מיליארד וחצי שקלים לא כולל עיכובים , חריגות בהיקף של מאות מיליונים ופקקים . במחיר הזה יכלו פשוט לחלק כרטיסים חינם לאוטובוסים ולהקל על הפקקים , אבל כשמדובר בכסף של אחרים שום דבר לא יקר . אגב ייתכן שמי שרוצה לנסוע לחיפה יהנה מהמטרונית אבל כל השאר כולל תושבי חיפה עצמה ייסבלו . התנועה בתוך חיפה עצמה רק יותר גרועה וגם לא ברור מי ירצה להגיע שכן רחובות שהיו שוקקי עסקים הפכו לבית קברות בעקבות הפרוייקט . מעניין כמה יעלה לפרום את השיקוץ הזה בחזרה למצב הקודם אחרי שהעסק יכשל מעשית ו/או כלכלית כמו כל פרוייקט ציבורי ?
אני רק שאלה  |  21.07.13
לכל התגובות