אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רוצים להיות ורסצ'ה הבאים? כך תבחרו במותג הנכון ותגנו עליו מפני מתחרים

רוצים להיות ורסצ'ה הבאים? כך תבחרו במותג הנכון ותגנו עליו מפני מתחרים

עו"ד יוסי סיוון, נותן 10 טיפים למעצבי אופנה המעוניינים לפתוח עסק עצמאי ומסביר כיצד בוחרים שם ואיך מונעים מהמתחרים לפגוע במותג שלכם

23.07.2013, 09:58 | מעין מנלה

עבור כל מעצב אופנה המעוניין לפתח עסק עצמאי משלו, בחירת שם המותג הינה פעולה יזמית חשובה ביותר בדרך להצלחה. עו"ד יוסי סיוון, הבעלים של משרד עורכי דין המתמחה בקניין רוחני וסימני מסחר, נותן 10 טיפים לבחירת המותג הנכון ולהגנה עליו מפני מתחרים בענף האופנה.

1. בחרו שם מותג יצירתי וקליט

יש לבחור שם מותג יצירתי וקליט שניתן להגנה. "מעצבים רבים בוחרים שמות טרוויאלים כגון שילוב של שם פרטי ושם משפחה. חשוב לזכור, כי שם פרטי בשילוב שם משפחה הוא אומנם ניתן להגנה באמצעות רישומו כסימן מסחרי, אולם הגנה זו מוגבלת ולא ניתן למנוע ממתחרה שלכם, העושה שימוש בשם דומה או זהה לשלכם, מלעשות שימוש בשמו כל עוד מדובר בשימוש שנעשה בתום לב", אומר סיוון.

רוצים להקים עסק אופנה? חנות האופנה אטלייה ביפו, צילום: דמיטרי שבצ רוצים להקים עסק אופנה? חנות האופנה אטלייה ביפו | צילום: דמיטרי שבצ'ינקו רוצים להקים עסק אופנה? חנות האופנה אטלייה ביפו, צילום: דמיטרי שבצ

לעומת זאת, שם שאינו שם פרטי אלא שם יצירתי, פרי הדמיון יהיה ניתן להגנה רחבה יותר באמצעות רישום המותג כסימן מסחרי. מעבר לכך, בחירה בשם יצירתי תיצור אצל הצרכן קונוטציה מיידית לחנות המעצב ולמוצריו, ותסייע לכם להגן על המותג שלכם.

2. אל תתארו את המוצר

רצוי להימנע מבחירת שם תיאורי, כזה המתאר את הסחורה או את הבגד כגון, CARGO עבור מותג מכנסי דגמ"ח, VEST עבור גופיות או "התחתון" עבור הלבשה תחתונה. מעבר לכך שמדובר בשמות שאינם ייחודיים ואינם יוצרים קונוטציה מיידית במוחו של הצרכן בנוגע למקור המוצר, הם בדרך כלל לא ניתנים להגנה ולא תוכלו לקבל עליהם בלעדיות כלשהי.

3. חפשו שמות דומים

מומלץ לבצע חיפוש ראשוני עצמאי בכדי לוודא שלא בחרתם שם או סימן מסחרי הנמצא כבר בשימוש על ידי גורם אחר. "לאחר שבחרתם בשם המותג, רצוי לחפש במנועי חיפוש דוגמת גוגל הן באנגלית והן בעברית על מנת לאתר שימושים קיימים בשוק האופנה. אף אם אתם ידענים גדולים בענף האופנה ומכירים את השוק היטב, מומלץ להשקיע בחיפוש כזה על מנת לוודא שאינכם עושים שימוש בשמות מסחריים של יצרני אופנה אחרים. חיפוש עצמאי זה יקטין את הסיכונים לחשיפה משפטית בעתיד", אומר סיוון.

חנות האופנה הדס קולדוני, צילום: עמית שעל חנות האופנה הדס קולדוני | צילום: עמית שעל חנות האופנה הדס קולדוני, צילום: עמית שעל

4. הגדירו את שוק היעד

"עליכם להחליט בקפידה רבה מהו שוק היעד של המוצרים שלכם ובהתאם לבחור שם מותג שיתאים לשוק היעד. כך למשל אם בחרתם שם מותג שיש לו קונוטציות שליליות בשפה הסינית תהיה לכם בעיה לחדור לשוק הסיני ובמקרה זה תיאלצו לשנות את שם המותג לפי שוק היע", אומר סיוון. לדבריו, בחירת שווקי היעד בראשית המיזם ותכנון נכון של השווקים המיועדים תסייע לכם לגבש אסטרטגיה נכונה להגנה על המותג מפני מתחרים הן בישראל והן מחוצה לה.

5. בצעו חיפוש סימן מסחרי

סיוון ממליץ לבצע חיפוש סימן מסחרי בסיוע עורכי דין המתמחים בתחום הקניין הרוחני. לדבריו, החיפוש ינפיק לכם דו"ח תוצאות בו יופיעו כל הסימנים הרשומים וכל הבקשות לסימני המסחר שהוגשו על ידי חברות אופנה אחרות, אשר טרם נרשמו. לאחר קבלת דו"ח החיפוש תוכלו לדעת האם חברה כלשהי רשמה או מנסה לרשום סימן מסחרי דומה.

"בענף האופנה קיימים רישומים רבים של מותגי אופנה בבעלות חברות בינלאומיות אף שטרם החלו לעשות בהם שימוש. יש להגדיר היטב את הטריטוריות שבהן יתבצע החיפוש שכן בכל מדינה ישנה מערכת רישומים נפרדת של סימני המסחר ולכך משמעות רבה מבחינת בחירת המסלול הרישומי המתאים מהבחינה המשפטית. במקביל רצוי גם לבצע חיפוש שלא קיים שם מתחום דומה", אומר סיוון.

6. הגישו בקשה לרישום סימן מסחר

לאחר שמצאתם שהמותג שלכם מקורי ולא קיים שם זהה או דומה מומלץ להגיש בקשה לרישום סימן מסחר, אומר סיוון. רישום סימן מסחר יעניק לכם בלעדיות על שם המותג ויכולת למנוע ממתחרים לעשות שימוש בשם זהה או דומה עד כדי הטעייה לשם שלכם. מדובר בזכות קניינית חשובה שיש לה ערך כספי נפרד משל עצמה. כך למשל, כאשר תבקשו למכור את העסק תוכלו לגבות תשלום נפרד עבור הסימן המסחרי.

7. ציינו באופן בולט כי המותג שלכם מוגן

"לאחר שהגשתם בקשה לרישום סימן מסחר תוכלו לציין לצד שם המותג את האותיות TM המציינות, כי המדובר בסימן מסחרי. לאחר שהסימן נרשם תוכלו להוסיף את הסימון ® המציינת את העובדה כי, מדובר בסימן מסחרי רשום. סימון זה נועד להרתיע מתחרים מלהעתיק את המותג או להפר את זכויותיכם", אומר סיוון.

8. ריכשו את הדומיין

 במקביל להגשת הבקשה לרישום סימן מסחר מומלץ לרכוש גם את הדומיין (שם המתחם) המתאים המכיל את שם המותג. "בישראל ובמדינות רבות בעולם פועלים גופים הרושמים סימני מסחר של עסקים מתחילים אחרים, שלא הקפידו לרשום שם מתחם וזאת במטרה לסחור בשם המתחם. רישום סימן מסחר ועשוי להרתיע חברות אלו מלחטוף את שמות המתחם הנושאים את שם המותג שלכם ואף לאפשר לכם לקבל לידיכם שם מתחם שנרשם בחוסר תום לב על ידי המתחרים שלכם", אומר סיוון.

רכשו את הדומיין, צילום: שאטרסטוק רכשו את הדומיין | צילום: שאטרסטוק רכשו את הדומיין, צילום: שאטרסטוק

9. החליטו אם אתם משווקים גם לחו"ל

אם בכוונתכם לשווק את המוצרים גם בחו"ל, רצוי להקדים ולרשום סימני מסחר גם במדינות אלו, אומר סיוון. לדבריו, השווקים החזקים היום בענף האופנה הינה ארה"ב האיחוד האירופי ולאחרונה סין והונג קונג ומומלץ לרשום סימני מסחר גם במדינות אלו.

10. אל תפרסמו לפני הבקשה לרישום סימן מסחר

"חשוב מאוד לא לבצע השקה או פרסום של המותג החדש בטרם תגישו בקשה לרישום סימן מסחר", אומר סיוון. זאת כדי למנוע ממתחרים שונים לנצל את העובדה שלא הקדמתם ורשמתם סימן מסחרי ולעשות זאת לפניכם או לפתוח מותג דומה. הגשת הבקשה לסימן המסחר וקבלת האישור בשלב הראשוני בטרם ההשקה של המותג המסחרי עשויה למנוע סיכונים אלו ותסייע לכם להגן בצורה טובה יותר על זכויותיכם.

לאחר שתתחילו לקצור הצלחה בשוק האופנה תבינו עד כמה חשוב וחיוני היה כבר בתחילת הדרך לרשום סימן מסחרי, אומר סיוון. לדבריו, אם המתחרים שלכם כבר מתחילים לנסות לחקות את המותג שלכם, זו האינדיקציה לכך שיש לכם מותג מנצח בעל ערך רב.

המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, אין להסתמך עליו ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית.

תגיות