אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תביעה של עובדת סטימצקי הפכה למלחמת עולם בין רשתות הספרים צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

תביעה של עובדת סטימצקי הפכה למלחמת עולם בין רשתות הספרים

מעבר של עובדת סטימצקי לצומת ספרים הוביל לסכסוך מר בין הרשתות, הכולל טענות על גניבת עובדים וסודות מסחריים וחילופי האשמות בין המנכ"לים בבית המשפט

24.07.2013, 07:33 | אורנה יפת וזוהר שחר לוי

תביעה שגרתית שהגישה עובדת סטימצקי לשעבר נגד הרשת בבית הדין לעבודה הפכה לסכסוך אמוציונלי בין שתי רשתות הספרים הגדולות בישראל, צומת ספרים וסטימצקי.

קראו עוד בכלכליסט

המאבק בין הרשתות, שחושף עוד טפח בהתנהלות האגרסיבית שמאחורי הקלעים של עולם הספרים, כלל האשמות על גניבת עובדים וחשיפת סודות מסחריים. במסגרתו הגיעו להעיד בבית הדין המנכ"לים של הרשתות, איריס בראל ואבי שומר.

אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, צילום: אוראל כהן אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים | צילום: אוראל כהן אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, צילום: אוראל כהן

"הייתי טיפשה לגמרי"

ראשיתו של הסיפור בתביעה שהגישה העובדת נגד סטימצקי לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. העובדת עבדה במשך כמה שנים כמנהלת אזור ברשת, ובשנת 2009 החליטה לעזוב את סטימצקי כדי לסייע לבעלה בעסק חדש שביקש להקים.

על פי התביעה, בחודש דצמבר באותה שנה נפגשה העובדת עם מנכ"לית סטימצקי בראל והודיעה לה על התפטרותה. בראל, כך נטען, לא נותרה אדישה והודיעה לעובדת כי כמחווה של רצון טוב סטימצקי תשלם לה מענק פרישה, אף שלא היתה זכאית לכך. העובדת ציינה כי הסכום שהוצע לה מצד הרשת כמענק עמד על 138 אלף שקל.

העניינים החלו להסתבך, כשהעסק החדש של הבעל לא התרומם ולעובדת הגיעה הצעה לעבוד בצומת ספרים. על פי כתב התביעה, שהגישה העובדת באמצעות עורכי הדין רפאל יולזרי וענבל ליבנה־אהרון ממשרד גדעון פישר, בעת שהתפטרה מסטימצקי "לא היתה לעובדת כוונה לעבור לצומת ספרים... אולם משהבינה שעליה לחפש עבודה חדשה... אך טבעי היה כי תבחן הצעה זו ברצינות ותבחר בה לאחר שראתה כי היא מתאימה לה".

איריס בראל, מנכ"לית סטימצקי, צילום: אוראל כהן איריס בראל, מנכ"לית סטימצקי | צילום: אוראל כהן איריס בראל, מנכ"לית סטימצקי, צילום: אוראל כהן

על פי התביעה, כששמעו בסטימצקי על עבודתה החדשה של העובדת, החליטו שם שלא להעביר אליה את מענק הפרישה המובטח. סטימצקי אף הגישה תביעה משלה נגד העובדת בגובה 374 אלף שקל. בתביעה טענה הרשת, באמצעות עו"ד אורנה לין, כי מאז שעזבה העובדת את עבודתה בסטימצקי היא "פונה אל לקוחות הרשת ועושה שימוש בסודות מסחריים שלה, ובצעדיה אלה גורמת לנזק מסחרי לעסקיה של סטימצקי".

בתביעה צוין כי העובדת העבירה נתונים סודיים בעלי ערך רב מסטימצקי לצומת ספרים, שכללו בין השאר נתונים על מכירות ורווחיות בחלוקה לפי חנויות וירידים, שיטות תמחור ומכירה ועוד.

כדי להוכיח את טענות הרשת התייצבה בשבוע שעבר מנכ"לית סטימצקי איריס בראל בבית הדין לעבודה ומסרה את עדותה. בעדות סיפרה בראל על הפגישה המסכמת בינה לבין העובדת ואמרה: "הייתי מספיק טיפשה להגיד לה 'את גרושה עם 2 ילדים, תיזהרי על הכסף, למה את פותחת עסק, זה מסוכן... ואז שאלתי עוד פעם, כדי להיות בטוחה שלא טומנים לי פח, האם את הולכת לעבוד בצומת ספרים, והיא מאוד נעלבה שאני מעזה לחשוב שהיא הולכת לעשות מעשה נבלה כזה. מתוך רצון טוב אמרתי לה 'אני אתן לך מענק', וכך נהגתי בטיפשותי. שבועיים אחר כך התברר לי שהיא הפכה למנהלת המכירות הארצית של הרשת".

לשאלת עורך הדין של העובדת כיצד נמדדת נאמנותו של עובד לרשת, השיבה בראל: "האם אדוני חושב שאם הייתי יודעת שהיא עוברת ל'צומת' הייתי נותנת לה מענק? אדוני מחזיק ממני מטומטמת?".

העדות של בראל חשפה כי בעקבות המקרה הקימה סטימצקי, שנהגה עד אז להעניק את הפיצויים לעובדים גם אם התפטרו, מנגנון אכיפה, שלפיו רק עובד שחלפה שנה מתום העסקתו והוכח שעמד בהסכם עם החברה, ישוחררו לו כספי המענק. לשאלה מדוע הפסיקה הרשת בהמשך את השימוש במנגנון ענתה בראל: "הגענו למסקנה שבסטימצקי לא יהיו, או אנחנו מקווים שלא יהיו, עוד אנשים כאלה. עשו לנו מעשה נבלה פה בחברה".

בעדותה האשימה בראל את העובדת בגניבת מידע והעברתו למתחרה, ואמרה כי סטימצקי לא הגישה נגדה תלונה במשטרה, אך "חבל שלא עשינו זאת". בראל הוסיפה כי פנתה למנכ"ל צומת ספרים שומר והביעה מורת רוח מהעסקת העובדת: "בפגישה שהיתה לנו בכנס המו"לים אמרתי לו שלא מעסיקים אדם שבוגד בחברה, ושבסוף זה יתנקם בו. למיטב ידיעתי גם הוא הגיע למסקנה הזאת".

"לא קיבלנו סודות"

שומר, שהעיד אף הוא בבית המשפט, הודה כי שוחח עם בראל בכנס על הנושא: "היא אמרה לי שעשיתי טעות גדולה כשלקחתי את העובדת. אבל לא אני יזמתי את הבאתה, ובוודאי שלא קיבלתי ממנה שום ידיעות וחומרים מסחריים שקשורים לסטימצקי. אם הייתי רוצה נתונים אז כל המו"לים נותנים אותם... כל מנהל קניון שאבוא אליו ואשאל מה עושה הרשת המתחרה, מתגאה ונותן את כל הנתונים, BDI מראה את המחזורים של כל רשת".

לשאלה באילו מנהלי קניונים מדובר ענה שומר: "כל מנהלי הקניונים במדינת ישראל. אם אשאל אותם מה מכרה הרשת המתחרה הם יפתחו את הטבלה שלהם... הם מתנדבים, כשאנחנו מנהלים מו"מ עם קניונים בימים אלה, בעיקר על הורדת מחירי השכירות הגבוהים ואנחנו טוענים שזה לא כלכלי, אז תמיד הם מציגים את הרשת המתחרה או רשתות אחרות, פדיון ואחוזי פדיון".

הסיכומים בתיק יוגשו לבית המשפט בחודשיים הקרובים.

באי כוחה של העובדת מסרו בתגובה: "מרשתנו דוחה מכל וכל את כל טענות סטיצקי ובהתאם לעדויות שנשמעו בבית הדין מרשתנו מאמינה שהתביעה שלה תתקבל ותביעת הנגד של סטימצקי תידחה".

תגיות

34 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

31.
הדבר הכי עצוב כאן זה הכסף הקטן שמקבלים הסופרים. העובדת קיבלה את פרס ספיר
אכן זה מגעיל ומבחיל הרדיפה אחרי העובדת. כי וואלה, סודות מקצועיים?? אם ישנם כאלו אז מחתימים את העובד על סודיות, אבל אם הוא לא הוא הוחתם אז אין בהם מן הסוד. אבל הכי עצוב פה זה הכסף הקטן שמקבלים הסופרים ושהטפילים האלו מתפרנסים בסבבה. מצטער, מספיק מבט על מנכלית סטימצקי ומייד בא לי להקיא. רשת סטימצקי נראית כמו מקום שהדבר האחרון שחשוב לו הוא אהבה לספר או לסופרים. זה לא מוזר?? והעובדים בו נראים אומללים. לא מפתיע, בהתייחס למנכ"לית כזו.
בובי  |  24.07.13
לכל התגובות