אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרבעון של אפל: דרוש מוצר חדשני בדחיפות

פרשנות

הרבעון של אפל: דרוש מוצר חדשני בדחיפות

הדו"ח הרבעוני האחרון של ענקית האלקטרוניקה מציג ירידה ברווחים, היחלשות הפעילות הבינלאומית וצניחה במכירות האייפד. זאת, בשל התקשותה ליישר קו עם המתחרות ולהציג מכשירים חדשניים. האם מדובר במעידה חד פעמית או במגמה?

24.07.2013, 11:59 | עומר כביר
ככה ככה. זהו, כנראה, הסיכום הטוב ביותר לדו"ח הרבעוני שפרסמה אתמול אפל. החברה ניצחה חלק מהתחזיות, אבל הרווחים ירדו. מכירות האייפון המשיכו לטפס, אך מכירות האייפד רשמו לראשונה ירידה רבעונית. בלי מוצרים חדשים ובלי מהלכים בולטים היה זה סיכום לאחד הרבעונים היבשים של אפל מזה זמן רב, כשהעניין העיקרי שעורר הדו"ח הוא מה אפשר ללמוד ממנו לגבי עתיד החברה.

קראו עוד בכלכליסט

הכנסות ענקית האלקטרוניקה ברבעון זה הסתכמו ב-35.3 מיליארד דולר, גבוה במעט מהתחזיות וכמעט זהה לרבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הנקי, לעומת זאת, רשם ירידה חדה מ-8.8 מיליארד דולר בשנה שעברה ל-6.9 מיליארד ברבעון האחרון. זאת, בעקבות ירידה משמעותית בשולי הרווח מ-42.8% ל-36.9%.

מנכ"ל אפל, טים קוק מנכ"ל אפל, טים קוק מנכ"ל אפל, טים קוק

מכירות האייפון המשיכו לעלות ורשמו שיא רבעוני של 31.2 מיליון מכשירים (לעומת 26 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה). מכירות האייפד, לעומת זאת, רשמו לראשונה בתולדותיהם ירידה רבעונית: מ-17 מיליון מכשירים ל-14.6 מיליון בלבד. המקים רשמו ירידה קלה בלבד של 3.8 מיליון מכשירים, כמעט זניח בהתחשב בצלילה הספיראלית שבה נתון שוק ה-PC ברבעונים האחרונים. האייפודים המשיכו את צניחתם המסורתית: מ-5.6 מיליון יחידות ל-4.6 מיליון.

האם הירידה במכירות האייפדים מבשרת את היעלמות ההגמוניה הארוכה של אפל בשוק הטאבלטים? לא בהכרח. הסיבה לירידה הינה שהשנה, בניגוד לרבעון המקביל בשנה שעברה, לא השיקה אפל דגם אייפד חדש. ובלי דגמים חדשים, המכירות מסורתית יורדות. המבחן האמיתי יגיע רק בינואר הבא, אחרי השקת דגמי האייפד החדשים שצפויים בסתיו.

הפעילות הבינלאומית נחלשת

אם יש נתון מדאיג בדו"ח הרבעוני הרי שהוא זה של המכירות הבינלאומיות. בכל השווקים מחוץ לאמריקה וליפן רשמה אפל ירידה בהכנסות. את החברה צריכה להטריד במיוחד הירידה בסין, אחד מהשווקים בעלי הצמיחה הגבוה בעולם, שם רשמו הכנסותיה ירידה דרמטית של 14% לעומת השנה שעברה. בסה"כ, היוו המכירות הבינלאומיות 57% מהכנסות החברה ברבעון הזה. זאת, לעומת 66% ברבעון הקודם ו-62% ברבעון המקביל בשנה שעברה.

המכירות הבינלאומיות בדעיכה, צילום: בלומברג המכירות הבינלאומיות בדעיכה | צילום: בלומברג המכירות הבינלאומיות בדעיכה, צילום: בלומברג

מעידה חד פעמית או התחלת מגמה? נצטרך להמתין עוד שני רבעונים לפחות לפני שאפשר יהיה לענות על שאלה זו. עם זאת אפשר לשער שבאפל, שעשתה בשנים האחרונים מאמצים ניכרים על מנת להשתחרר מהמיקוד ההיסטורי שלה בשוק האמריקאי, לא מתייחסים לנתון זה בקלות ראש ושוקדים בוודאי על מהלכים לחיזוק הפעילות הבינלאומית של החברה.

נתון מעניין נוסף הוא התחזיות של אפל לרבעון הבא. אלו מדברים על הכנסות שבין 34 מיליארד ל-37 מיליארד דולר ושולי רווח של 36% עוד 37%. אם אכן תעמוד החברה בתחזיות אלו, הרי שההכנסות לעומת הרבעון המקביל ב-2012, זה שהסתיים בספטמבר,ירשמו בין עלייה קלה לירידה מורגשת והרווחים יחתכו משמעותית, שכן ההכנסות ברבעון ההוא עמדו על 36 מיליארד דולר ושולי הרווח על 40%.

מחכים למהפכה הבאה

הימים בהם רשמה אפל צמיחה שנתית דו ספרתית ולעתים אף תלת ספרתית נראים פתאום היסטוריה עתיקה. הסיבה כמעט מובנת מאליה: עברו כבר כמה שנים טובות מאז השיקה החברה מוצר משמעותי החדש. ההשקה הגדולה האחרונה הייתה זו של האייפד, לפני יותר משלוש שנים, והמוצר החדש האחרון שהשיקה החברה הוא למעשה גרסה מוקטנת של מוצר קיים, שהושקה בפיגור בולט אחרי הטרנד בשווקים - האייפד-מיני.

באפל, אין ספק, עובדים בימים אלו על כמה מוצרים שבחברה סבורים כי הם המהפכה הגדולה הבאה. השוק, כך נראה, כבר עיכל ועיבד את בשורת הטאבלטים ובשל לעוד מהפכה צרכנית, מבית היוצר של אפל או באדיבות חברה אחרת. אם לאפל יש מוצר כזה בקנה רצוי שתשיק אותו בקרוב, לפני שאחת ממתחרותיה המוכשרות לא פחות תקדים אותה ותהיה חתומה היא עצמה על המהפכה הבאה.

תגיות