אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מתקפת המשומשות והדרך לשרוד אותה צילום: יריב כץ

מתקפת המשומשות והדרך לשרוד אותה

רפורמות המס הירוק והורדת הפחת לחברות הליסינג שייצאו לדרך השבוע צפויות להציף את השוק במכוניות משומשות. "כלכליסט" מציג מדריך לרוכש המבולבל

29.07.2013, 15:08 | תומר הדר

שוק הרכב הישראלי נמצא בימים אלה בפני צמד רפורמות מהותיות אשר צפויות להיכנס לתוקף ביום חמישי הקרוב: עדכון מתווה המס הירוק ורפורמת הורדת הפחת לחברות הליסינג. המס הירוק עתיד לייקר חלק גדול מדגמי המכוניות הנפוצים בשוק ואילו הורדת הפחת תגדיל את עלויות התפעול של חברות הליסינג. לשני מקרים אלו יש "תופעת לוואי" שצפויה להשפיע באופן ניכר על שוק הרכב הישראלי - פליטת עשרות אלפי מכוניות משומשות לשוק.

קראו עוד בכלכליסט

המס הירוק הוא המתווה שלפיו מחושב שיעור המס המוטל על מכוניות חדשות המשווקות בישראל. כיום על כל המכוניות המשווקות בארץ מוטל מס קנייה בגובה 83%, וממנו מנוכה הטבה ששווייה המקסימלי מגיע ל־15 אלף שקל, בהתאם לחמישה מזהמים שהמכוניות פולטות.

מגרש מכוניות של שלמה SIXT. לעתים ניתן לקבל הטבות ששוויין גבוה יותר מהנחה על הרכב , צילום: יריב כץ מגרש מכוניות של שלמה SIXT. לעתים ניתן לקבל הטבות ששוויין גבוה יותר מהנחה על הרכב | צילום: יריב כץ מגרש מכוניות של שלמה SIXT. לעתים ניתן לקבל הטבות ששוויין גבוה יותר מהנחה על הרכב , צילום: יריב כץ

על פי מתווה המס החדש, יוחמרו הקריטריונים לחישוב כמויות המזהמים המותרות לכל רכב. כתוצאה מכך, מכוניות רבות יקבלו פחות הטבות מס, ולכן מחיריהן צפויים להתייקר. מסיבה זו, לקוחות רבים, כמו גם חברות הליסינג, מיהרו להצטייד ברכב חדש לפני עליית המחירים - מהלך שמגיע לרוב במקביל למכירת המכונית הישנה.

במסגרת הרפורמה השנייה, שיעור הפחת על מכונית ליסינג צפוי לרדת בשנה הבאה ל־16%, לעומת 20% כיום. ההחלטה, שנכללת בחוק ההסדרים, כבר אושרה החודש בוועדת הכספים של הכנסת. במסגרת השינוי הצטיידו חברות הליסינג באלפי מכוניות, המיועדות למסירה ממש בימים הקרובים. מכוניות אלה יחליפו מכוניות שנמצאות כיום בידי מחזיקי רכבי ליסינג. גם כאן השינוי יוביל לפליטה של אלפי מכוניות משומשות לרשתות הסחר הגדולות, שבהן מתבצע כיום חלק ניכר מעסקאות הסחר ברכב משומש בישראל. מטבע הדברים, הרשתות יהיו להוטות להיפטר מן המלאים מהר ככל האפשר.

בעקבות השינויים הצפויים ולנוכח שפע הדגמים הנמצאים בשוק, "כלכליסט" מציג מדריך התנהלות למעוניינים ברכישת מכונית משומשת.

הבעיה: הרכבים הכי טובים לא נמצאים במגרשים

התשובה: השגת מכונית מחוץ להיצע הקיים

לקוחות שיגיעו בחודשים הקרובים אל מגרשי הסחר ימצאו אלפי מכוניות מדגמים שונים ובמצבים תחזוקתיים שונים. אנשי המכירות יתאמצו למכור את המכוניות שעומדות במגרשיהם, אך לקוח נבון צריך לדעת שהמכוניות שעומדות במגרש הן בפירוש לא המילה האחרונה. הסיבה לכך היא שחברות הליסינג אוגרות בימים אלה מכוניות חדשות, שנרכשו לפני חודש אוגוסט אך יימסרו ללקוחות בחודשים הקרובים.

הפתרון לבעיה זו פשוט: חברות ליסינג יכולות לבדוק בקרב לקוחותיהן אילו מהם מחזיקים במכוניות ליסינג עם קילומטראז' נמוך מזה של המכוניות שבמגרש, ולבדוק אם ניתן להשיג את כלי הרכב הללו עבורן. האינטרס כאן כפול: חברת הליסינג מעוניינת למכור את המכונית שבה מחזיק הלקוח מהר ככל האפשר כדי להעביר לידיו את המכונית החדשה, בעוד שהלקוח מעוניין לרכוש את המכונית שנפלטת מחברת הליסינג.

פורד פוקוס. מוכרי המשומשות להוטים למכור משפחתיות פורד פוקוס. מוכרי המשומשות להוטים למכור משפחתיות פורד פוקוס. מוכרי המשומשות להוטים למכור משפחתיות

 

הבעיה: רכבים משומשים עם קילומטראז' גבוה

התשובה: קילומטראז' גבוה אינו בהכרח אסון

מגרשי סחר הרכב מציגים בין היתר רכבים שלהם קילומטראז' גבוה מהממוצע הישראלי, במיוחד כאלה שהיו בעברם רכבי ליסינג. מרבית הלקוחות מתייחסים אליהם כאל רכבים "מוקצים" מסיבות הקשורות באמינות ובבלאי - מה שגורם לחברות הליסינג למכור אותם במחירים נמוכים ממחירי השוק.

באשר לנושא האמינות והבלאי, רוב המכוניות החדישות אינן סובלות כיום מבעיות כאלה בשלוש השנים הראשונות כמו בעבר, בטח לא לפני שהן צוברות 100 אלף ק"מ. למרות הרתיעה הראשונית ממכוניות כאלה, לפני ההגעה אל מגרשי חברת הסחר מומלץ לבדוק מהו הקילומטראז' השנתי שבכוונתכם לצבור וכמה זמן אתם רוצים להחזיק במכונית. אם הקילומטראז' שאתם מתכננים לצבור נמוך, ייתכן שבתוך כמה שנים הקילומטראז' הממוצע של המכונית יתקזז.

הבעיה: גובה ההנחות שאפשר לקבל במגרשים מוגבל

התשובה: השגת הטבות אחרות, כמו הארכת האחריות

במקרים רבים, המגרשים שמוכרים את המכוניות המשומשות אינם מסוגלים למכור את הרכב מתחת לרף מחיר מסוים, הנוגע לרווחיותן של חברות הליסינג. אלא שכיום ניתן להוציא במגרשי הסחר עסקאות משתלמות ביותר גם מבלי לקבל הנחה במחיר המחירון של המכונית. כיום רוב חברות הסחר הגדולות וחברות הליסינג מחזיקות בבעלותן בין היתר גם מוסכים, ולעתים עוסקות גם בביטוח.

מסיבה זו, אנשי המכירות מציעים לעתים עם המכוניות המשומשות חבילות הכוללות טיפולים בחינם, ביטוחים מוזלים וגם הארכת אחריות. ערכן של הטבות אלה גבוה לעתים אפילו יותר מערכה של ההנחה שיש באפשרותו של מגרש המכירה לתת על המכונית. יתרה מזו, כיום חברות סחר רכב רבות מציעות אפשרות לעסקת טרייד־אין עתידית, שכוללת לעתים אפשרות לרכישת הרכב בלי שהלקוח יצטרך לרכוש בעתיד מכונית אחרת. בהתחשב במצבו הרעוע של שוק הרכבים המשומשים בישראל כיום, מדובר באפשרות כדאית שאפילו עדיפה על הנחה.

פיאט 500. המכוניות הקטנות החלו לצבור שוק פיאט 500. המכוניות הקטנות החלו לצבור שוק פיאט 500. המכוניות הקטנות החלו לצבור שוק

 

הבעיה: המכוניות המשפחתיות יקרות בשוק היד שנייה

התשובה: בחירת רכב לפי הצרכים האמיתיים

רוב מגרשי הסחר מצוידים בעיקר במלאי של מכוניות משומשות מדגמים משפחתיים, כלומר בעלות ארבע דלתות, מנועי 1.6 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית. הסיבה לכך היא שאלה הדגמים הפופולריים ביותר בחברות הליסינג. אלא שלמכוניות כאלה יש גם לא מעט חסרונות, שמתבטאים בין היתר בצריכת דלק שמגיעה לכ־10 ק"מ לליטר, בביטוח שעשוי להיות יקר ובעלויות תחזוקה גבוהות.

בשנים האחרונות הפכו המכוניות הקטנות לנפוצות בישראל. הודות לכך, במקביל לשוק הסחר במכוניות משפחתיות קיים גם מסחר משגשג ברכבים קטנים. לפני הרכישה כדאי לבדוק היטב ולשאול איזה רכב אנחנו באמת צריכים. אם הצרכים אינם כוללים נסיעות בין־עירוניות ממושכות, העמסת שני ילדים ושפע ציוד, מומלץ לא להיבהל מלחצי אנשי המכירות ולשקול רכישה של מכונית קטנה וחסכונית.

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
תשובה מקצועית לכל הידענים
בקנית רכב מחברות ההשכרה /ליסינג רצוי לבדוק היסטוריה, וגם לקחת לבדיקה אישית במכון מוכר לכם על שימכם, יש אחריות לבדיקה על שימכם, רצוי לבחון עם הרכב עבר התעללות , בדקו סימנים על השילדה תחתית הרכב מצב הצמיגים , ניקיון המנוע עם לא נוקה לפני העמדה למכירה, שלמות תא הנוסעים, לוח המחוונים, בדקו היסטוריית תיקונים וטיפולים במוסך מורשה, חברות שמתקנות לבד עושות פעמים רבים קיצורי דרך וטיפולי שמש , פשוט מעמידות את הרכב בשמש ומחזירות לנהג, בדקו שצמיגי הרכב זהים טריים ולא סיניים שחוקים ומיובשים, מצב הריפוד מצביע על שמירת הרכב, קנו רכב אמין מתוצרת טובה , ולא להתלהב מפרסומות ,כלי רכב צרפתיים ואיטלקיים אינם מוגדרים אמינים, אבל היפאנים והקוריאנים מעולים, ונותנים תמורה מלאה לכספכם, וגם מזגן מעולה שמקרר כראוי, ולא כאילו,,,, . גם עלויות התחזוקה חשובות מאוד בררו מחירי טיפולים ותצרוכת דלק אמיתית. בדרך כלל 30-40 אחוז פחות ממה שהיצרן מצהיר, יש מכוניות שהדגם התחלף לאחרונה או עומד להתחף קחו בחשבן בירידה בערך רכב הזהרו מרכישת מכוניות יקרות לאחזקה ושאינן בנויות לטמפרטורת ארצנו, יש מכוניות גרמניות ספרדיות וצכיות אשר המצמד והגיר נשחקים במהרה ועלויות התיקון מאוד יקרות, היבואן כבר נותן 5 שנים אחריות לגיר ולמצמד, אבל עוגמת הנפש רבה, לרכב עצמו הוא נותן רק שנתיים אחריות וזה מראה על חשש מהאמינות, הטובים נותנים 5 -7 שנים אחריות בררו ותקנו את הטוב, רוצים לחסוך בהוצאות דלק ויש לכם נסיעות מרובות בדקו התאמת הרכב לגז, יותר מ 50% חיסכון נטו בטוח יעיל אמין וטוב, לא מתאים למכוניות מסויימות, כדאי לבדוק בחברות התקנה הגדולות והוותיקות, נכון יכול לעלות יותר אבל יש הבדלים במערכות ששוים כל השקעה, נסיעה טובה
avidrive  |  17.08.13
15.
עובדה פשוטה
טיפ לקניית רכב משומש / חדש. אין חכם כבעל ניסיון. היום בתקופה של שפע מוטורי בארץ כפי שלא היה מעולם, יש חשיבות גדולה מאד למי שקונה רכב ומבין / מכיר דבר או שניים ברכב. כאשר רוכש בוחר ברכב שמתאים לצרכיו וכיסו ויש לו ידע בסיסי כל שהוא ברכב, יש מצב שהוא ייהנה מכל רכב שיבחר, כאשר עושים תאום ציפיות יש פחות אכזבות. הבעיה מתחילה כשרוכש רכב לא בדיוק יודע מה הוא רוצה / צריך ובטח כאשר אין לו הבנה בסיסית בעולם הרכב. לרוב אנשי המכירות הן של רכבים משומשים והן של רכבים חדשים, אינם מבינים דבר וחצי דבר ברכב. בד"כ ימכרו לכם מה שנוח להם ואיפה שהם מרוויחים יותר מבלי להתייחס לצרכיי הלקוח. (מאד נחמדים אליכם עד התשלום, לאחר מכן לא זוכרים איך קוראים לכם). אני ממליץ בחום כאשר מעוניינים לרכוש רכב, חפשו חבר טוב או מישהו שהמליצו לכם עליו כאחד שמבין קצת יותר בתחום הרכב. סיכוי סביר שתצאו עם רכב טוב במחיר טוב ומה שבטוח תחסכו לכם לא מעט עגמת נפש.
חנן , שרון  |  09.08.13
13.
יש מלא חלקים שמתבלים כבר אחרי 100000 ק'מ והם עולים לא מעט.
טעות נפוצה היא לחשוב שרק המנוע והגיר יקרים לתיקון . בכל רכב חדש יש עשרות נקודות תורפה שמרכיב הקילומטרים והשימוש עלול לגרום לנזק או צורך להחלפה . בכל רכב יש מספר משאבות (דלק,הזרקה,הגה כח,ברקסים ואקום) מחשבי ניהול מנוע ,ABS , בקרת אקלים ועוד , יש מלא מלא חיישנים שעולים מלא כסף והם גם עלולים למות דיי מוקדם ,ממיר קטליטי ועוד צרות צרורות ויקרות. ותמיד יהיה צורך להשקיע ברכב משומש וליישר קו כדי להתחיל ברגל ימין.המסקנה שהגעתי אליה היא לקנות רכב כמה שיותר ישן עם כמה שפחות קילומטרים וידיים. אפשר למצוא מכוניות בנות 10 עם 100000 ק'מ שנוסעות נפלא ,עולות גרושים ועדיפות על רכב בן 3 עם 200000 ק'מ.
שמעון  |  31.07.13
12.
אני מוכן לקנות רכב מליסינג עם ק"מ גבוה כי זה עתיד להתקזז
הרכב מיועד לאישתי לנסיעות באיזור המגורים בלבד (10,000 ק"מ בשנה גג). לכן אני לא רואה בזה בעיה. מה גם שאני לוקח בחשבון שזה רכב שישאר איתנו עד הסוף ולא נמכור אותו ככה שירידת ערך לא מדאיגה אותי. אני בודק עכשיו רכב באתר מכירות פומביות של אלבר יש שם אופציות לא רעות בכלל, בהנחה גדולה, אני פוזל לעבר יונדאי אקסנט 2008 המחירון שלה בשוק 45,000 ואפשר להוציא אותה בהרבה פחות לדעתי.
יוני  |  30.07.13
לכל התגובות