אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדריך להקמת רשת זכיינות – חלק שני צילום: סי די בנק

המדריך להקמת רשת זכיינות – חלק שני

סניף הפיילוט הוא הבסיס ממנו תיצור את הרשת המזכה שלך. לכן עליך לוודא כי הקונספט העסקי, השיווקי וכל ההיבטים הפיננסיים והלוגיסטיים שלו מתוכננים בקפידה - וניתנים לשכפול

29.07.2013, 10:54 | סטיבן וולפסון, יואב גזית וצחי אגאיוף

בחזרה לערוץ זכייניסט>>

בחלקו הראשון של המדריך הצגנו בפניך – בעל העסק המתלבט, את שיטות הזיכיון השונות ואת מכלול הגורמים שעליך לקחת בחשבון לפני ההחלטה להפוך את העסק שלך לרשת מזכה. בחלק זה של המדריך נתמקד במה שיהווה את הבסיס לאסטרטגיה העסקית שלך בתחום הזכיינות: סניף הפיילוט.

הבסיס לגיבוש האסטרטגיה טמון בסניף שמהווה את "ספינת הדגל" שלך. על מנת להרחיב את הקונספט שלך למתן זיכיונות, עליך לוודא כי ניתן לשכפל את חמשת האלמנטים הבאים של "ספינת הדגל" לשאר הסניפים שיופעלו על ידי הזכיינים. על מנת לסייע בידך לבחון את מוכנות העסק להפוך לרשת מזכה, עליך לבחון את התשובות לשאלות הבאות ולוודא כי ניתן מענה ומחשבה על כל אחת מהנקודות הללו.

1. חווית הלקוח ובידול

• מה גורם לקונספט שלך להתבלט מעל למתחרים?

• האם ניתן ליצור את אותה חוויה / “look and feel” של הקונספט שלך גם במיקומים נוספים?

• האם העלויות של העתקת העיצוב, הריהוט והגימור המקורי נמצאות בטווח התקציב של הזכיין הממוצע?

• האם אתה מעסיק מעצב, אדריכל, קבלן או מנהל פרויקט המסוגל לסייע לזכיין שלך להעתיק את הקונספט שלך באופן שיענה על הדרישות שלך?

2. מוצר, תמחור קמעוני, אספקה והפצה

• מה יהיה מגוון המוצרים שלך?

• מה יהיה התמחור הקמעונאי של המוצרים?

• מה יהיה שיעור הרווח הגולמי ממחיר המכירה של המוצרים?

• מי יעצב או ייצר את המוצרים?

• מי יספק לזכיינים שלך את המוצרים?

• האם אתה תהיה הספק שלהם או שתמצא ספקים אחרים עבור הזכיינים?

• באילו אמצעים תנקוט על מנת להבטיח שהזכיינים שלך ירכשו מהספק הנכון וישלמו את המחירים הסיטונאיים הנכונים?

• כיצד תשלוט בספקים שלך?

• כיצד תטפל בלוגיסטיקה הנדרשת כדי לספק לזכיינים שלך את המוצרים בזמן? והאם הרשת וספקיה ערוכים למצב שמספר הסניפים יגדל?

3. מיתוג, שיווק ופרסום

• מי הוא קהל היעד שלך?

• האם יש לך הצהרה/אמירה מיתוגית (brand statement) או מסר ברור עבור הקונספט שלך?

• מי אמון על העיצוב והגרפיקה?

• מי ייתן מענה לצרכים הפרסומיים והשיווקים? מי יטפל בקמפיינים התקופתיים ובאסטרטגיית השיווק שלך?

• כיצד תסייע לזכיינים שלך לתכנן את הקמפיינים הפרסומיים והאסטרטגיות השיווקיות שלהם באזור הזיכיון שלהם?

• האם תעמיד לרשות הזכיינים שלך ארגז כלים בנושא הפרסום, כדי שישמש אותם לפרסום הסניף שלהם, בהתאם למדיניות השיווקית ולנהלי החברה?

• מי יממן את המיתוג, השיווק והפרסום הן ברמה המקומית והן ברמה הארצית?

4. גיוס והכשרת עובדים

• האם הגדרת מהו כוח העבודה המתאים ביותר לעבוד בעסק שלך בכל הרמות והתפקידים בעסק?

• כיצד תגייס את צוות העובדים שלך?

• איך יראה המבנה ההיררכי של הצוות?

• האם נדרש מנהל בצוות?

• האם ברשותך תכנית הכשרה/הדרכה עבור צוות העובדים?

• מי יכשיר בפועל את העובדים?

• אילו כלים, נהלים ומדיניות (כגון ספרי/מדריכי הכשרה ותפעול) קיימים ומיושמים על מנת להבטיח שבהעדרך העסק ימשיך לתפקד היטב?

• האם וכיצד תוכל לסייע לזכיין שלך להטמיע את כלי העבודה הללו בעסק שלו, למענו ולמען צוות העובדים שלו?

5. בקרה עסקית (רווח והפסד, תזרים מזומנים וסטנדרטים)

• באילו כלים אדמיניסטרטיביים אתה משתמש על מנת להבטיח שליטה ובקרה על העסק:

- נוהל לפתיחת חנות

- נוהל תפעול יומי

- נוהל חילופי משמרות באמצע היום

- נוהל חידוש מלאי מוצרים

- נוהל יומי של בדיקת פדיון וסגירת קופה

- נוהל סגירת חנות

• אילו נהלים יומיים/שבועיים/חודשיים (check list) קיימים ומיושמים עבור ספירת המלאים?

• אילו כלי ניהול עסקיים כגון כלי לחישוב נקודת איזון כלכלי (Break Even Point) וחישובי רווח והפסד קיימים ומיושמים בעסק? באיזו תדירות יידרשו הזכיינים להשתמש בהם, לנתח את תוצאותיהם ולדווח למטה הרשת?

• מהם כלי ההערכה והביקורת העסקיים, המדיניות והנהלים שהוטמעו על מנת לנתח את הקריטריונים הבאים:

- שביעות רצון הלקוחות

- יעילות הפרסום והשיווק

- קוד לבוש, אסתטיות, הגיינה אישית והופעה ייצוגית של צוות העובדים

- שביעות רצון ומוטיבציה של צוות העובדים

- סביבה אסתטית של החנות והעסק, האווירה, חדרי השירותים וכו'.

לאחר שגיבשת תשובות מספקות לחמשת הסעיפים - בפרק הבא של המדריך, נעסוק בשכפול סניף הפיילוט שלך ובבניית המודל העסקי לחברה המזכה שלך.

קראו גם - המדריך להקמת רשת זכיינות - חלק ראשון

למידע נוסף בנושא זכיינות>>

 

תגיות